Sv: Bilder

han är inte alls spänd, tvärtom. inte på dessa bilder.
han va så lugn o fin så det va jättetrevligt att rida honom.
(han va lite på gränsen på för lugn och avslappnad)
Bara för att hästen har hög nacke så betyder det inte att den är spänd.

Jag tycker hans överlinje ser ut att vara väldigt spänd. Men låt oss då istället säga så här:

Hans form är inte den man eftersträvar inom AR - särskilt inte vad det gäller en unghäst. Detta gäller de två första bilderna, den tredje är ganska bra.

Immer

så på 3 bilder kan du alltså bedömma att han inte skulle passa inom AR och dess förutsättningar och att han skulle skilja sig mkt med övriga bilder i tråden? Med undantag då för sista bilden. Jag rider honom med en lätt hand och han är samarbetsvillig. Jag trodde det vara förutsättningen för all ridning.

till skillnad mot en del fries, så har han iaf inte hängmatteryggen under ridningen.

Det är möjligt att du är bättre på att bedöma Ar bättre än jag, jag har ju bara sysslat med det i fyra år och jag är inte tillräckligt ung för att veta allting (citat Oscar Wilde)

Hästen ser dock inte ut att gå i en avslappnad form på dina bilder.

Jag vill gärna betona att ALLA hästar och ALLA raser passar inom AR. Även din häst skulle således passa inom akademisk ridkonst, men bilderna du lagt in visar INTE någon akademisk ridning.

Alla hästar har samma grundförutsättning - sedan kan en del bli bra på piaff, andra på piruetter, levad eller terre á terre osv. Men en av de allra viktigaste sakerna i grundutbildningen är avslappning och den saknas på dina bilder.

Hängmatterygg har jag inte nämnt.

Immer

Senast ändrad:

fast din best är ju inte världens bästa föredöme heller utefter dom bilder o film du visat.

Jag måste i så fall vara jättedålig på AR, för jag tycker att bilderna på Stiletts häst såg trevliga ut, och jag hade nog varit tvungen att se hästen live för att säkert avgöra om den var spänd, för inte såg den ut att vara det på bilden. Tyckte mer att det såg ut som allmänt glad frieserhäst i snö.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt att folk oombett måste leka ridlärare så fort de får se en bild på forumet. Det skulle vara bättre om man höll sig till följande tumregler:

- Om den som visar bilden inte har bett om hjälp utan bara vill visa en bild så tittar man på bilden, och om man inte har ett absolut behov av att ge en snäll kommentar så håller man käft.

- Om den som visar bilden ber om hjälp så ger man hjälp, på samma sätt som man skulle vilja bli hjälpt själv. Eller så håller man käft.

Om jag nu inte är helt ute och cyklar reagerade Immer på att stilett tyckte att hon rider AR? Eller?
Och därefter reagerade stilett för att Immer reagerade och så blev det en soppa av allt?

Håller med dig, svea, om att det är bättre att låta bli att kommentera bilder tills man blir ombedd.

stilett
Nu bara för att jag är nyfiken, inget annat, vad anser du att du rider? Något specifikt, en blandning, eller "ditt egna"?
Med barock lektioner, menar du då AR, eller är det någon tränare som benämner det som barock? *nyfiken i en strut*

Nåja, hela ordväxlingen dem emellan finns ju att läsa högre upp, så var och en kan se för sig själv.

*KL*
Bilder säger inte hela sanningen. Det kan se helt annorlunda ut på film.
Samma sak när folk visar film i slowmotion- helt plötsligt har hästen vila i steget.

Tror säkert att Stilett kan visa sin unghäst i en lägre form oxå.
Friesrar är av naturen uppresta, men det finns inget som säger att de inte skulle gå att få dem i en lägre form- lite mer arbete bara.
Ta bara Malinskys häst som är född till stjärnkikare- saddlebredkorsning.

En häst arbetar inte per automatik rätt med bakben o rygg för att den är lång o låg, utan det krävs en avvägning där för vad varje individ klarar av för tillfället- om den har en för det ändmålet-kompetent ryttare /ledsagare.

Immer har feltolkat mig.
Jag skrev att jag provat på ett par sk barock.lektioner.
och med min nya häst (som jag haft en vecka o ridit 3 ggr) så kommer jag åka ut på olika aktiviteter eftersom jag är intresserad av att ta till mig av det mesta. Jag skriver inte att jag rider just AR, utan att jag bara har testat på och tycker principsaken är en avslappnad häst oavsett vad man rider. sen la jag ut 3 bilde rpå dne häst jag kommer utföra framtida mål med. Sen tycker jag att Immer kritiserade lite onödigt när hästen är såpass ny för mig. Ska jag jämföra mot första ridpasset och detta så vet jag garanterat hur han känns när han är spänd och detta var inte ett sådant pass utan ett stort framsteg mot rätt håll. Sen borde Immer veta att jag förespråkar lång o låg. Men en frieser är inte byggd så och det tar tid att få den dit. Immer vet säkert om efter alla mina trådar hur jag kämpade i ett halvår med hjälp av tömkörningslektioner för instruktör bara för att få min förra fries att våga söka sig lång o låg i skritt o sedan trav till o börja med. (innan vi kunde jobba med den ordentligt uppsuttet) Därav mitt citat "rom byggdes inte på en dag"

hur som helst.
spider- det är det jag inte riktigt kopplat, skillnaden på barock/AR eller är det samma sak? när jag tog dessa (dock få) barocklektionerna så var principen samma sak som dressyren. men kanske har jag bara mött tränare med samma tänkesätt. Min ena dressyrtränare (som jag tyvärr inte rider för längre pga flytt) sa att huvudmålet med dressyren var att kunna rida sin häst i såpass harmoni att man ska kunna rida den utan sadel och träns.
Det är det tankesättet jag bär med mig. Det ska kännas trevlig/kontrollerat/LÄTT i handen (absolut ej tung stark, motsträvig) och samarbetsvillighet. Vad jag rider för att få uppleva detta, det vet jag inte vad det ska kallas. Det är nog därför jag provar på allt för att hitta ngt som passar just den individen man jobbar med.

Barock är ett ord som inte går att säga "så är det". Det är olika vem man frågar.

AR är "bundet" till BB och man kan därför säga att det "ska" följa hans utbildningstrappa m.m.

Så det är ingen fråga som är lätt att svara på. Just därför frågade jag om det var barock = säger mig inget alls, eller AR.

Rider man dressyr eller AR på ett bra sätt bör slutprodukten, när det gäller hästens form, se likadan ut.
Jag är nog skadad för livet med dressyr ridningen hemifrån när jag var yngre och kommer troligtvis aldrig släppa bilden av hur de red och utbildade hästar, vilket för mig innebär att när jag hör tävlingsdressyr så säger min hjärna: aldrig i livet, över min döda kropp. Men som sagt, det jag ska först om att det ska se likadant ut i slutändan gäller.

Sen om man lyckas hitta bra tränare är en annan femma. Gissel inom alla discipliner. Vissa mer andra mindre (verkar det som).

Vi på barock är inte rasister, utan här på barock, pratar vi om Akademisk ridkonst, Klassisk ridning a la Craig Stevens, Philippe Carl och vad det nu månde vara, samt barock a la Bent Branderup, a la Nisse Hult, eller a la IngelaH om så önskas.

Men jag kom på för sent att Carinanog skulle ha klassisk ridningsbilder, det var därför jag lade till min text, så kanske jag kan få vara med på ett hörn i alla fall. Vi är ju ändå i samma bransch. Jag använder mig av den ridning och de "gurus" inom ridkonsten, som passar mig och min häst, oavsett om denne heter Peter Ericsson, Malin Baryard, Jens Fredricsson, Kyra Kyrklund, Lussan Nathorst, Jan Brinck, Bent Branderup, Craig Stevens, Philippe Carl, Leslie Desmond, Ronny Åhman eller Tutan Camon.

:bow:

Kanske dags för er som träter att läsa dessa rader än en gång?
Om stilett nu skaffat ny häst och är nyfiken på AR/what ever, tror ni att er attityd får henne mer intresserad?

Jag vill gärna betona att ALLA hästar och ALLA raser passar inom AR. Även din häst skulle således passa inom akademisk ridkonst, men bilderna du lagt in visar INTE någon akademisk ridning.
Immer

*kn*

dumt o lägga mig i men jag har alltid sett AR som en filosofi i första hand och inte en exakt vetenskap för hur det måste se ut för att rida AR. Går det verkligen att se om ekipaget är AR bara på tre bilder? (om man bortser från utrustning) :crazy:Sen som Spider säger, slutprodukten kanske måste se ut på ett speciellt sätt för att kallas AR och AR ska följa BB:s utbildningstrappa.

Egentligen ser jag ingen mening med att tjafsa om såna saker, bättre att lyssna på varandra och se till vad vi kan lära och ta till oss. Vi har väl ändå ett gemensamt mål: att få en ridbar, hållbar, harmonisk häst och en lyhörd och öppen ryttare. PER APSERA AD ASTRA allihopa!

Senast ändrad:

Och kvällens ANDRA 12-poängare går till Vanimelde.

Tack, för att jag inte är ensam om den tanken.

Jag håller med dej om att AR är en filosofi, men en av hörnstenarna är avspänning. Av de tre bilder som visades såg det inte ut som om hästen var avspänd. Detta är min uppfattning, men andra kanske inte uppfattar det likadant.

Och - utrustningen har väl ingen betydelse? Jag rider lika gärna i engelsk dressyrsadel och träns som i skolsadel och kandar, det är hur man rider som räknas.

Immer

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar