Billigare att köpa hästskor i affär?

Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?

Skakar på huvudet.

20 minuter för att slå på 4 skor. Jisses vilket hastjobb.

Nej jag föredrar att betala 1200 kr för en ordentlig och riktigt gjord skoning än att betala 500 kr för en hastig skopåslagning.

Det är över mitt förstånd hur man kan resonera som du gör. Du vet det finns talesätt som går "Inga hovar ingen häst" och "En bra hovslagare är värd sin vikt i guld". Undrar hur de talesätten har uppkommit ;)?

Mvh

Tora

Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?

*kl*

Gammal tråd som dök upp men intressant.
Jag har själv aldrig sett nån ekonomisk vinst i att själv köpa skor men ska jag vara helt ärlig så har det inte heller varit för att jag "unnar hovslagaren de extra kronorna" utan snarare för att jag ser det som en del i hovslagarens service som jag betalar för.
Självklart är det väl inte så att det alltid blir fel storlek om man köper själv, men det känns som om risken är ganska stor. Som t ex en som jag känner som berättade att hon hade en "jättebillig hovslagare, men man fick köpa skor själv", så hon körde sex mil enkel resa för att köpa skor, kommer hem, inser att det är fel storlek och får köra en runda till, jag tyckte att det lät som en dyr "billig skoning", för att inte snacka om vilken tid det tar..
Mina hästar har gått både upp och ner i skostorlek genom åren, och jag byter ibland sko-modell och eller skostorlek beroende på om det är tävlingssäsong/inte tävlingssäsong eller sommar/vinter. Att jag själv skulle lyckas hålla reda på det och få rätt skor vid rätt tillfälle utan att själv behöva sitta på lagret känns hopplöst. Att jag skulle kunna få tag på skor billigare än hovslagaren själv, utan att köpa "billigt skit" känns osannolikt, hovslagaren köper in lådvis medan jag skulle köpa par-vis - vem bör få billigast pris egentligen?

Det som är dyrast i sammanhanget är fortfarande inte materialet, utan arbetet. Skoningen är utan tvekan en av de dyraste posterna i hästhållningen, och eftersom det är dyrt vill ja ha det bra och ser ingen poäng med att spara in några tior på att köpa sämre skor. Heller inte med att lägga om ett par halvslitna skor för att spara en femtiolapp - varför betala dyrt för att hovslagaren ska stå och verka min häst för att få hästen att bli så jämn så möjligt - och sen lägga på ett par snedslitna skor? Som att lägga ett par hålfotsinlägg i fel sko - poängen försvinner. Visst lägger vi ibland om skor som är jämt slitna och som knappt är slitna ( tex om hästen bara gått på gräs ) men det händer sällan, oftast har skon slitits och då lär den ju vara helt slut efter två skoningar.
Däremot så sparar vi ibland förra omgångens skor, i händelse av tappsko, eller om man t ex ska följa en unghäst som håller på att balansera om sig, och se hur skons slitning förändras med tiden, mycket intressant.
I övrigt är det självklart att hovslagaren tar med sig alla gamla hästskor och "gammalt skrot" så att ajg slipper fundera på att köra iväg och kasta dem.

Jag har tappskokompetens, men har inte tillgång till samma utrustning som hovslagaren, därför kan jag sällan slå på en tappsko om den inte tappats rakt av utan att böjas (och om det händer så känns det som om hovslagaren glömt slå i söm..), däremot händer det att jag sömmar om ibland vid behov, resten lämnar jag till hovslagaren som bör ha mer erfarenhet än jag.

En sak som jag däremot förstått att jag nog gör annorlunda än vissa andra är att jag inte alltid kratsar hovarna eller spolar av benen innan hovslagaren kommer. Vi har pratat om det och han vill inte att jag gör det. Leriga ben är visserligen leriga, men de går att arbeta med. Våta ben är snorhala och hopplösa att hålla i, och mina hästar är väl pälsade och att jag skulle kunna spola av dem och få dem 100% torra tills hovis kommer, skulle kräva att jag gick upp mitt i natten, eller använde hårtork. Nu är mina hästar sällan leriga, men skulle de vara det, så borstar jag av det som går, sen använder hovis handskar när han tar i benen (inte vid själva skoningen). Är hovarna leriga brukar jag leda hästen genom gräset på väg till stallet så är det problemet borta.
Liksom min hovslagare inte ser det som nödvändigt att jag kratsar hovarna innan han drar av skorna, det tar typ två sekunder för honom att göra, dessutom så borstar han ändå hovarna när han verkar. Han föredrar dessutom att dra av skorna innan han rengör hoven eftersom det blir alltid ett visst "brytmoment" när han drar av skon, och detta dämpas om det "sitter något" i hoven, vilket gör att en häst som kan tycka att det är obehagligt, kan tycka att det är mindre obehagligt. Min hovslagare vill ha det så, för han vill kunna notera hur hästen reagerar med allt som händer - reagerar hästen annorlunda - kanske den har ont?
Det är ju inte så att jag får en utskällning om min häst står inne ren och torr och med kratsade hovar, men han påpekar att det inte är en nödvändighet utan att han hellre vill ha det si och så, än att det står en häst med nyspolade, dyngsura ben, när han ska sko. Eftersom jag helt är med på min hovslagares resonemang så ser jag ingen som helst anledning att göra på något annat sätt. Jag betalar för att han ska utföra en tjänst, men jag försöker ändå göra så att han får som han vill ha det.

När det gäller att köpa saker av hovslagaren så är det jag köper själv broddar, eftersom jag använder andra broddar än de han har, han tar då inte betalt för att han skruvar i dem till mig, för han föredrar att skruva i dem innan han riktar skon, än att jag ska behöva gänga om och göra det efteråt. Jag vet inte vad han tar för broddar men jag misstänker att han är billigare eftersom jag köper brodd i den lokala ridsportbutiken = garanterat inte billigt. Jag använder som sagt andra sorts brodd vilket innebär att jag ett par gånger fått en omgång "udda broddar" av hovis eftersom det inte är något man använder till vardags, så mina tävlingsbrodd är skänkta och det tackar jag för!

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 623
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka