Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Tycker hon ser bra ut i hull.
Jag fick ju en chock när min häst stod på vågen i våras. 689 kg vägde den lilla damen och hon är ca 170 cm. Konstigt är ju att mkt hästmedicin (avmaskning och sprutor för pen) är gjort till hästar som väger upp till 600 kg. Men hur många stora halvblod gör de i dag?
Bild på kolossen.:p

Van Remo's häst måste ju ligga på närmare 800 kg. Grattis till nya hästen. Du måste ha en förkärlek till stora hästar.

Fast hur mkt de väger i "normal läge" så att säga är jättevarierande utifrån byggnad, modell, densitet osv, eller hur man ska uttrycka det.

Mitt 170 fullblod av ridhästmodell , dvs riktigt hög, lång och krallig i sig (155 i täcken osv) väger 620 kg sommartid efter lite för mkt bete och då är han för tjock - din på bilden är inte tjock i jmf med det jag avser på min häst .

Så kilona i vikt i sig kan man inte jämföra riktigt sinsemellan .

Jag tycker Fioranos ponny har några trivsel kilon men definitiv inte är tjock för den skull .

Visst är de så. Men av de få bilder jag sett av Van Remo's häst så tror jag absolut på 700++.

Det håller jag helt med om. Ffa inte en chans att den ligger under 700 .

*knapp*

Här är min (bild från 2008 då jag nyss vägt han på våg)
1456085_10151676093976315_1785077060_n.jpg

152,5cm hög och vägde då 430 kg
så det är ganska svårt att se på bild vad dom väger

Min Stella som var maxad D-ponny vägde minst 480 kg när hon var i bra form.
Fy tusan vad jag saknar henne. Det blir ett år sedan hon gick bort på söndag nästa vecka.

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg

Min Stella som var maxad D-ponny vägde minst 480 kg när hon var i bra form.
Fy tusan vad jag saknar henne. Det blir ett år sedan hon gick bort på söndag nästa vecka.

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg

Vackra vackra Stella :love:
Man får inte nog av att se alla fina bilder på henne.
Förstår att du saknar henne enormt :(

Vackra vackra Stella :love:
Man får inte nog av att se alla fina bilder på henne.
Förstår att du saknar henne enormt :(

Visst var hon vacker. Min drömhäst!

Hennes trollunge var ganska lik henne nu under sommaren. :)
Ska bli kul sen när hon ska ridas in, se om hon kan trava fint under ryttare!

e54574747_by_erehsidne-d6i419o.jpg

dhjfjfj_by_erehsidne-d6lriw9.jpg

Det där är som du säger så himla svårt. Jag levde länge i tron att min vägde på sin höjd 550 kg i fetto-tillstånd typ. Tills han opererades och vägdes på klinik direkt efter närmre en veckas meeting/träning då han alltid tappar i vikt. 625 kg i slimmat tävlingstillstånd alltså för mitt lilla halvblod på 163 cm. Vill inte ens veta vad han väger när han är trind (som nu) - hög tid att ta tag i utökad behörighet körkortsmässigt inser jag... :o :D

Trollungen är lik sin mor!
Vacker som en dag även hon :)

Jag är helt övertygad om att även hon kommer att kunna springa fint.
Hur stor är hon nu? Hur stor tror du att hon kommer att bli?

Tack å hennes vägnar! Hon kan inte trava för fem öre nu. :angel:
Det är tur att hon är söt. Men det kan ju komma sen också. (5 cm högre bak...)
https://www.youtube.com/watch?v=jVNvFFuCD6E

Hon är nog lite mer än 130 cm nu, så maxad B ponny/liten c-ponny. :p Lika stor som årsfölen. :rofl:
Enligt 90% regeln så ska hon bli runt 140-143 cm. Så liten D-ponny om jag har tur. :)

Senast ändrad:

:angel: Minst sagt. :) Eller, han har mkt bål.

Här är han ett år efteråt, fetare än vid vägningen, men med mindre muskler å andra sidan. Han upplevs som betydligt större än 1,63, vilket är tur, med tanke på att jag är typ 1,77. :crazy:

IMG_2058.jpg

Hittar tyvärr inte en enda vettig "uppställd" bild utan utrustning, men den här visar rätt bra graden av krallighet...

Nejmen gud så söt. :love: Ser ut som min gamla B-ponny!

Eftersom att jag har slutat rida så kan jag väl samla minihästar istället? :idea:

Nejmen gud så söt. :love: Ser ut som min gamla B-ponny!

Eftersom att jag har slutat rida så kan jag väl samla minihästar istället? :idea:

Det går alldeles utmärkt! Efter att min ridhäst dog har jag inte hittat någon annan som jag tyckt att det var kul att rida. Och nu har jag 3 shettisar! Får fortfarande hästbiten, men inte ridningen. Behändigt format, och billiga i drift är dom också ;)

Battis kan väl beskrivas som äldre modell av halvblod, rejäl men inte kallblodsgrov liksom.

Just båldjup tror jag gör mycket för vikten. Tror inte att lillasyster kommer i närheten viktmässigt :)

Och med tanke på att Van Remos bara är 3 år är det nog lika bra att utgå från att behöva kunna köra 800+ i framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka