Känner igen mig väldigt väl. För lite över ett år sen köpte jag en ny häst(helt annan ras än dig dock) då min förra var känslig och jag behövde något tryggt och stabilt. Han stod då hos en säljare som haft honom där på träning/förmedling i 2 månader. Hon rekommenderade honom verkligen till mig; han var såå lugn och stabil och lät verkligen som den perfekta hästen som jag letade efter. Fick även se det med egna ögon på provridningen, så lugn och trygg och jag som blivit lite rädd och nervös efter min förra häst kände mig helt lugn på hans rygg. Stod och halvsov vid hantering och var riktigt avslappnad. En riktig Ior-häst(nu vet jag ju att det inte var exakt en sådan du ville ha men ändå). Köpte honom, fick hem honom, allt kändes toppen. Men efter 2 veckor började han stressa som tusan! Kunde inte stå still en sekund i stallgången, nafsade, sprang över mig, slet sig om jag gick med honom, stegrade. Jag som redan var rädd för ridningen la ner det helt och la allt krut på att få hanteringen att fungera. Hade hjälp av två olika tränare med hanteringen. Ett halvår efteråt så var det bättre igen och sen dess har han stått stilla, inte slitit sig på promenader och har ett helt annat lugn. Nu har ett år gått och han är fortfarande inte riktigt som på provridningen men jag märker ändå att det långsamt går åt rätt håll och blir bättre och bättre. Men det har tagit en jäkla tid! Nu funkar i alla fall våran vardagshantering helt utan problem. Har velat ge upp många gånger men det var ju värt det i slutändan.
I mitt fall har det dessvärre satt sina spår i mig och jag har nu stora problem med min rädsla i ridningen. Så nu får jag börja jobba med mig själv istället
I mitt fall har det dessvärre satt sina spår i mig och jag har nu stora problem med min rädsla i ridningen. Så nu får jag börja jobba med mig själv istället