Philosophia
Trådstartare
Nu skriver jag lite generellt. Miltal säger oftast ingenting om hur bra en bil är. Vissa märken o modeller är slut efter 7' och vissa är 40-50' inga problem. Men generellt bör inte en bil som är ett par år gammal gått 15'. Då behöver man ju oftast byta om ett par år ändå. Ta med nån som är duktig på bilar, finns så mkt skit både privat o på firma. Lyft upp bilen på domkraft om de inte finns tillgång till lift o kolla leder i framvagnen på Volvo, det är ofta ett problem på nyare bilar. Sånt kan en bilkunnig kompis hjälpa dig med inte helt billigt att byta leder på nyare bilar. Lita inte på att bilen är nybesiktad, många av de nyare besiktningarna fuskar massor o leder kan snabbt bli dåliga.
Bra att du svarade på det, för jag tänkte just ta upp frågan lite mer.
Vi har sett några Volvo V60 och V70 som bara har ett par år på nacken men som har gått 10000-15000 mil. Jag är osäker på om man vågar köpa. Säg att man köper en bil som har gått 15000 mil, årsmodell 2012, för 120000 kr och sedan har den i tre år och kör 3000 mil. Då ska man sälja en sju år gammal bil som har gått 18000 mil. Jag kan tänka mig att den förlorar väldigt mycket i värde. Jag vet så klart att bilköp är en enda stor förlustaffär, men jag vill inte göra den mer kostsam än nödvändigt. Jag tycker det här är skitsvårt, verkligen.