Sv: Bilder
Hejsan Jegra...ja jag kan ju beratta lite snabbt om min erfarenhet...jag red pa ridskola som liten i sverige och hade iochforsig turen att rida for en valdigt bra ridlararinna som sedan ocksa lat mig skota hennes hastar..jag hade en fjording pa foder och jag dromde om dressyr...:smirk:
under gymnasiet ( i sverige) och universitetet ( i england) vart det inte sa mycket ridning, hade helt enkelt inte rad...sa nagot ar efter att jag hade slutat min utbildning (mode designer) flyttade jag och pojkvannen till Buckinghamshire...Val ute pa landet kunde jag inte vara utan hast langre sa sokte mig till den locala ridskolan, dom tog mig pa en prov lektion och sa att jag helt enkelt var for bra for att passa in pa nagon av deras klasser men att jag skulle kunna fa komma och rida och trana deras hastar
....snart sa kande jag massa hastfolk och blev med hast igen, en 16 arig x broodmare, arabx american saddlebred oinriden, sa jag red in henne och borjade ta privat lektioner med en valkand dressyr ryttare som "alla" tranade for....
Han hade mig med handerna nere vid knana, sagande pa bettet
visst kom huvet ner, men det var inte riktigt som jag hade lart mig pa min lilla ridskola....men jag tankte kanske ar det sa det rids nufortiden, han maste ju veta vad han gor....osv...
dom flesta pa stallet red i draw reins (vet inte svenska namnet for detta) och hastarna var valdigt mycket framatstupande och over bojda, men dom vann dressyr tavlingarna....efter mycket eget intiativ och letande har jag nu hittat tillbaka till mina ridskole rotter som faktiskt inte var sa fel i forsta hand, rid fran bakdelen framat till en mjuk hand, tank pa rakriktning och framatbjudning sa kommer resten nastan av sig sjalvt
Jag tror inte riktigt ni forstar hur dalig ridningen ar (kan vara) har...manga kanner att hastens huvud maste vara bojt for att det ar da man far bra plats pa dressyr tavlingarna, jag har sett mycket dalig ridning som verkar bli beromd, men den klassiska scenen vaxer....vi har nu klassiska dressyr tavlingar som inte ar part av BD (british dressage, detta ar en organisation som du maste vara medlem i om du ska tavla affiliated) Men manga tavlings ryttare snorpar lite pa munnen och tycker det ar lite hokus pokus....
Vi har for tillfallet en jatte debatt om rollkur, och det hjalper jun inte precis att "kandisar" som Anky anvander detta och fortsatter att vinna....personligen tycker jag inte om rollkur men jag vet att manga sager att det kan vara bra i ratt hander...men problemet ar ju att det anvands av personer som kanske inte riktigt vet vad dom gor..och da kan det ju inte vara sa bra...?
jag kan ga on and on om det har men jag ska sluta nu for jag maste ga tillbaka och jobba..
cheers anna