Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)
Jag har inte läst igenom tråden, inte haft tid med det.
-Jag har en liten Opel Corsa Swing -95 som jag kört 13000 mil med. Nu har den gått 21000 mil och är lite slö och så gick inte avgaserna genom besiktningen. Dne är omgjord till etanoldrift och går på 20 % bensin om vintern och resten bensin och sommarhalvåret så går det att ha ren eller nästan ren etanol, beroende på temperaturen. Om det är kallt och man har ren etanol så går den dåligt tills man varmkört. Jag har oljebehandlat den under och vaxat den så den har klarat sig bra mot rost. Den har kostat ungefär lika många tusenlappar i underhåll och reperationer under den tiden men då är det amatörer som mekat med den. Annars hade det kostat flerdubbelt. Idag ska jag åka och byta den mot en Opel Astra och killen som säljer den tar den förra i inbyte + en summa emellan såklart.
Fördelen med äldre bilar är just att dom är lättfixade. Inte en massa onödig elektronik. I Corsan finns väl någon liten dator men inte alltför mycket konstigheter. Man hör ibland om folk som lämnar in sina bilar till verkstad. Verkstaden letar fel och byter ditt och datt - och sedan har dom ändå inte lyckats lösa problemet! Ändå ska dom ha full betalning för det dom gjort, såklart. Efter att folk gått på några sådana smällar så tar dom ett stort lån och köper en ny eller nästan ny bil... Det är så bilindustrin vill ha det. Jag vill inte ha någon bil som är nyare än -85-90 sådär. (Beroende på märke).
Jag har inte läst igenom tråden, inte haft tid med det.
-Jag har en liten Opel Corsa Swing -95 som jag kört 13000 mil med. Nu har den gått 21000 mil och är lite slö och så gick inte avgaserna genom besiktningen. Dne är omgjord till etanoldrift och går på 20 % bensin om vintern och resten bensin och sommarhalvåret så går det att ha ren eller nästan ren etanol, beroende på temperaturen. Om det är kallt och man har ren etanol så går den dåligt tills man varmkört. Jag har oljebehandlat den under och vaxat den så den har klarat sig bra mot rost. Den har kostat ungefär lika många tusenlappar i underhåll och reperationer under den tiden men då är det amatörer som mekat med den. Annars hade det kostat flerdubbelt. Idag ska jag åka och byta den mot en Opel Astra och killen som säljer den tar den förra i inbyte + en summa emellan såklart.
Fördelen med äldre bilar är just att dom är lättfixade. Inte en massa onödig elektronik. I Corsan finns väl någon liten dator men inte alltför mycket konstigheter. Man hör ibland om folk som lämnar in sina bilar till verkstad. Verkstaden letar fel och byter ditt och datt - och sedan har dom ändå inte lyckats lösa problemet! Ändå ska dom ha full betalning för det dom gjort, såklart. Efter att folk gått på några sådana smällar så tar dom ett stort lån och köper en ny eller nästan ny bil... Det är så bilindustrin vill ha det. Jag vill inte ha någon bil som är nyare än -85-90 sådär. (Beroende på märke).