Billigare att köpa hästskor i affär?

Bonita4

Trådstartare
Hur mycket brukar hovslagaren ta för att köpa skor där?
Brukar det bli billigare att köpa innan? Hur vet man om storleken är rätt? :p

Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?

Jag har alltid köpt skor själv, blir alltid billigare. Hovslagare måste ju hålla lager = dyrt med det. Storleken borde väl inte vara problem...har du aldrig frågat din hovslagare ??

Angående storleken är det väl bara att ta med en av de gamla utslitna skorna till affären och mäta gentemot den. Jag tror att det är olika skor fram och bak...

I bland har dom samma storlek. Men överlag brukar dom ha större fram än bak..men som sagt, det varierar.

Men erfarenhet är att det inte skiljer sig alls, min hovis har en stor rabatt på skor. Så om jag köper skor av honom kostar det mig lika mycket som i affären, varför ens besvära sig med att åka och köpa?
Sen kan man ju drabbas av den otrevligheten att hovis glatt klämmer ur sig följande, jaha hörru. Jag tror att vi ska byta skostorlek idag, vad gör man då om man står där med skor som då plötsligt skulle vara för små? Ska man be hovis trångsko? Ska man be hovis komma tillbaka en annan dag när rätt storlek är inköpt?

Snälla ni! Försök inte ens att köpa egna skor, det blir ALDRIG rätt och det blir inte särskilt mycket billligare. Och så får jag och mina kollegor använda de skor vi trivs med och inte de skor som antingen är fel storlek eller fel märke osv osv....slår ni ut milkostnaden och inköp av skor har ni dessutom gått back.

Det blir nästan aldrig rätt och det blir dyrare.
Dessutom så ingår det i vår affärsverksamhet att sälja skor.
Av de kunder som inte unnar mig den förtjänsten tar jag betalt för rikta deras egeninköpta skor.

Jag unnar hovslagaren den lilla slant som kan tänkas bli mellanskillnad mellan hästaffärens pris och hans eget pris. Sen är det ju på sätt och vis en arbetsmiljöfråga för hovslagaren att få jobba med de skor han trivs med och är van vid att jobba med.

Om jag vill ha skor som hovis inte har i sitt sortiment så köper jag dock själv, efter att ha snackat med hovis. Vissa hovslagaren har t ex inte guldskor i sortimentet, och det vill jag ha på vintern.

De enda skor jag köper själv är guldskorna jag vill ha på vintern, då pratar jag alltid med min hovslagare innan så att det blir rätt storlek (det är olika storleks numrering på olika märken) det finns enligt mej ingen andledning att köpa skor själv annars, guldskorna har han inte i sitt sortiment och det känns onödigt att han ska åka extra för att köpa skor till mina hästar så därför fixar jag det själv.

Annars så kan det knappast löna sig att köpa själv, en hovslagare köper ju inte två par skor när han handlar utan en större mängd vilket oftast ger rabatt.

Sen känns det lite som att ta med fika när man går på kafé om jag skulle köpa skorna själv jämt, det är ju endel av hovslagarens förtjänst att sälja skor.

Min häst har bakskor runt om:P Framhovarna ser mer ut som bakhovar typ:P

Oj detta har jag inte ens tänkt på :)
Skor på Börjes kostar 14.90:- , någon som vet om dom är bra?

Funderar på om man inte skall bli gå en utbildning och lära sig hovslageri, det måste vara sjukt lönsamt och smidigt att man kan själv om det är någonting..
=)

Snälla ni! Försök inte ens att köpa egna skor, det blir ALDRIG rätt

Då är jag nog ett underbarn, köper alltid egna skor och det blir alltid rätt, eftersom hästen har st 2 och ändrar ju inte direkt det.

Då är jag nog ett underbarn, köper alltid egna skor och det blir alltid rätt, eftersom hästen har st 2 och ändrar ju inte direkt det.

Av 100 kunder som försöker köpa egna skor kommer ofelbart 98 med fel skor/fel storlek osv...Tro på mig och SO hovslagare, vi VET vad vi pratar om...

Oj detta har jag inte ens tänkt på :)
Skor på Börjes kostar 14.90:- , någon som vet om dom är bra?

Funderar på om man inte skall bli gå en utbildning och lära sig hovslageri, det måste vara sjukt lönsamt och smidigt att man kan själv om det är någonting..
=)

Glöm inte frakten på 95:-......tycker du då fortfarande att du har kommit billigare undan?

Av de kunder som inte unnar mig den förtjänsten tar jag betalt för rikta deras egeninköpta skor.

Tack för tipset SO! Det har jag aldrig tänkt på! Det måste vara det bästa sättet att slippa jobba med skor man inte trivs med...

Till TS! Vad bra att du väckte den här frågan, nu blev det istälet dyrare för alla er...;-)

Av 100 kunder som försöker köpa egna skor kommer ofelbart 98 med fel skor/fel storlek osv...Tro på mig och SO hovslagare, vi VET vad vi pratar om...

vilken tur att jag är de andra två procenten då som klarar av att köpa rätt storlek.:)

köper oxå alltid egna skor, blir alltid rätt!

anledningen är att jag vill ha extra tjocka och så vill jag att tåkappan liksom är inåtbuktad... hoppas du fattar! miin hovslagare har inte sånna skor...

Det är väl klart att du ska ta ut arbetskostnad med att rikta dom. Väldigt sällan kan kunderna köpa kvalitets skor i affärerna utan det blir ofta ngt billigt skit (typ "made in kina") som är stenhårda och helt omöjliga att forma utifrån en normal hov.

Börjar man diskutera den lägsta kostnaden i en skoning och desutom inte ens bry sig om att det är skorna hästen går på och av den enkla anledningen så är väl just bästa kvalite på skorna en grundförutsättning för en bra skoning så tycker inte jag att man ska ha hästen skodd.

Jag skor bara med bästa kvalite och aldrig att jag skulle sko en häst med skor hästägaren själv köpt. Kostnaden för fyra kvalitetsskor är faktiskt inte mer än 33:-/paret = 66:- /häst + 100% påslag och då ingår riktning och tillpassning. Totalt 132:- inkl moms och två broddhål i varje sko. Jag tar 1300:- inkl moms för en normalskoning så själva skokostnaden är endast 10% i slutändan och försöker man som kund tjäna två procent där ja då tycker inte jag man har råd med att ha häst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 623
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka