Billigare att köpa hästskor i affär?

Sv: Billigare att köpa hästskor i affär?

Jaha och vad är hans "proffisionella" yrke, Plåtslagare??

Nej, så illa är det inte.
Han är travtränare sedan 40 år och har skott hästar ungefär lika länge.
Han skor "vitt", kvitto varje gång, och han skor dessutom mycket bra. Jag brukar få frågan om vem som skor när jag är ute på olika evenemang med mina hästar. Senaste gången var när Besten var på klinik för att få röntgat hovarna efter fånganfallet - veterinären strödde rosor över hur hästen var skodd.

Anledningen till att jag köper skorna är att hovis mest har travskor, och att det är lättare för mig än för honom att komma till affär som säljer ridhästskor.

Immer

Senast ändrad:

ok tack för svaret, som sagt, det är min hovslagare som inhandlar skor. Jag ville bara veta om ni ansåg att det fanns någon sanning i det att svenska skor håller bättre än utländska.

Nej, så illa är det inte.
Han är travtränare sedan 40 år och har skott hästar ungefär lika länge.
Han skor "vitt", kvitto varje gång, och han skor dessutom mycket bra. Jag brukar få frågan om vem som skor när jag är ute på olika evenemang med mina hästar. Senaste gången var när Besten var på klinik för att få röntgat hovarna efter fånganfallet - veterinären strödde rosor över hur hästen var skodd.

Anledningen till att jag köper skorna är att hovis mest har travskor, och att det är lättare för mig än för honom att komma till affär som säljer ridhästskor.

Immer

Det va skönt att höra,, jag blev lite orolig där ett tag.:crazy:

KL
Jag köper mina skor själv, hovis har inga skor. Han skor bara på fritiden numera åt en liten skara kunder så då får man köpa själv.
Lite jobbigt nu då jag glömt vilken storlek hästen har.. :S

Min förra hovslagare skodde bara hästar på fritiden, hon ville att vi skulle köpa skor själva. Det var billigare, för hon tog mindre betalt. Men det blev mycket krångligare. Många skor skiljer sig i storlek, en 2:a är inte alltid en 2:a tydligen... Och så gick hästen upp några storlekar efter ett tag = mer krångel.

Nuvarande hovis har egna skor med sig. behöver bara köpa snösulor och broddar själv.

Guldskor är som vanliga järnskor med 4 eller 6 fasta broddar.
Guldfärgade. Jag köper dem på travet.

om ja skulle köpa skor själv så skulle jag kanske tjäna en 100 lapp. (inte ens det om ja tänker vad bensinen gick på som slukades av bilen på väg till hästaffären) och jag tror inte min hovis skulle tacka mej. Och då måste jag ju hålla koll på storlek och sort osv osv

Nej. För mycket besvär för både mej och hovis. Och för få kronor för mej att tjäna. Och dom få kronor min superbraiga hovis tjänar på att ha skor med bjuder jag mer än gärna på.

Men hur bra är det med skor med fasta broddar?
Man ska ju t.ex helst inte transportera med brodd, hur fungerar det då med fasta broddar?

Guldskor-vinter är skor med fasta brodd.
Guldskor-sommar är skor med koromantförstärkt slityta som även ger lite extra grepp. Den finns i ett antal olika utföranden.

hardmetall_r8sfram.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vad kostar guldskor-sommarskor? Ger de bättre fäste på blött gräs?

Är det dina kunder du omnämner här??

Det är de strökunder som hör av sig. Och näst intill ALLA som vill komma billigare undan genom att köpa egna skor, sätter sig i bilen kör till affären tar inget kvitto kommer hem med skor som är för små...Så blev det mer än dubbelt så dyrt istället, mina fasta kunder köper hellre genom mig, det sparar de pengar på!

Jag transporterar då med brodd. Annars är ju risken så stor att häst halkar på vägen till transporten alt. bryter benen vid avlastningen.

Jag transporterar då med brodd. Annars är ju risken så stor att häst halkar på vägen till transporten alt. bryter benen vid avlastningen.

jag har förstått att det är väldigt olika det där, jag har fått lära mig att man ska transportera utan medan andra har fått lära sig att transportera med...
Men det är ju som du säger att saker kan hända vid samband med in och urlastning så man kanske skulle ta och tänka om och inte snöa in på gamla lärdomar :idea:

Tror jag betalar 80 kr per par. Kan vara plus moms... Håller 2 skoningar för mina. Broddarna gör nog att de ej slits så mycket.
Visst ger de bättre fäste på gräs! Det gör ju alla broddar.

De flesta hovisarna tar 300-350 för verkning runt om.. och 750 och enda upp till 1200 med skor.:eek:

Alltså tar dom GALET mkt betalt för skorna, sömmarna och den lilla tid det tar extra från att bara verka och från att slå på skor. Att slå på 4 skor tar max 20 minuter det är ju verkningen som tar tid och den är konstigt nog det billigaste!

Jag tycker hovslagarpriserna har gått i taket och är galet dyrt man får inge rabatt om man samlar ihop ett gäng hästar vilket de borde vara för då slipper hovslagaren åka ut till samma stall till som tätt.
många gånger kommer hovis och åker efter 45 minuter och sikken timpenning om 45 minuter kostar 1200... sjukt!!!!

Jag köper egna skor av den anledningen att det ÄR billigae.. jag köper skorna för 18 kronor stycke mendas hovslagaren säljer varje sko för 100 kronor styck.:crazy:
Så att säga att det inte blir billigare är sjukt...

Och att ta betalt för att rikta egenköpta skor är ju helt sjukt.. du som hovslagare får ju rikta dina egna skor.. för du ska ju inte tro att bara för du somhovslagare köpt dina skor att den passar alla hovar..En hovslagare som INTE riktar sina skor får inte ta på min häst! Och ska de va så kan jag rikta skon själv;) för de kan jag!

Och jag har stått där med hovslagare som kliat sig på huuvudet och sagt oj behöver mindre skor nu har jag inte det så får boka om en ny tid i morgon..

Jag köper 4 st skor av en storlek för stora och för små OM det nu är som så att hästen behöver ny storlek... Smart va;) jag har guldskor skor med 2 broddhål i samt 4 broddhål ..

Jag köper skor, sömmar jag gör rent hovarna sköljer av dom . jag har tappskolicens så kan även ta av skorna åt hovslagaren så den får mindre att göra för då blir det billigare...
Jag skiter inte pengar och jag gör allt för att spara in på slantarna...

Och mina hovslagare har enbart varit jävligt tacksamma mot mit att jag sköljer hovarna för de är det inte många som gör samt att jag har plockat sv skorna innan de kommer.
För de hjälper dom oerhört tidsmässigt= de kan ta mot mer kunder= de tjänar mer pengar=)

Stöter jag på en hovslagare som säger att han/hon ska ta betalt för att rikta mina skor eller hålla på å dumma sig på så vis så är dörren där och jag ringer efter en ny hovslagare...

Nu har jag väl tur som inte hae stött på sånna snikiga hovslagare utan de har bara varit tacksamma för all hjälp de kan få!

Jag betalar 500 kronor varje gång hovis kommer en summa jag tycker det är heltt klart att betala det är 200 kronor för tiden på 20 minuter de tar attslå på mina skor med mina sömmar! Eftersom en verkning kostar 300=)

Sedan använder jag om samma skor 2-3 ggr.. finns ingen anledning tillatt byta skor som är somnya min häst sliter knappt skor.
Guldskorna vintertid håller 3-5 år.Så jag har rätt billiga skokostnader men det är för attjag tänker till och inte slänger nya skor bara för att!

Tänker samtidigt på miljön....:laugh:

Låter hovis köpa sko. Han vet vilken storlek och sort pålle ska ha. Han köper även sulor, gucka (werkman hoofpad) till honom. Svetsar även om framskorna till straighbar ringskor.:bow:
Det enda jag köper själv är vinterbrodd och ev snösulor.

Du borde verkligen ta en kurs i företagsekonomi om du anser att 1200 kr för 45 min ger en överdriven timpenning. Dessa pengar ska räcka till skatt, sociala avgifter, material, verktyg, bilskatter, bensin, restid och lön m.m. Vill lova dig att det är inte många av dom kronorna som hamnar i hovslagarens plånbok!

Senast ändrad:

Ursäkta mig, men vilken planet kommer du ifrån?

Hovslageri är ett hantverk! Hantverkare ska ha betalt för sitt arbete! Jag har en jätteduktig hovslagare som jag inte vill bli av med. Jag köper mina skor själv, av den enkla anledningen att jag använder galoppskor, och det är lättare att jag fixar dem själv eftersom det inte är en lagervara hos hovslagaren.
Det blir inte billigare, som privatperson har jag vare sig mängdrabatt eller annat avdrag. Hästen får nya skor varje gång, omläggning gör vi inte eftersom galoppskorna är tunnare. Senaste omgången skor sparar jag ifall jag skulle behöva slå på en tappsko.
Jag betalar självklart för det jobb han gör med skorna: riktar och fasslipar kanterna.
Rena torra ben och hovar är väl en självklarhet? Att inte ha det skulle vara enormt respektlöst mot hovslagaren.
Jag betalar ca 1200:- (ink moms) för en skoning.
Kvalitet kostar :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 623
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka