Sv: Bilder

jag blir ändock så förvånad av att just du lämnar en sådan kommentar. Det går bra att lägga ut bilder på din besten. Det är alltså så det ska se ut? (den uppfattningen får jag ju...) eftersom hörnstenarna inom AR är avspänning (det är det ju i alla grenar i grund och botten, men det är det jag försökt säga hela tiden) så borde det ju ligga just såna bilder på dig och Besten också. Men som tex den bilden när du har spöet upp i luften, tycker du att din häst ser avspänd ut på den? och travbilden säger inte så mycket heller...den ser ut som en vanlig bild som kan ligga i vilken tråd som helst. Vad är skillnaden?

Vilket tjafs. Det var bilder jag ville se, inte läsa om era ordkrig.:mad:

Sandlådefasoner? Kastar du skit på mej så kastar jag på dej :D

Att jag öht la ut bilder på Besten i den här tråden beror på att någon tyckte att en annan häst här var lik Besten - inte för att visa hur AR ser ut. Jag har alltför få bilder där jag rider akademiskt.

Av de fem bilderna är två AR-inspirerade, de övriga tre är "vanlig" ridning, så du har alldeles rätt - de bilderna kunde ligga varsomhelst.
Och du har också rätt i att hon inte är så avspänd i bilden som är tagen snett bakifrån - men bilderna är inte utlagda här som ett lysande exempel på AR.

Immer

Förlåt, det var inte meningen att sabba din tråd.
Jag drar mig ur ordväxlingen nu.

Immer

Vill inte heller sabba tråden men då diskussionen handlar om bilder och det urartade angående någons bilder så vill jag också kommentera!:d

Jag tycker friesern var skitläcker och var säkert fin och lätt och framåt. Men det var nog inte det Immer menade (ursäkta om jag gissar dina åsikter) med kommentaren om AR.

Om man lägger ut en bild så är inte den en exakt mall för hur det ser ut då man rider. & man borde ha insikten om att en ögonblicksbild kan utstråla något visst även om inte hästen för jämnan visar sig så.

Och jag håller med om att avspänning i rygg och överlinje i AR är överordnad mycket annat, särskilt hos unghästar. Så just de här bilderna, utan att kritisera ekipaget, är inte typiskt för formen man kanske skulle välja att visa som mall hos AR-inriden unghäst.

Och trots att ALLA hästar är som gjorda för AR då dressyren är till för dem, så kanske just frieserns svaghet just är problemen att länga överlinjen. Och då är inte bilden av högrest frieser ett bra AR-exempel.

Men, det skiter jag i, för oj vad skoj att få se alla era hästar! Då jag får någon bild att lägga ut är ni välkomna att kommentera, för jag vet ju hur vi har det innan och efter ögonblicksbilden togs. Vad den än må visa.:smirk: :angel: Mera bilder tack!

en frieser kan visst länga överlinjen, men det krävs extra mycket tålamod. Redan idag sökte han sig neråt i traven i tömkörningen på lång töm. Inte ett helt pass givetvis, men han vågar söka sig neråt. (betydligt fortare än vad min förra fries kunde...)

det är inte enbart AR som man söker lång o låg.
det gör man med all ridning och jag själv är personligen mycket mycket noga med den punkten. Dock måste man ha i bakhuvudet att det kan ta tid att nå dit.

min travare jobbas tex lång o låg varje ridpass jag rider ungefär 70% av passet. Jobbas alltid fram lång o låg vid tävling.

nya067.jpg

Jaha, fler bilder. Får väl stå mitt kast nu. MEN gott folk. Inte ett ord om min sits. :devil: :):D

Ja absolut! För som många sagt tidigare, god ridning är god ridning oavsett gren och utrustning osv.
Men kommentarer till bilder här på forumet får inte direkt tolkas som kritik till ekipaget på bilden.
Jag är tacksam att folk vågar lägga ut sina bilder så vi får något att utgå ifrån i diskussioner. En bild kan vara helt missvisande utifrån hur hästen brukar gå eller ryttaren ser ut normalt, men ge en grund för diskussion då bilden ändå visar hur det kan vara då det är mindre bra.

Hästen kanske går super en halvtimme men då tryckaren går ner spänner den emot i en öppna. Dålig ridning -NEJ, men inte heller en bild som ar representativ om man vill visa en typisk väl utförd öppna.

De enda bilderna jag har när jag rider AR är från en uppvisning för ett par år sen.
Uppställd

trav, är nog på väg att göra nått, minns inte vad :crazy:

Galopp, tror jag har försökt mig på en halv galopppiruett i stormen och höll på att krocka med den vite :o

Det blåste väldigt mycket den dan :D

och en när vi tränar inför uppvisningen ( :angel: har ingen aning om vad jag sysslar med på detta kortet )

Skojar du...- 23?? Vi bor ju inte så långt ifrån varandra ändå. Vi har haft - 36 i kallhålet Älvsbyn :angel:

~Ingrid

hejsan, fina bilder, jag bor i england och har ar diskussionen om classical dressage or competitive dressage, sa jag vet inte sa mycket om vad ni kallar AR, jag formodar det ar akademisk ridning...??
Jag har varit pa ett seminar med Craig Stevens och tyckte val det mesta som han pratade om var common sense och inte sa jatte mycket olikt vad jag larde mig pa dressyr lektionerna i sverige nar jag larde mig rida....

Kan nagon forklara skillnaden mellan AR och classical dressage, har har vi framfor allt Sylvia Loch som foresprakar classical dressage och vi ser det har som en mer harmonisk vag till sitt mal, att lyssna pa hasten och inte begara for mycket, och att lata hasten finna sin balans och barighet sjalv utan att behovas hallas upp eller for den delen ner med styrka fran ryttarens sida, eller via hjalpmedel som tillexempel draw reins....
har precis hittat hit forresten, trevlig site:D

Hej och välkommen! Skulle vara roligt att höra lite om hur tongångarna går i England om Classical vs. Competitive Dressage, om du har ork och lust.

Det finns diskussioner som rör just skillnaden mellan AR och klassisk dressyr men de är ofta långa och grötiga.

Mitt bästa råd är ändå att kika igenom FAQ'n som ligger här högst upp och sedan läsa och söka lite på gamla trådar för att få en övergripande bild.

Hejsan Jegra...ja jag kan ju beratta lite snabbt om min erfarenhet...jag red pa ridskola som liten i sverige och hade iochforsig turen att rida for en valdigt bra ridlararinna som sedan ocksa lat mig skota hennes hastar..jag hade en fjording pa foder och jag dromde om dressyr...:smirk:
under gymnasiet ( i sverige) och universitetet ( i england) vart det inte sa mycket ridning, hade helt enkelt inte rad...sa nagot ar efter att jag hade slutat min utbildning (mode designer) flyttade jag och pojkvannen till Buckinghamshire...Val ute pa landet kunde jag inte vara utan hast langre sa sokte mig till den locala ridskolan, dom tog mig pa en prov lektion och sa att jag helt enkelt var for bra for att passa in pa nagon av deras klasser men att jag skulle kunna fa komma och rida och trana deras hastar:) ....snart sa kande jag massa hastfolk och blev med hast igen, en 16 arig x broodmare, arabx american saddlebred oinriden, sa jag red in henne och borjade ta privat lektioner med en valkand dressyr ryttare som "alla" tranade for....
Han hade mig med handerna nere vid knana, sagande pa bettet:mad: visst kom huvet ner, men det var inte riktigt som jag hade lart mig pa min lilla ridskola....men jag tankte kanske ar det sa det rids nufortiden, han maste ju veta vad han gor....osv...
dom flesta pa stallet red i draw reins (vet inte svenska namnet for detta) och hastarna var valdigt mycket framatstupande och over bojda, men dom vann dressyr tavlingarna....efter mycket eget intiativ och letande har jag nu hittat tillbaka till mina ridskole rotter som faktiskt inte var sa fel i forsta hand, rid fran bakdelen framat till en mjuk hand, tank pa rakriktning och framatbjudning sa kommer resten nastan av sig sjalvt:angel:

Jag tror inte riktigt ni forstar hur dalig ridningen ar (kan vara) har...manga kanner att hastens huvud maste vara bojt for att det ar da man far bra plats pa dressyr tavlingarna, jag har sett mycket dalig ridning som verkar bli beromd, men den klassiska scenen vaxer....vi har nu klassiska dressyr tavlingar som inte ar part av BD (british dressage, detta ar en organisation som du maste vara medlem i om du ska tavla affiliated) Men manga tavlings ryttare snorpar lite pa munnen och tycker det ar lite hokus pokus....

Vi har for tillfallet en jatte debatt om rollkur, och det hjalper jun inte precis att "kandisar" som Anky anvander detta och fortsatter att vinna....personligen tycker jag inte om rollkur men jag vet att manga sager att det kan vara bra i ratt hander...men problemet ar ju att det anvands av personer som kanske inte riktigt vet vad dom gor..och da kan det ju inte vara sa bra...?

jag kan ga on and on om det har men jag ska sluta nu for jag maste ga tillbaka och jobba..

cheers anna

Intressant! Jag rider för en engelskman - perry Wood. han säger precis som du att det kan vara svårt att hitta "vettiga" instruktörer i england. Han är väldig kritisk till det sätt som dressyr i England rids nuförtiden.

tack bobo, graman tygel later lite finare an draw reins....hehehe aven fast draw reins ar en mer adapt beskrivning....

Perry Wood, har hort talas om honom...

jag rider varje vecka for Vanessa Innis-Rose, hon ar tranad i Tyskland och Sverige, funnily enough...och en gang i manaden rider jag for Carl Hester, plus att jag laser och forsoker fa tag pa sa mycket classisk literatur som mojligt, det ar valdig fa classisca instruktorer dar jag bor, sa det betyder langa resor om jag ska ta mig till en san...

Carl ar bra, han ar mjuk, och forstars sig pa min "problem hast", och han later henne ta sin tid och har en bra lugnande effect pa henne, plus att han ocksa konsentrera sig pa mig, min kropp och vad som hander i mitt huvud ocksa...

Jag ska ta lite bilder nasta gang vi aker ut och tavlar sa far vi se vad ni tycker och tanker...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar