Billigare att köpa hästskor i affär?

Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?

Made in Västerås skall det naturligtvis vara:bump:

Och guldskor ingår givetvis i sortimentet;)

Precis svea :bow:

Det kan inte bli mycke dom tjäner på skor ändå och hur snål kan man bli i hästrealationer som är ganske vigtige i ens hästliv.

Om man har en pålitelig og dyktig hovis som ställer upp när man behöver akut hjälp, varför så ta risken att ens hovis kanske begynder att drag sig tilbakes;
"tapt sko... nää min kalender är ganske så uppbookat, kanske jeg kan komme om 3 veckor."
"hovböld lördag eftermiddag, nä du, jag har inte tid, ring djursjukhuset i stället eller vänt til jag kan på onsdag."

Det ville vare samme sak om man själva tog all inte receptpligtik medicin, bandage o dyl med på vet. klinik, för det är billigere att köpe på hästaffären och apoket... ÅHH så nöjde dom vilja bli:D

Jag är inte snål utan låter min hovslagare använda de skor han har med sig i sitt lager, han vet bäst vad mina hästar skall för sorter och storlekar.

Man är väl bekväm, varför skall man krångla med att köpa egna skor? :smirk:

En liten fråga till er hovslagare, förra året hade vi en hovslagare hemma som sa att många hovslagare använde sig utav billiga importskor, som han ansåg slets ut mycket fortare, han pratade om att de svenska skorna var mycket mer slittåligare, jag undrar, finns det någon sanning i detta anser ni? I så fall, vad heter de svenska märkena?

Och sen för att minimera risken för att bli påhoppad och kallad för snål, nej jag köper inte egna skor utan den biten sköter min hovslagare och jag är mycket nöjd. Det enda jag köper själv är sulor enligt överenskommelse, och då är det hon som har bett mig sköta den biten själv.

Men snälla, dumförklara inte alla som köper skor. Tror du alla är totalt blåsat och alltid köper fel ? :smirk:

Jag har aldrig köpt fel, dessutom har jag aldrig köpt dom på tex Granngården eller annat ställe, utan direkt från en hovslagarfirma och hör och höpna, JAG fick det ALLTID mycket billigare än om jag köpt direkt från min hovslagare jag hade då. Du kan inte tro vilket rövarpris han skulle ta för tex PG beslag...varför ska jag då köpa dom av min hovslagare då jag får dom för mindre än halva priset hos annan ?

Även kinaskorna brukar hålla en skoperiod men jag tycker smidet lämnar en hel del övrigt att önska. Vi har även svenska skor som är rena bondsmidet ex. A-skon. Själv föredrar jag för ridhäst den svenska KW skon. För travare KW och även Mustad.
Många hovisar skor med holländska Kerckhaert, dom gillar jag inte alls. PG beslaget som nämdes ovan anser jag vara rena dårskapen som inte har nån som helst nytta på en hov.

Det kan jag hålla med om.

Undrar mest därför att på min är det stor skillnad på PG och vanliga pjuck när det är hårt ute.

I de fallen så brukar flappen vara bättre.

Man är väl bekväm, varför skall man krångla med att köpa egna skor? :smirk:

Min hovslagare är jättetacksam över att jag köper skorna själv.
Men så är han "bara" hovslagare vid sidan om sin andra syssla.

Immer

En liten fråga till er hovslagare, förra året hade vi en hovslagare hemma som sa att många hovslagare använde sig utav billiga importskor, som han ansåg slets ut mycket fortare,

De flesta skorna håller liknande slitagekvalité, jag kan ha synpunkter p vissa holländska skor som jag tyckter inte håller samma period. Men låt hovslagare själv välja, alla hovslagare trivs bäst med olika skor, själv föredrar jag Mustad och HATAR KW och tycker illa om Cemtec, tycker illa om werkman och ganska bra om Kerkheart, ingen av dessa är extremt dålig men olika hovslagare föredrar olika skor att jobba med.

Om jag vill ha skor som hovis inte har i sitt sortiment så köper jag dock själv, efter att ha snackat med hovis. Vissa hovslagaren har t ex inte guldskor i sortimentet, och det vill jag ha på vintern.[/QUOTE]

Aldrig hört talas om guldskor :o
Vad är det, varför är dom bra på vintern?

Vi köper alltid skor själv, men det är ju för att vår hovis inte jobbar hovis utan skor bara vår och någon till. Köper olika men alltid "riktiga" skor av bra kvalisort. Kostar 50 kr paret och vi handlar dessa på travbutiken där de har ett hav av olika skor. Är vi inte 100 på sort och storlek handlar vi några olika så det blir rätt.
Finns det förresten "dåliga" skor, vilka är sämre än andra? Ibland har vi köpt Mustad men oftast blir det det där andra märket som jag självklart har glömt.. bara för att jag skulle skriva det här :angel: Har köpt KW nån gång men de finns inte kvar där längre tror jag.

Vår andra "vanliga" hovis har ju egna skor i bilen, och skor bara med dessa, vet inte vad han tar för skorna men det blir ju runt tusenlappen per häst/gång och han är eg. för billig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köper alltid skor själv, men inte fasen blir det billigare. Att ha uppsättningar uppåt och neråt i storlek tillgängliga gör att det blir en massa skor som ligger ... Men då finns det alltid OM det behövs. Å andra sidan får jag det märke jag vill ha (Mustad), och som inte alltid tillhandahållits tidigare.

*kl*
Jag föredrar om hovis har skor med sig eller om jag vet storleken på dom, för jag har nära till ett ställe som tillverkar skor och söm. Och de flesta hovslagare här i närheten använder det märket, Min far brukar vara där med lastbil och hämta gods, han brukar alltid få en hink med valfria storlekar, :) Så har jag tur får jag hem skor så ja klarar mig några månader. :)

*kl*
Sambon som är hovis använder sig av lite olika märken.
Men har bara i vanligt lager vanliga ridhäst skor, men skor även med travarskor och allt annat diverse. Vill en kund ha något speciellt beställer de det när de bokar tiden så har han införskaffat det när det är dax att sko. Vissa kunder har dock nippran på diverse travarskor och olika beslag, som de köper själva. Och han klagar inte alls, då slipper han besväret med att kanske ha köpt fel storlek eller dyl.
Hos en kund är det alltid olika modeller av skor, sulor och annat smått och gott, hon skriver en fin lapp och skorna uppraddade med namnlapp brevid så det inte ska misstolkas. Hennes far jobbade som hovis i många år, så hon vet vad hon gör, men ibland tycker jag att det är lite överdrivet att byta beslag/skor så ofta. :D
Guldskor beställer kunderna skoningen innan eller köper själva.
Blir attsingens dyrt att ha dem i lager i många storlekar.
Och hans kunder brukar faktiskt vara super duktiga på att få rätt storlek, kanske är de riktiga hästmänniskor eller snåla smålänningar som inte vill riskera att slösa en krona extra eller två på att behöva köpa ett nytt par så de är extremt noga med vilken storlek hästen ska ha. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 623
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka