Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag rider barbacka då min nya sadel inte kommit än, kommer idag eller imorgon första veckan kunde jag inte ens trava utan att jag höll på att åka av.
SÅÅÅÅ ruskigt dålig balans:o man är ju inte 15 längre de sa kroppen direkt hahaha

Men nu när vi är inne på vecka 3 barbacka så sitter jag rätt oki, visst tippar jag fram eller i sidleds här och då men överlag sitter jag betydligt bättre så nog har dessa 3 veckor varit nyttigt för balansen allt.

Fick en travbild på oss när en i stallet fotade en annan igentligen som red lektion men där hamnade jag å Jorunn i bakgrunden på en bild:D

Bildbevis jag rider barbacka.. DET är inte vardag!!

Jorunnpassagebarbacka_zps1b2f999a.png

En sadel skulle inte sitta fel nu haha

Jag har börjat rida barbacka på stoet 1-2 gånger i veckan, tycker det är jättebra träning, speciellt i skolorna , man känner verkligen så att man lägger vikten på rätt sittben, lutar man sig åt fel håll håller man på att glida av :p
Unghästen vågar jag inte pröva på dock, för det första har han betydlig mer trav och för det andra har han lite mer krumbukt-tendenser :angel:

kl
Lite skärmdumpar från en film på stoet förra helgen:

2013-04-02_18-152_515b14e2e087c30c47e59d80.png

2013-04-02_18-28_515b14e4e087c30c00a105c7.png

2013-04-02_18-33_515b14e89606ee0ab28162aa.png

2013-04-02_18-57_515b1722e087c30be5da5238.png

2013-04-02_18-59_515b1723e087c30c161e469a.png

2013-04-02_19-00_515b1725e087c30c00a1065d.png

2013-04-02_18-48_515b171ce087c30c47e59df9.png

Ja jag kommer nog också lägga in mer barbackaridning framöver för man får verkligen bättre balans av de märker jag.

Såå fin här du har:love:

Jag har ridit barbacka på mörkgrå några ggr i vinter.. problemet är inte ridningen barbacka utan att jag fan inte kommer upp.. sen skulle jag hiva mig upp på någon pall och komma så långt över med överlivet på hans rygg så jag inte tippar tillbaka och då sträckte jag hela axeln.. man är inte direkt smidig längre :mad:

Tur att han är så snäll :D

+ lite kl
Jag undviker barbackaridning för mitt stackars underlivs skull :D Men jag har en sån där hemsydd barbackapad som jag gärna rider i! Jag håller med om att man känner rörelser mycket bättre och man kan förfina hjälperna på ett helt annat sätt. Övergångar, speciellt 5stegsövningen, tycker jag är en bra övning att rida utan sadel :)

Dags för tant att skaffa ponny:p;)? De senaste två gångerna jag ridit barbacka har jag åkt av, så nu är sadeln på för jämnan:D.

*Fiorano som alltid sitter upp från pall på sin c-ponny (sadel el ej)*

Jag kommer inte upp utan pall, det gjorde jag inte på C-ponnyn heller :angel:

Jag fick ju för mig att jag skulle rida barbacka på Marlin när han var 3-4 år, han var ju så snäll att rida in "normalt". Jag gav upp det igen, när jag åkt av tre gånger direkt efter uppsittningen :p

Men hallå - inte komma upp från backen på en ponny ? Vad gör ni om ni ramlat av i skogen - går hem ? Och hur gamla ÄR ni ha ha ;) min är 170 men tillochmed medelålders jag kommer upp från backen om
Jag måste med sadel - hissa ner stigbygeln om inte annat ha ha :)

Barbacka är ju mysigt ! Har grimskaft om halsen på min stora ;)

Jag har ridit barbacka på Calle ett par gånger men det är inte särskilt bekvämt så det blir bara ibland när vi har slappdagar ;)
-och komma upp utan pall är ju bara att fetglömma, hade nog inte kommit upp utan "stege" ens om jag var smidig.

Calle till höger -och det är nästan lite oroande ang storleken på honom. Damen till vänster är ju alltså INTE en ponny utan en stor häst... :eek: :O

cb35802c9c4011e2b68a22000a1f9af0_7.jpg

Nu menade jag bara barbacka då, med sadel så kan jag iaf kravla mig upp även om de är 175+, men det ser nog inte så snyggt ut :p
Eller förresten, det kan jag nog inte i de stela dressyrstövlarna...
Och jag är 21 år och 158cm lång ;)

Du är ju kort men UNG!
Jag är en dm längre och när jag var i din ålder hoppade jag upp på min dåvarande häst på 165 med en "indian swing".

Detta skulle jag aldrig få för mig att göra numera...herregud..det skulle sluta med ambulans förmodligen..:eek:
Hedwig skulle garanterat gå därifrån dessutom med himlande ögon..:angel:

Jag har aldrig fått in tekniken på det där, kommer ihåg ett ridläger där vi red hästarna barbacka till och från hagen varje dag. Jag slet och övade varje dag, men icke att jag kom upp utan hjälp. Och då vägde jag ändå mycket mindre än vad jag gör nu. Jag är faktiskt ganska tung (63kg), skyller på det :angel:

Vi har en -11 e. Bellagio i stallet som de mätte in på 165cm här för ett tag sen, och han har rejäla framknän att växa i ändå :angel:

Min är 174cm och jag kommer inte upp på honom utan pall, varken med eller utan sadel :D Utan har jag nog aldrig kunnat och förmågan att ta mig upp från mark med sadel ändå försvann när jag var gravid :angel:

kl

Idag har jag värsta längtan efter våren. Jag vill att all snö ska bort så man jan få rida på en ridbana. Ge mig sooool och värme:cool:

98776402991111e2ab4322000a1fa430_7_zps2ed55a76.jpg

Dags för tant att skaffa ponny:p;)? De senaste två gångerna jag ridit barbacka har jag åkt av, så nu är sadeln på för jämnan:D.

*Fiorano som alltid sitter upp från pall på sin c-ponny (sadel el ej)*

Ja problem att komma upp har inte jag:D

det är ju nästan 6 spår i marken när jag rider barbacka.. perfekt stödhjul så man inte åker av:D

Mitt hbl jag hade var 163cm hög, henne kom jag inte upp på själv men med pall så red jag barbacka.. inte såååå ofta då hon hade en manke som kunde klyva även den mulligaste rumpan:D

Nu menade jag bara barbacka då, med sadel så kan jag iaf kravla mig upp även om de är 175+, men det ser nog inte så snyggt ut :p
Eller förresten, det kan jag nog inte i de stela dressyrstövlarna...
Och jag är 21 år och 158cm lång ;)

Ha ha ;) dax att föryngra sig och stretcha ? ;)

Jag har ridit barbacka på mörkgrå några ggr i vinter.. problemet är inte ridningen barbacka utan att jag fan inte kommer upp.. sen skulle jag hiva mig upp på någon pall och komma så långt över med överlivet på hans rygg så jag inte tippar tillbaka och då sträckte jag hela axeln.. man är inte direkt smidig längre :mad:

Tur att han är så snäll :D

Har upplevt samma problematik. Bestämde mig för att det var dags att lära 6-åringen var ridning utan sadel var för något nu när han inte bockar i vartannat steg längre. Ledde beslutsamt ut hästen på stallplan och slogs först där av att nästa steg kunde bli problematiskt. Det är ju en sak att komma upp och rida barbacka på tysken som tronar 160 cm över havet. Det är en annan sak att göra det på en vinglig 6-åring som passerat 175 cm på måttstocken och inte verkar ha slutat helt än :angel:

Kontentan av det (till slut lyckade) försöket är samma som ovan. Tur att han är snäll :D

Senast ändrad:

Vi har en mur runt gödselstacken som är väldigt praktisk :D Och i värsta fall finns det även ett picknickbord (sånt där med fasta bänkar) som man kan nyttja :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25