Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?
De flesta hovisarna tar 300-350 för verkning runt om.. och 750 och enda upp till 1200 med skor.
Alltså tar dom GALET mkt betalt för skorna, sömmarna och den lilla tid det tar extra från att bara verka och från att slå på skor. Att slå på 4 skor tar max 20 minuter det är ju verkningen som tar tid och den är konstigt nog det billigaste!
Jag tycker hovslagarpriserna har gått i taket och är galet dyrt man får inge rabatt om man samlar ihop ett gäng hästar vilket de borde vara för då slipper hovslagaren åka ut till samma stall till som tätt.
många gånger kommer hovis och åker efter 45 minuter och sikken timpenning om 45 minuter kostar 1200... sjukt!!!!
Jag köper egna skor av den anledningen att det ÄR billigae.. jag köper skorna för 18 kronor stycke mendas hovslagaren säljer varje sko för 100 kronor styck.
Så att säga att det inte blir billigare är sjukt...
Och att ta betalt för att rikta egenköpta skor är ju helt sjukt.. du som hovslagare får ju rikta dina egna skor.. för du ska ju inte tro att bara för du somhovslagare köpt dina skor att den passar alla hovar..En hovslagare som INTE riktar sina skor får inte ta på min häst! Och ska de va så kan jag rikta skon själv
för de kan jag!
Och jag har stått där med hovslagare som kliat sig på huuvudet och sagt oj behöver mindre skor nu har jag inte det så får boka om en ny tid i morgon..
Jag köper 4 st skor av en storlek för stora och för små OM det nu är som så att hästen behöver ny storlek... Smart va
jag har guldskor skor med 2 broddhål i samt 4 broddhål ..
Jag köper skor, sömmar jag gör rent hovarna sköljer av dom . jag har tappskolicens så kan även ta av skorna åt hovslagaren så den får mindre att göra för då blir det billigare...
Jag skiter inte pengar och jag gör allt för att spara in på slantarna...
Och mina hovslagare har enbart varit jävligt tacksamma mot mit att jag sköljer hovarna för de är det inte många som gör samt att jag har plockat sv skorna innan de kommer.
För de hjälper dom oerhört tidsmässigt= de kan ta mot mer kunder= de tjänar mer pengar=)
Stöter jag på en hovslagare som säger att han/hon ska ta betalt för att rikta mina skor eller hålla på å dumma sig på så vis så är dörren där och jag ringer efter en ny hovslagare...
Nu har jag väl tur som inte hae stött på sånna snikiga hovslagare utan de har bara varit tacksamma för all hjälp de kan få!
Jag betalar 500 kronor varje gång hovis kommer en summa jag tycker det är heltt klart att betala det är 200 kronor för tiden på 20 minuter de tar attslå på mina skor med mina sömmar! Eftersom en verkning kostar 300=)
Sedan använder jag om samma skor 2-3 ggr.. finns ingen anledning tillatt byta skor som är somnya min häst sliter knappt skor.
Guldskorna vintertid håller 3-5 år.Så jag har rätt billiga skokostnader men det är för attjag tänker till och inte slänger nya skor bara för att!
Tänker samtidigt på miljön....