Binda upp häst, gummirep?

Sv: Binda upp häst, gummirep?

KL

Många förslag och ingen kommer på tanken (jo nån gjorde det såg jag) att sätta balsnören som små öglor i grimman och binda upp. Till slut lär den sej att den kommer loss, trycket försvinner och den kan vara lugn. Sen kommer den att kunna stå uppbunden. Har alltid balsnören på alla hästar. De står i 99.9 fall av 100 kvar lugnt i stallgången när trycket har släppt, men de förknippar uppbindningen med att sitta fast, och panikar av känslan och stressas bara av uppbindningen. En form av klaustrofobi.

Har aldrig varit med om nån som inte kunnat stå uppbunden i gången om man bara lär dem att de INTE sitter fast om det blir tryck över nacken. Då kan de stå lugnt sen.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har en liten tvååring som just nu håller på att tränas på att stå uppbunden i två rep/kedjor. Jag lämnar henne inte en sekund med min medvetenhet. Ser jag att hon backar eller går framåt så är jag hos henne direkt och ställer henne så att hon inte har tryck av grimman. jag skulle inte våga laborera med gummirep eller så. Då har jag hellre balsnören som brister just för att rekylen inte ska skrämma hästen
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

KL

Många förslag och ingen kommer på tanken (jo nån gjorde det såg jag) att sätta balsnören som små öglor i grimman och binda upp. Till slut lär den sej att den kommer loss, trycket försvinner och den kan vara lugn. Sen kommer den att kunna stå uppbunden. Har alltid balsnören på alla hästar. De står i 99.9 fall av 100 kvar lugnt i stallgången när trycket har släppt, men de förknippar uppbindningen med att sitta fast, och panikar av känslan och stressas bara av uppbindningen. En form av klaustrofobi.

Fast problemet med det är att det finns hästar som lär sig att ett litet ryck så är dom loss och gör en grej av det. Min hade en sådann period då han backade och sen var han loss för att sen stå still och vara obrydd. Det blev som en grej som han gjorde helt enkelt utan anledning, han verkar själv inte riktigt veta vad han ville med det för still stod han när han väl var loss.

Jag löste det enkelt genom att ha ett längre rep så när han började backa och rycka med huvet för att komma loss så hände ingenting och han tröttnade otroligt fort då.

Nu binder jag aldrig upp min häst utan balsnören iallafall men nu bryr han sig inte ens om att försöka ta sig loss även om han kan gå runt lite oroligt när han är otålig.

Hästar måste lära sig också att kunna ta trygg i nacken utan att få panik, det är otroligt viktigt för hästens skull att lära sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Mitt halvblod gjorde ocksa en grej av det:crazy: I hela sitt liv. Han dog i varas, 23 ar gammal. Han stod uppbunden hur fint som helst ... 97 ganger av 100, eller sa. De andra gangerna kastade han sig bakat. Om han da kom los provade han tatare ihop nasta gang, om han var ordentligt fastbunden resignerade han och stod still.:angel: Han var 178 cm hog och kastade ocksa upp huvudet och at hoger ibland nar man ledde honom i en vanlig grimma, sedan var det bara att gallpera bort pa nya aventyr.:mad: Det var ocksa hasten som kunde oppna vilken dorr som helst. Jag hade dubble extra las pa hans box.

Jag stod en gang bredvid en tjej som hade ett gummi grimskaft i hast transporten. Nar hasten lutade sig bakat slappte metall spannet och for som en projectil ett par centimeter ifran tjejens huvud.:eek: Riktigt, riktigt otackt.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Hade en häst som var likadan.
Jag löste det genom att lägga grimskaftet över boxkanten, på det sättet satt hon aldrig fast samtidigt som hon visste vart hon skulle vara. :laugh:
Om jag var tvingad att binda fast fick det bli i boxen och det gick bättre med ett rep, två rep fick hon helpanik. Hon hade heller inga problem att bindas i transport osv. Men stallgång gick inte.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

KL

Många förslag och ingen kommer på tanken (jo nån gjorde det såg jag) att sätta balsnören som små öglor i grimman och binda upp. Till slut lär den sej att den kommer loss, trycket försvinner och den kan vara lugn. Sen kommer den att kunna stå uppbunden. Har alltid balsnören på alla hästar. De står i 99.9 fall av 100 kvar lugnt i stallgången när trycket har släppt, men de förknippar uppbindningen med att sitta fast, och panikar av känslan och stressas bara av uppbindningen. En form av klaustrofobi.

Har aldrig varit med om nån som inte kunnat stå uppbunden i gången om man bara lär dem att de INTE sitter fast om det blir tryck över nacken. Då kan de stå lugnt sen.

Och det är här man skapa problem.
Dom MÅSTA lär sig att stå bunden och ger efter för tryck.....inte sån dumhet där dom har lärt sig att dra tills nonting ger sig.
Sutpid och färlig!!
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Ponera att det är ngt som skrämmer hästen pang bom- en häst om dånar in kanske med sulky efter sig, så ska det gå att få loss lätt än att den hänger sig.

Jag har plastade kedjor med panikhakar.. som jag nästan aldrig använder.

Som Tracey skriver så kan paniken komma av att den gör fel o DÄRMED befäster betéendet. Om den kommer loss så stannar de o skakar på huvudet. Man lär ju hästen hur den ska agera/ reagera. -inte dra- backa

Det behövs trots allt en hel del kraft för att ha av ett balsnöre i nylon. Skillnad var det förr när de var av naturmaterial.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Det är därför man ska alltid har kniven med sig.
Ball snår var popular där på 80 talet, vi hovslager hade ett helveta, hästerna gick inte att binda upp för dom hade lärt sig den olatt att dra tills dom slit sunder grimmen eller grimmskafft.
Jag bli vansinig på sånt.....har en sån själv som kom med en sån dold fel, fick hem den jäveln, bind fäst han i appel trä för att sko, vill inte slappa till VB så jag höjd rösten, fick han en odentlig FREAK OUT :eek: och hål på att dra omkull trädet...rötter och allt, tur jag hann ger han ett spark i röven så han vakna till och slapp trycket. Nu har jag fått bort den olatt och han kan stå bunden som en normal häst.
Förbannad wanna-bee häst folk och deras korkad idear....wish they´d find another interest, their dangerous too be around and they just ruin the horses:mad:
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Fast problemet med det är att det finns hästar som lär sig att ett litet ryck så är dom loss och gör en grej av det. Min hade en sådann period då han backade och sen var han loss för att sen stå still och vara obrydd. Det blev som en grej som han gjorde helt enkelt utan anledning, han verkar själv inte riktigt veta vad han ville med det för still stod han när han väl var loss.

Jag löste det enkelt genom att ha ett längre rep så när han började backa och rycka med huvet för att komma loss så hände ingenting och han tröttnade otroligt fort då.

Nu binder jag aldrig upp min häst utan balsnören iallafall men nu bryr han sig inte ens om att försöka ta sig loss även om han kan gå runt lite oroligt när han är otålig.

Hästar måste lära sig också att kunna ta trygg i nacken utan att få panik, det är otroligt viktigt för hästens skull att lära sig.

I så fall får du väl stå och vara beredd och daska till rumpan rejält om han hotade att slänga sej.

Men jag ser inte problemet. varför skulle den vilja stå lös om du hela tiden tiden sätter fast den igen och är konsekvent. Har faktiskt aldrig varit med om att en häst framhärdat med det.

Problemet med en häst som verkligen sitter fast och får tryck och slänger sej är mycket mycket större än en som lär sej komma lös och sen står still i vilket fall som helst. En häst som inte kommer loss kan riskera rejäla skador i nacke rygg och hela kroppen. Många nackskador och "oförklarliga" problem i halsens kotor har säkert med sånt att göra.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Det är därför man ska alltid har kniven med sig.
Ball snår var popular där på 80 talet, vi hovslager hade ett helveta, hästerna gick inte att binda upp för dom hade lärt sig den olatt att dra tills dom slit sunder grimmen eller grimmskafft.
Jag bli vansinig på sånt.....har en sån själv som kom med en sån dold fel, fick hem den jäveln, bind fäst han i appel trä för att sko, vill inte slappa till VB så jag höjd rösten, fick han en odentlig FREAK OUT :eek: och hål på att dra omkull trädet...rötter och allt, tur jag hann ger han ett spark i röven så han vakna till och slapp trycket. Nu har jag fått bort den olatt och han kan stå bunden som en normal häst.
Förbannad wanna-bee häst folk och deras korkad idear....wish they´d find another interest, their dangerous too be around and they just ruin the horses:mad:

Då är du en förbannat dålig hovslagare men det har jag misstänkt länge av det du skriver.
Det är inte wannabee utan proffs som binder upp hästarna så att de inte riskerar nackskador. De lär också hästarna att stå kvar. Det är såna där cowboywannabees av värsta sorten som ställer till skit med hästar genom att ge ägare dumma råd om att dom absolut inte får komma loss.

Om hästen slänger sej och du ska hinna få upp kniven kan skadan redan vara skedd, vissa hästar går det riktig fort med, vettu! Det är inte sengångare vi pratar om, jäkla amatör! Du skriver som du har förstånd till
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

I så fall får du väl stå och vara beredd och daska till rumpan rejält om han hotade att slänga sej.
Ser jag att han börjar backa så visst puttar jag fram honom, dock så är inte jag den typen som smäller till och har mig för att tillrättavisa honom. Jag visar snarare att nej, inte backa och flyttar fram vilket har fungerat utmärkt. Även om det hade gått fortare att bli arg på honom, men jag visar hellre vad det är han ska göra.
Men jag ser inte problemet. varför skulle den vilja stå lös om du hela tiden tiden sätter fast den igen och är konsekvent. Har faktiskt aldrig varit med om att en häst framhärdat med det.
Handlar inte om att han vill stå lös, det blev en grej han gjorde helt enkelt, det började med att han blev rädd för något, kastade sig bakåt och han blev rädd och panikade, sen var den vanan att ta sig loss igång. Han sätter allt i system otroligt fort. Han gör saker och ting för att han kan helt enkelt. Att backa utan att ha någonting att dra loss, det var tydligen inte enligt honom något kul.

Precis som att när han står uppbunden i kedjor så står han hela hela tiden och slår med halsen upp och ner upp och ner upp och ner så man blir totalt galen på honom, är han uppbunden i något som inte låter, då slår han ingenting med huvet för det händer ingenting, låter ingenting, han får inte ut någonting av det.
Problemet med en häst som verkligen sitter fast och får tryck och slänger sej är mycket mycket större än en som lär sej komma lös och sen står still i vilket fall som helst. En häst som inte kommer loss kan riskera rejäla skador i nacke rygg och hela kroppen. Många nackskador och "oförklarliga" problem i halsens kotor har säkert med sånt att göra.

Som sagt så började det med att han drog mer eller mindre sönder grimman, han hängde sig i den nästan. Detta löste jag dock genom att smälla till honom en gång så han vaknade upp igen ur den paniken och klev fram ett steg och blev lugn igen. Därför efter det är jag otroligt noga med att ha balsnören att binda upp med för det är ingenting jag vill vara med om igen.

Dock så efter detta så slängde han upp med huvet och backade och kom lös och fortsatte med detta dock utan paniken.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

KL.
Jag är ju inget fan av den amerikanska gamla hästkulturen- som ni kanske vet, men en svensk kille med den inriktningen var vettig.

Han hade en påle fastsatt på inhängnat område o hästen fick även som en gjord på sig. Den drog då inte med bara huvudet utan mest över bålen o det hela skedde under övervakande.

Detta är trots allt ett undantag för hur man vill gå tillväga. Ngt som oxå är av quick fix- när man inte orkar ge det tiden med träning. Troligen oxå brist på kunskap o empati. Hästen är "dum", smart etc! Den ska minsann "lära sig"

Man kan inte så mkt om inlärning eller hur mkt man själv är orsaken till det som triggar hästen. Man vill inte börja om o dalta med hästen eftersom den är dum... bara.

ALLT HÄNGER PÅ ATTITYD O KUNSKAP.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Problemet med en häst som verkligen sitter fast och får tryck och slänger sej är mycket mycket större än en som lär sej komma lös och sen står still i vilket fall som helst. En häst som inte kommer loss kan riskera rejäla skador i nacke rygg och hela kroppen. Många nackskador och "oförklarliga" problem i halsens kotor har säkert med sånt att göra.

Jag har träffat på en sådana häst. Som tvååring blev hästen uppbunden med halsring och dubbla rep för att "lära sig". Hästen lärde sig inte direkt någonting av det tvärtom. Som sexåring avlivades hästen pga av skador på halskotpelaren. Det var en mycket fin häst som förstördes på några minuter för att den skulle "minsann lära sig"
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har en häst med ganska bestämda åsikter och som gärna lägger i backen när det inte passar, går det inte bakåt så prövar hon framåt och det är inte mycket som stoppar denna dam på 650 kilo muskler. Jag har dock sedan hon var ett år, då hon tyckte det var synnerligen onödigt att vara uppbunden, konsekvent tränat framförallt två saker, en smackning betyder framåt (jag har aldrig riktigt förstått varför folk smackar när hästen ska backa det måste bli förvirrande för hästen väl?) och ordet halt betyder stanna och stå kvar i ALLA lägen. Vilket nu har gett det resultatet att även om jag är några meter bort så lystrar hon till "halt". Hon är också mycket uppmärksam på mitt kroppsspråk och mycket lyhörd för var jag är...kan det bero på att det finns morötter i min ficka kanske :angel:

Dock så hade hovslagaren lite bekymmer ett tag då hovslagaren använder lite kraftigare rösthjälper och lite aggresivare kroppspråk än vad jag gör, vilket resulterade i att hästen reagerade mycket starkare och tog fem-sex steg framåt eller bakåt stället för två, vilket ju då ledde till att grimskaftet rök, varpå hovslagaren kallade hästen ouppfostrad fast egentligen lydde ju hästen bara det starkade kommandot hon fick :crazy:

Konsekventa rösthjälper, konsekvent kroppsspråk och beröm när hästen gör rätt tror jag fungerar bäst i längden. Att lösa saker genom tvångsmetoder kan göra mer skada än nytta
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Förbannad wanna-bee häst folk och deras korkad idear....wish they´d find another interest, their dangerous too be around and they just ruin the horses:mad:

Undrar jag vad som förstör hästar mest. Tvångsmetoder som dina eller konsekvent träning utan massa skrik, slag och sparkar
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har en häst med ganska bestämda åsikter och som gärna lägger i backen när det inte passar, går det inte bakåt så prövar hon framåt och det är inte mycket som stoppar denna dam på 650 kilo muskler. Jag har dock sedan hon var ett år, då hon tyckte det var synnerligen onödigt att vara uppbunden, konsekvent tränat framförallt två saker, en smackning betyder framåt (jag har aldrig riktigt förstått varför folk smackar när hästen ska backa det måste bli förvirrande för hästen väl?) och ordet halt betyder stanna och stå kvar i ALLA lägen. Vilket nu har gett det resultatet att även om jag är några meter bort så lystrar hon till "halt". Hon är också mycket uppmärksam på mitt kroppsspråk och mycket lyhörd för var jag är...kan det bero på att det finns morötter i min ficka kanske :angel:
:bow::bow::bow:
Dock så hade hovslagaren lite bekymmer ett tag då hovslagaren använder lite kraftigare rösthjälper och lite aggresivare kroppspråk än vad jag gör, vilket resulterade i att hästen reagerade mycket starkare och tog fem-sex steg framåt eller bakåt stället för två, vilket ju då ledde till att grimskaftet rök, varpå hovslagaren kallade hästen ouppfostrad fast egentligen lydde ju hästen bara det starkade kommandot hon fick :crazy:

Konsekventa rösthjälper, konsekvent kroppsspråk och beröm när hästen gör rätt tror jag fungerar bäst i längden. Att lösa saker genom tvångsmetoder kan göra mer skada än nytta
Jag brukar alltid vara med när hästen är ung- för att tolka mellan dem. Klar språkförbistring annars.

Jag kan senare bara stå på avstånd o säga -flytta dig eller backa osv.

en gång när jag kom ut var hovis redan där o hästen hade tappat balansen o ryckt loss ena sidan. vet ej vad som hade hänt, men hovis är en gammal man med kunskap om hästar:bow: Han skyllde inte på hästen!

Jag var lite bekymrad över att min jättestora 2½åring aldrig hade suttit fast innan den kom till mig, men hästen är klok o troligen jag med :angel:så det gick utan ett enda försök till att dra/ kasta sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Ang. lära hästen den hårda snabba vägen är ju ngt som även ingår i den amerkanska "vänja" vid sadel-metoden:mad:

Man kastar upp den- punkt slut o sen jagar man på den o får rodeo- waow.

De flesta hästarna VÄNJS här o man får inget sådant våldsamt uttryck alls.

De har en helt annan syn på hästen- som om man VILL att den ska verka "vild".

Tror jag det att de sen inte kan sitta upp o skritta iväg på lång tygel utan dramatik. De håller i tygeln o vänder o backar den för att få den att röra sig alls. hästen VET att den inte får gå framåt av all skymfning från marken. den FÅR aldrig någonsin gå före, så vad ska hästen göra när människa nu sitter på? Jo den vågar inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

*kl*

Oavsett vilken lära man tillhör så bör man ju fundera över andra situationer där hästen också kan fastna och där det blir betydligt allvarligare skador om hästen inte lärt sig sitta fast.

Min häst är för övrigt mycket lättare att binda i 2 rep än 1. Han gillar inte alls 1 rep. Som kontrast till några tidigare :D
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag vill att fölet ska lära sig sitta fast med mamma just för att vikten är avgörande om hästen ska få nack/ halskotpelarskador eller inte. MEN det ska inte ske oövervakat det heller!!!

Det är inte för intet som arbetshästar ä'r stora o tunga. Än har jag inte sett ngn sätta fast vagnen med timret i huvudlaget:D
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Ang. lära hästen den hårda snabba vägen är ju ngt som även ingår i den amerkanska "vänja" vid sadel-metoden:mad:

Man kastar upp den- punkt slut o sen jagar man på den o får rodeo- waow.

De flesta hästarna VÄNJS här o man får inget sådant våldsamt uttryck alls.

De har en helt annan syn på hästen- som om man VILL att den ska verka "vild".

Tror jag det att de sen inte kan sitta upp o skritta iväg på lång tygel utan dramatik. De håller i tygeln o vänder o backar den för att få den att röra sig alls. hästen VET att den inte får gå framåt av all skymfning från marken. den FÅR aldrig någonsin gå före, så vad ska hästen göra när människa nu sitter på? Jo den vågar inte.

Nu är du utt och cykla Axel.
Lika mycke Ground Training förakomma over there som har...om inte mer!
Man kan säjer att det finns fler svenska häster som är ouppföstrad än i America.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 289
Senast: MiniLi
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp