Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Wille

Trådstartare
Jag har varit utan bil i en vecka nu. Säljaren skyller på allt möjligt. Att verkstan inte haft tid, att det dröjer med att få reservdelar. (Varför ens hämta bilen om verkstan inte har tid? Och de verkstäder jag själv anlitar får hem reservdelar dagen efter.)

Under tiden har jag suttit isolerad hemma och har inte kunnat ta mig någonstans. Jag har ringt och ringt för att få besked, men inte fått något exakt svar. Idag gick topplocket för mig och jag blev förbannad. Tyckte att säljaren ska ordna med en hyrbil till mig så jag kan ta mig någonstans. Det kan de inte göra säger de.

Nu säger de att jag kan få tillbaka bilen i morgon. Jag är bara så jävla trött. För här har jag suttit och inte kunnat ta mig någonstans.

Har jag några rättigheter ö.h.t.?

Hade detta varit ett försäkringsärende så hade jag antingen kunnat ta en hyrbil eller fått pengar för att inte ta hyrbil. Nu får jag ingenting.
 
Borde vara "Woopwoop, äntligen får jag tillbaka min bil 🥳"

Du får nog ta tag i lära dig att se det positiva i ting, istf att bara fokusera på det negativa (tog tid, de har ingen lånebil).
Det är tur att jag är arbetslös och sjukskriven. Hade varit ett jävla problem om jag inte kunnat ta mig till jobbet. Nu har jag bara inte kunnat handla och gå på ett inplanerat möte.
 
Jag har varit utan bil i en vecka nu. Säljaren skyller på allt möjligt. Att verkstan inte haft tid, att det dröjer med att få reservdelar. (Varför ens hämta bilen om verkstan inte har tid? Och de verkstäder jag själv anlitar får hem reservdelar dagen efter.)

Under tiden har jag suttit isolerad hemma och har inte kunnat ta mig någonstans. Jag har ringt och ringt för att få besked, men inte fått något exakt svar. Idag gick topplocket för mig och jag blev förbannad. Tyckte att säljaren ska ordna med en hyrbil till mig så jag kan ta mig någonstans. Det kan de inte göra säger de.

Nu säger de att jag kan få tillbaka bilen i morgon. Jag är bara så jävla trött. För här har jag suttit och inte kunnat ta mig någonstans.

Har jag några rättigheter ö.h.t.?

Hade detta varit ett försäkringsärende så hade jag antingen kunnat ta en hyrbil eller fått pengar för att inte ta hyrbil. Nu får jag ingenting.
Om jag behöver ha min bil lagad så ser jag till att boka tid på en verkstad som jag litar på. Någon gång har jag varit där med bilen i förväg för att de ska kunna beställa rätt delar i förväg. Och så bokar jag tid på verkstan när de har tid att ta sig an bilen.

En gång har bilen blivit akut dålig så jag varit tvingad att lämna in bilen utan bokad tid. Då tog det nog en knapp vecka innan de fick tid att fixa den. Min, ganska ringa, erfarenhet av bilverkstäder är att det gäller att komma överens om så mycket som möjligt i förväg. Vad de ska laga, hur lång tid det ska ta, vad det ska kosta och vad mekanikern heter. Typ...
 
Se till skaffa hyrbil i bilförsäkringen så slipper du bli så upprörd på att verkstaden inte kan bidra med gratis hyrbil nästa gång.
Jag har hyrbil i försäkringen. Men den är inte tillgänglig för mig eftersom jag måste åka 6 mil bort för att hämta den, vilket inte går. Tror inte heller att försäkringen skulle täcka i det här läget när säljaren ska laga.
 
Om jag behöver ha min bil lagad så ser jag till att boka tid på en verkstad som jag litar på. Någon gång har jag varit där med bilen i förväg för att de ska kunna beställa rätt delar i förväg. Och så bokar jag tid på verkstan när de har tid att ta sig an bilen.

En gång har bilen blivit akut dålig så jag varit tvingad att lämna in bilen utan bokad tid. Då tog det nog en knapp vecka innan de fick tid att fixa den. Min, ganska ringa, erfarenhet av bilverkstäder är att det gäller att komma överens om så mycket som möjligt i förväg. Vad de ska laga, hur lång tid det ska ta, vad det ska kosta och vad mekanikern heter. Typ...
I det här fallet skulle säljaren bekosta reparation. Jag hade alltså inte möjlighet att välja verkstad själv.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
 
I det här fallet skulle säljaren bekosta reparation. Jag hade alltså inte möjlighet att välja verkstad själv.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
OK. Ja, då får man nog vackert räkna med att det kan ta lite tid. Skulle man vilja att säljaren prioriterade en sån här repation - absolut ja! Kommer säljaren att prioritera reparationer som hen tjänar mer pengar på och där kunden ställt krav på leveranstid - också ja!
 
Jag har aldrig behövt bli arg i såna lägen.

Man kommer faktiskt (oftast) avsevärt längre med att vara trevlig, än man gör med att vara ilsk och otrevlig.
Fast i Willes fall verkade det ju inte som att trevlighet fungerade. Först när hon blev arg fick hon plötsligt löfte att bilen ska vara klar "imorgon". Sen kan man ju bli bestämd och tydlig snarare än "arg", dvs visa att man inte accepterar att hamna i nåt slags vänteläge.

Oavsett så ska man inte behöva bli arg. Verkstaden borde vara mån om sina kunder.
 
är det volvon? Eller den franska bilen? Jag hänger inte med...men bra att du blev arg! Min erfarenhet av billagning (tyvärr stor erfarenhet) är att det är svårt med reservdelar sen ett par år tillbaka.
Volvon.

Den andra står också på verkstad och behöver säljas, men jag orkar inte tag i det. Svarade på en köpesannons idag och den andra ville ha fler bilder, vilket jag inte har och sen har det varit tyst.
Jag har aldrig behövt bli arg i såna lägen.

Man kommer faktiskt (oftast) avsevärt längre med att vara trevlig, än man gör med att vara ilsk och otrevlig.
Jag har varit jättetrevlig i en hel vecka. Det har inte fungerat.
 
I fredags sa säljaren att det skulle ta ett par dagar (tolkar det som fredag är dag ett och måndag är dag två och att det är på måndag det gått ett par dagar). I måndags hette det "senast onsdag". Och jag får ingen bil idag heller.
 
I fredags sa säljaren att det skulle ta ett par dagar (tolkar det som fredag är dag ett och måndag är dag två och att det är på måndag det gått ett par dagar). I måndags hette det "senast onsdag". Och jag får ingen bil idag heller.
Ett par dagar menas med ett par arbetsdagar, dom jobbar inte lördag och söndag. Så onsdag eller ev torsdag låter rimligt tycker jag.
 
I fredags sa säljaren att det skulle ta ett par dagar (tolkar det som fredag är dag ett och måndag är dag två och att det är på måndag det gått ett par dagar). I måndags hette det "senast onsdag". Och jag får ingen bil idag heller.
"Idag eller imorgon" är snarare någon dag, är ett par.

Ett par dagar är inte så snävt som innevarade + en till. Det är snarare 2-3 med början dagen efter innevarande.

Jag hade tolkat det som kanske tisdag om någon sade så på fredagen. Och framför allt så hade jag betraktat det som en vag tidsbestämmelse med stor osäkerhet i när de använder ett sådant uttryck istället för angivelser om någon exakt dag.
 
"Idag eller imorgon" är snarare någon dag, är ett par.

Ett par dagar är inte så snävt som innevarade + en till. Det är snarare 2-3 med början dagen efter innevarande.

Jag hade tolkat det som kanske tisdag om någon sade så på fredagen. Och framför allt så hade jag betraktat det som en vag tidsbestämmelse med stor osäkerhet i när de använder ett sådant uttryck istället för angivelser om någon exakt dag.
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?
 
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?

Därför att de förmodligen ville försöka fixa det så fort som möjligt om de fick en lucka någonstans (dvs svårt att säga någon exakt tidpunkt). Jag har ofta gjort så hos den lokala bilmekanikern.

Edit: Dvs de försökte vara hjälpsamma...
 
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?
Om du ringer på en fredag och dom säger ”ett par dagar” så bör du nog inte räkna med dagen du ringer på (fredagen).

Du har ingen aning om företagets personal drabbats av sjukfrånvaro, vård av barn eller dylikt. Det är dessutom semestertider med många studenter och skolavslutningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp