Binda upp häst, gummirep?

Sv: Binda upp häst, gummirep?

Visa mig en film därifrån där de vänjer hästen sakta o inte får rodeo av sadel"tämjning".

I den vanliga ridsporten därborta- mer modernt tänk finns det säkert bra mkt bättre hästhantering i.

Ouppfostrade hästar finns det mkt av numera då ovant folk skaffar häst som sedan måste korrigeras, men det finns oxå gränser på hur mkt man ska tukta hästen så den inte vågar ta ngt eget initiativ alls.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

*kl*

Min häst är för övrigt mycket lättare att binda i 2 rep än 1. Han gillar inte alls 1 rep. Som kontrast till några tidigare :D

Min är också lättare att binda i två rep än ett, i två rep står han i princip stilla, det var länge sedan han slängde sig (gjorde det i början för 10 år sedan). När han började stå still i två rep så band jag honom i ett rep (utomhus, i uppbindningsbom) - den drog han sönder... Så jag binder inte honom i ett rep mer, har inte orkat ta det jobbet att lära honom det.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

*KL*

Alltså jag är helt med på att om hästarna börjar backa bak så smackar man fram dem eller tar fram dem så att de aldrig kommer till läget då de känner trycket.
Men min häst som inte gick att binda bara exploderade bakåt. Den kände direkt om den satt fast eller om grimskaftet låg löst över boxväggen, satt det fast så var det på hundradelen av en sekund som den kastade sig bakåt...
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Du verkar tro att America ar kvar pa 1800 talet i hast traning ... men aven har har de allra flesta gatt framat och "breaking horses" ar inte alls vad det var forr. Men visst ... om man tror allt man sett pa gamla western filmer sa kanske det ser sa ut.:p
Du ville ha filmer ... vilket jag inte ids leta efter ... men har du hort talas om NH? Det finns mycket att saga om det i sig, men den rorelsen startade har.;)

Nu är du utt och cykla Axel.
Lika mycke Ground Training förakomma over there som har...om inte mer!
Man kan säjer att det finns fler svenska häster som är ouppföstrad än i America.

Precis! Nar jag borjade med hastar har i USA slogs jag av att jag upplevde hastar som mer "valuppfostrade" har an i Sverige ... medan hundar var mycket battre uppfostrade i Sverige an har. En liknelse jag gjort ganska ofta ... och som klart visar pa de kulturella skilnader som finns. Det ar lattare att see kulturella skilnader nar kulturerna ar langre fran varandra ... och nar man ar oppen for att alla som gjor annorlunda kanske inte ar knappa utan kanske bara ser saker ur ett helt annat perspektiv.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Du verkar tro att America ar kvar pa 1800 talet i hast traning ... men aven har har de allra flesta gatt framat och "breaking horses" ar inte alls vad det var forr. Men visst ... om man tror allt man sett pa gamla western filmer sa kanske det ser sa ut.:p

Fast överallt tycker även jag att såfort det handlar om inridning där borta iallafall inom westernstuket så är det mycket slänga på sadeln och driva på hästen så den får bocka och springa och ha sig med ryttare på. Gärna med kommentaren att hästen "precis kommit in från det vilda" osv. Dock ser inte jag att det skulle vara en anledning till att inte gå fram lite lugnare och förbereda hästen lite. Allt ska gå så himla snabbt och effektivt.

Det är inte bara i gamla westernfilmer man ser det där, senast i dokumentären om Buck så gjordes det på det sättet.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har hallit pa med hastar har i 15 ar och har aldrig ens hort om nagon "vanlig manniska" som inte har TV shower som rider in pa sadant satt. Att tro pa allt man sett pa TV om hur hasthallningen i America ar, ar som att tro att alla norrlaningar ar langsama och alla skaningar ar dryga.:grin:

Fast överallt tycker även jag att såfort det handlar om inridning där borta iallafall inom westernstuket så är det mycket slänga på sadeln och driva på hästen så den får bocka och springa och ha sig med ryttare på. Gärna med kommentaren att hästen "precis kommit in från det vilda" osv

Det har ar hur det ofta gick till FORR ... pa rancher dar hasten var ett arbetsredskap. Numera har manga rancher fortfarande hastar som arbetsredskap, men man har aven dar mer kunskap om hur de fungerar och en annan syn pa hur man "break" dem. Darmed inte sagt att det inte finns en och annan gammal stofil som kor samma race fortfarande, det gjor det sakert, men jag tror inte de ar manga. Daremot syns och hors de valdigt tydligt da det kanns sa frammande idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Visa mig en film därifrån där de vänjer hästen sakta o inte får rodeo av sadel"tämjning".

I den vanliga ridsporten därborta- mer modernt tänk finns det säkert bra mkt bättre hästhantering i.

Ouppfostrade hästar finns det mkt av numera då ovant folk skaffar häst som sedan måste korrigeras, men det finns oxå gränser på hur mkt man ska tukta hästen så den inte vågar ta ngt eget initiativ alls.

Här har du en att börja med:
www.youtube.com/watch?v=pPzvt1wqYD0
Ponying baby´s och äldra häster gå långt tillbaka, jag själv har gjört det med all som jag har arbetet med inför ridning.
Mans vardags häntering och uppförstring är den Pre-Training inför ridning.
Att stå uppbunden utan bråk, att lyfta foter, bli tagen overallt utan att naffsa.

Häst häntering i USA/Canada var i strot sätt samma, skillnad var att vi körd ponying (som inte finns här) och svensker körd med tom körning.

In Black:
Det är Exakt det jag har prata om för så länge Axel...."wanna-bee som borda inte vara i närheten av en häst"!!
Det är dom som skapa dessa "problem häster".
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har hallit pa med hastar har i 15 ar och har aldrig ens hort om nagon "vanlig manniska" som inte har TV shower som rider in pa sadant satt. Att tro pa allt man sett pa TV om hur hasthallningen i America ar, ar som att tro att alla norrlaningar ar langsama och alla skaningar ar dryga.:grin:
Fast du måste förstå att bor man inte där borta och allt man får se på tv och dokumentärer är snabba inridningar med bockande hästar så är det det man tror. Och det är inte gamla dokumentärer eller gamla filmer utan hur dom gör nu.

Det har ar hur det ofta gick till FORR ... pa rancher dar hasten var ett arbetsredskap. Numera har manga rancher fortfarande hastar som arbetsredskap, men man har aven dar mer kunskap om hur de fungerar och en annan syn pa hur man "break" dem. Darmed inte sagt att det inte finns en och annan gammal stofil som kor samma race fortfarande, det gjor det sakert, men jag tror inte de ar manga. Daremot syns och hors de valdigt tydligt da det kanns sa frammande idag.
Som jag skrev så har jag nästan aldrig sett något som tyder på att dom tar det långsamt, och om det är så ovanligt nu med den typen av inridning, varför är det nästan det enda man får se därifrån?

Som sagt så gjorde ju Buck detsamma, snabba inridningar och allt trots hans kunskap och nytänkande. Och jag uppfattar inte honom som en gammal stofil, snarare tvärtom men dock så är det snabba inridningar och allt ska gå så fort som möjligt. Det är inte alls ovanligt att det är så där.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

*KL*

Alltså jag är helt med på att om hästarna börjar backa bak så smackar man fram dem eller tar fram dem så att de aldrig kommer till läget då de känner trycket.
Men min häst som inte gick att binda bara exploderade bakåt. Den kände direkt om den satt fast eller om grimskaftet låg löst över boxväggen, satt det fast så var det på hundradelen av en sekund som den kastade sig bakåt...

Det är inte ofte man stå i ett bra läget där man kan hinna att få hästen främ för att slappa på trycket.
I regal är det att stå still och hoppas för det bäste för man kan inte göra nonting allifall och bättre att hästen slå ihjäl sig än att non bli skadad...(som i den Buck Brannaman film, dock det var det rörd sig inte om uppbindning men om uppföstring som kan bli samma sak)
Hela point är att hästen ska har lärt sig från barnsben att stå för trycket och inte fighta imot!!
Det finns olika tricks att få bort en sån olatt men det tänke jag inte ta upp här.
Du kan PM om du vill har info.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

hur har ni löst era uppbindningsproblem?
Har inga uppbindningsproblem; har istället lärt hästarna att stå lösa. Står man parkerad för att bli hanterad, så står man där tills det är klart; vare sig det gäller borstning, sadling, verkning, bandageomläggning... Mycket praktiskt. Rekommenderas varmt.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

<snip>

Som jag skrev så har jag nästan aldrig sett något som tyder på att dom tar det långsamt, och om det är så ovanligt nu med den typen av inridning, varför är det nästan det enda man får se därifrån?

Som sagt så gjorde ju Buck detsamma, snabba inridningar och allt trots hans kunskap och nytänkande. Och jag uppfattar inte honom som en gammal stofil, snarare tvärtom men dock så är det snabba inridningar

Darfor at TV ar en helt annan sak an verkligheten. Det ar samma sak som att vi har ett mycket populart hund tranings program, "The Dog Whisperer", med Cecar Milan som sands runt varlden. Snabbt och dramatiskt ska det vara ... men det finns inte nagot program som visar clicker traning trots att det ar en mycket stor rorelse som startade i USA.

Om jag inte missminner mig sa ar dessutom Buck producer av sin egen documentar ... vill man salja TV behovs dramatik.


och allt ska gå så fort som möjligt. Det är inte alls ovanligt att det är så där.

Och du vet det att det inte alls ar ovanligt har ... hur????
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Darfor at TV ar en helt annan sak an verkligheten. Det ar samma sak som att vi har ett mycket populart hund tranings program, "The Dog Whisperer", med Cecar Milan som sands runt varlden. Snabbt och dramatiskt ska det vara ... men det finns inte nagot program som visar clicker traning trots att det ar en mycket stor rorelse som startade i USA.
Ja, men det finns också en del andra hundprogram på tv som är därifrån, Cesar Milan är långt ifrån det enda hundprogrammet, det finns mycket större utbud än av hästprogram. Det har tillomed varit hundfolk därifrån som inte tyckt om den typen av hantering och lösningar han har.
Om jag inte missminner mig sa ar dessutom Buck producer av sin egen documentar ... vill man salja TV behovs dramatik.
Jo, så är det säkert. Men det är samtidigt den bilden som det ger när det gäller western i allmänhet. Eftersom det finns väldigt få program om hästar därifrån när det gäller annan hästhantering än just western. Sen säger det en del av honom om han ändrar om sin filosofi och stressar fram med hästarna pga ett tv program. Då är han inte så vettig som jag trodde. Anser han att det är viktigt med förberedelser så har jag svårt att tro att han skulle ändra åsikter pga ett program.
Och du vet det att det inte alls ar ovanligt har ... hur????
Som sagt så av det jag har sett så ska allt gå väldigt fort när det gäller inridning och insittning av hästen. Det är den uppfattningen jag har fått och om det var ovanligt med den typen av inridning, då borde jag ha sett något annat också tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har haft mina som handhästar men ut i skogen. de lär sig då fort vad gå, trava, galopp, sakta o stanna betyder. rider i alla gångarter o där det är trångt får den gå bakom. massor av erfarenheter får de.

Ja hästar lär sig lättast av sina egna. samma med hund. Har du en lydig hund är det mkt lättare att lära en ung allt som de äldre redan kan- den visar.

Därför är det oxå lätt att rida ut på en oriden häst bara den är insutten. Hästen bara följer den andra. Det blir betydligt mer naturligt än att rida runt runt vilket inte ger ngn bjudning. Verkar ologiskt för hästen.

Det enda som kan vara vanskligt är om hästen på släp är en hingst som klättrar- been there....:angel:
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Ja, men det finns också en del andra hundprogram på tv som är därifrån, Cesar Milan är långt ifrån det enda hundprogrammet, det finns mycket större utbud än av hästprogram. Det har tillomed varit hundfolk därifrån som inte tyckt om den typen av hantering och lösningar han har.
<snip>

Vilka andra Amerikanska hundprogram sands i Sverige? Nu var det min point att CM's message ar det som sands trots att de flesta hund "experter" inte alls haller med honom.

Som sagt så av det jag har sett så ska allt gå väldigt fort när det gäller inridning och insittning av hästen. Det är den uppfattningen jag har fått och om det var ovanligt med den typen av inridning, då borde jag ha sett något annat också tycker jag.

Det har later precis som nar min mamma var sa orolig nar vi flyttade till Amerika "for dar dricker alla sa mycket". Det hade hon lart sig pa Dallas och andra TV program.:angel:

Jag har haft mina som handhästar men ut i skogen. de lär sig då fort vad gå, trava, galopp, sakta o stanna betyder. rider i alla gångarter o där det är trångt får den gå bakom. massor av erfarenheter får de.

Ja hästar lär sig lättast av sina egna. samma med hund. Har du en lydig hund är det mkt lättare att lära en ung allt som de äldre redan kan- den visar.

Därför är det oxå lätt att rida ut på en oriden häst bara den är insutten. Hästen bara följer den andra. Det blir betydligt mer naturligt än att rida runt runt vilket inte ger ngn bjudning. Verkar ologiskt för hästen.

Det enda som kan vara vanskligt är om hästen på släp är en hingst som klättrar- been there....:angel:

Det ar vad de flesta som "pony" gjor har ocksa. Jag har till och med sett att vissa lastar in en unghast i transporten och tar med dem pa ridturer med en grupp ryttare.
Den linken du sag var fran en klinik dar de jobbade med mustanger, alltsa vildhastar som fangats. Forst och framst behover mustanger lite annorlunda behandling da de ar vana att springa bort fran manniskor, sedan ar det svart att ha en klinik och lara ut grejor ute i skogen da det ar svart att hinna med for att se och hora vad som pagar.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Vilka andra Amerikanska hundprogram sands i Sverige? Nu var det min point att CM's message ar det som sands trots att de flesta hund "experter" inte alls haller med honom.
Jag kommer inte ihåg vad alla program om hundar heter som jag ser. Det är ingenting jag sitter och följer. Råkar jag titta så gör jag.
Det har later precis som nar min mamma var sa orolig nar vi flyttade till Amerika "for dar dricker alla sa mycket". Det hade hon lart sig pa Dallas och andra TV program.:angel:
Kan hända att det gör men det är fortfarande det intrycket som jag får när det såfort det visas "western" inridning/insittning på tv att dom bockar och springer och stressar fram.

Jag har inte skrivit att det är det enda sättet dom gör på, bara att det är det enda sättet dom visar och då tar jag det som att det inte är särskilt ovanligt för då borde jag ha sett något annat också. Om det var en minoritet som höll på på det sättet så bör större delen av westernkulturen bete sig på annat sätt och då borde även det visas.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Sa vitt jag vet har vi inga andra Amerikanska hundtranings program som gar. Daremot finns ett fran Canada som ar nedlagt och ett med en Brittisk kvinna sa jag vet inte riktigt vad du sett...

Hela pointen ar dock att du havdar att du 'vet' och 'tycker' utan att ha nagon bakgrund alls och att du inte lyssnar pa nagon som faktiskt bor har och borde ha mer kunskap eller att du pa andra satt skaffar dig mer kunskap. Vilket ocksa gjor att det absolut inte finns nagon anledning for mig att fortsatta diskutionen med dig. Ditt satt att diskutera ar som en Arabisk kompis som havdade att hon vet allt om Svenskar for hon har kusiner i Tyskland.:angel:
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

kanske låter hårt.. men hästen har ju lärt sig att den kommer loss om den drar tillräckligt hårt, så jag hade satt på en repgrimma som knappast går av i första taget och linor av något material som inte går av, så får hästen dra bäst den vill, gör det tillräckligt ont kommer den sluta.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Sa vitt jag vet har vi inga andra Amerikanska hundtranings program som gar. Daremot finns ett fran Canada som ar nedlagt och ett med en Brittisk kvinna sa jag vet inte riktigt vad du sett...
Kanske inte serier som går nej men olika program finns det allt om hundar, jag har många kanaler och ser en hel del olika hundprogram från lite varstans i världen. Djurprogram överlag finns det väldigt gott om.
Hela pointen ar dock att du havdar att du 'vet' och 'tycker' utan att ha nagon bakgrund alls och att du inte lyssnar pa nagon som faktiskt bor har och borde ha mer kunskap eller att du pa andra satt skaffar dig mer kunskap.

Men du, jag skrev klart och tydligt att jag inte vet men jag antar och tror och att det säkert finns massor av andra sätt. Det är bra om du läser det du svarar på. Jag går på det som marknadsförs och det som syns i tv och i böcker osv om hur dom rider in. Mer kan jag inte göra om jag inte åker till något sådant ställe. Du kan inte ta det som självklart att vi här i sverige ska veta hur allt fungerar där borta om man inte åkt dit där dom håller på med det här westernstuket.

Istället för att dumförklara folk så kan du skriva att ok, synd att folk i sverige har den bilden av hur hästarna hanteras här och att det borde visas annat än rodeoliknande inridningssätt för det är inget vanligt förekommande.

Knappast så att jag isåfall hade skrivit till dej att nej, så är det inte, jag går på det jag ser på tv och inget annat.

Jag har inte skrivit att jag inte tror på när du skriver att det förekommer annat, men du kan heller inte skriva att det är konstigt att jag tror det är ovanligt med en lugn inridning där borta när det här skyndandet nästan är det enda som jag ser.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

kanske låter hårt.. men hästen har ju lärt sig att den kommer loss om den drar tillräckligt hårt, så jag hade satt på en repgrimma som knappast går av i första taget och linor av något material som inte går av, så får hästen dra bäst den vill, gör det tillräckligt ont kommer den sluta.

Jag tror inte du hade föreslagit det om du vet om vilka otroliga brännmärken och skador en repgrimma kan ge när hästarna drar och sliter i dom. Du rent av skadar alltså hästen medvetet istället för att lösa det på andra sätt? Hästen har ju panik, knappast så att hästen är rationell i det läget. Och sen när slutar en häst för att det gör ont? Deras flyktbeteende säger ju till dom att dra sig loss för livet. Ingen vill ha en häst som gett upp.

Människan ska skydda hästen från sig själv, för hästar kan slita sig sönder och samman om det är så att paniken slår till.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

kanske låter hårt.. men hästen har ju lärt sig att den kommer loss om den drar tillräckligt hårt, så jag hade satt på en repgrimma som knappast går av i första taget och linor av något material som inte går av, så får hästen dra bäst den vill, gör det tillräckligt ont kommer den sluta.
vilka dumheter!!!

hästar som får panik har just panik.

samma som uppstår i folksamlingar med svår trängsel. folk trampar ihjäl varandra när samma mekanism i hjärna- myagdala kickar in-.

De är fulla med adrenalin som gör att de då inte känner smärtan.

Flyktdjur reagerar inte med logik i panik. De drar, sparkar sig sönder o samman.

Menar du på fullt allvar att en häst som kan dra väldiga tyngder med sin KROPP ska använda samma mot sitt huvud/ nacke:mad:

Du får ALDRIG NÅGONSIN binda fast den i en repgrimma just av den anledningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 289
Senast: MiniLi
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp