Jag kör oftast Qashqai på jobbet, utom när jag kör en galet pigg liten Polo med 1,9 l motor som accerelerar ifrån vilken sportbil som helst
. Jag har faktiskt blivit head over heels kär i Nissan QQ med tiden!
Egentligen gillar jag mest rappa "gocart"-aktiga bilar som typ Subaru Impreza, men Qashqaien är en dröm att köra! Trots alla kilon svarar den snabbt på gasen och är faktiskt mycket kvickare än t.ex. de större Subarumodellerna. Men den är samtidigt både bekväm och tyst att köra. Lagom på de flesta sätt, utan att vara det minsta tråkig
. Man får mycket för pengarna i mina ögon, helt enkelt!
Jag jobbar på en dansk statlig myndighet med tjänstebilar som delas mellan de anställda. Mitt jobb har ganska nyligen gått helt över på Nissan (Qashqai som den större modellen och Note som den lilla), från att bara ha haft olika modeller av VW i många år. De testade även att ha Kia Cee´d i en period, men har skippat den igen verkar det som.
På mitt gamla jobb, den norska motsvarigheten till min nuvarande myndighet, hade vi Skoda Octavia (4x4) till oss som körde i oländig terräng och Nissan Leaf (små elbilar) till dem som körde i stan. Skodan var både rolig och praktisk att köra, så länge det var en av dem med lite större motor! Men eftersom den skrapade i underredet på steniga småvägar så blev faktiskt en Qashqai beställd istället precis när jag flyttade därifrån
. Annars brukade de ha Ford Kuga till arbetsuppgifterna som krävde körning på små fjällvägar, men Qashqaien var betydligt billigare (och dessutom bättre, tycker jag själv).