Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Den enda fölunge jag har fått utan ett enda vitt hårstrå på var en paint :angel:
Men hon fick en ursnygg mörk svettfuxfärg med eldröd man så det blev fint ändå :D (för övrigt helsyskon till den Lewellyn väntar i år från Sessan!)

Ja hon är sååå fin :love:

Jag har beställt en likadan i år - fast gärna med fläckar på förstås. Sessan bara blänger på mig ;)

Helt sjukt, JAG längtar till att få se Stellas bebis och jag är bara här inne och tjuvläser :angel:

Det kommer blir en helt gudomlig liten fölis med massor med tecken tror jag :love:

Tro mig, vi är fler som är nyfikna på vad vackra Stella bär på ;) och jag håller med dig, det kommer att bli en sötnos med mycket krom! :love:

Det kommer bli en gul med bläs.
Och jag tänker åka och sno den, b-ponny eller inte :angel:

:rofl:

Kanske därför Stella har så bråttom med sin unge. Den är för efterlängtad. :p
Nu har vi haft snöstorm här, så förhoppningsvis så inser hon att det är för dåligt väder den närmsta månaden i alla fall. :p

Luisa var ju ganska stor på slutet och hon är ju ett sto med väldigt djup i bålen, men hennes ungar föds alltid små och springer under magen på henne trots att hon inte är så hög. Men dom är alltid perfekta och sedan växer dom till sig :love:

Dessutom är Luisa en sån märr som aldrig faller ur med föl vid sidan. Hon måste ha dunderhonung i tuttarna!

Stellas lär väl också vara så liten! Men det är väl skönt för Stella. Då slipper hon klämma ut en jättefölis som förtagångare. ;)

Hur hög är Luisa? Och hur går det med hennes fina bebis? :)

hur lägger man in bilder???? kan man inte ta från datorn ellr måste man skriva länk till internetsida??? fattar inte

Jag hjälper dig lite!

flis4.jpg

Underbar! :love:

Luisa är 156-157 cm i mkh. Lasse liten mår som den prins han är! :love:
Det ser ut som att han kommer att bli ganska mörk, ev svartbrun.

Snart ska jag släppa ihop dom med resten av gänget så pojkarna får leka :D

Moderatorn hälsar att fler bilder på fölet har sin plats i tråden som jag länkade till ovan.

Tecken på att fölningen är nära!

Har ett Nordsvenskt sto som är på dag 324 hon är först föderska och det är mitt första föl som skall födas :-)

Nu letar man bara tecken på att det kan vara dax :-)
kan ni inte berätta hur era ston har betett sig o vilka sympom dom har uppvisat en vecka fram till fölningen eller när det har varit dax ...

gallery_33.html

får dom en sådan läcker färg håller jag med om att man kan förlåta saknaden av det vita!:d

..förra årets unge är ju nästan helfux (en vit bakkota) trist tänkte jag först men även han har nu en ball mörk fuxfärg! Då överlever man som sagt:D

Vi hade en liten paint som fölade hos oss för ett par år sedan. Hon var brun och vit, fast såg mkt ut som jättehöga vita strumpor och lykta samt fläckar under magen. Hingsten hon var betäckt med fick jag se på bild och hade en väldigt udda färg.. typ isabellljus med massor av stänk/fläckar dock svagt.Ingen aning vad den färgen kallas tyvärr men det var en paint.
Ut kom iaf ett brunt stoföl med enligt mig (swbnörd) jättefina tecken:D stor bläs och 2 höga strumpor bak. Kom ihåg att ägaren letade frenetiskt efter någon liten fläck så den kunde reggas som paint men förgäves;)

Sv: Tecken på att fölningen är nära!

Tack för alla tips och råd ang mitt arga sto...

Idag har vi haft väldigt fint väder och även ganska så varmt med hela 11+ :)
Ramona som är på 320 dygnet och hade i morse fyllt på juvret märkbart, dock inte mycket.. Hon har börjat "bädda" i boxen sedan 2 dagar tillbaka och var lite orolig i natt. Tror dock fortfarande att hon väntar några dagar till!

Dina som är på 315 dygnet har lugnat sig väldigt mycket den sista veckan, inte sparkat en gång i boxen och är ovanligt kelig! Igår natt gick hon rundor i boxen, kliade svansen, la sig, reste sig och stönade tydligt... trodde helt klart det var dax men nope.. ingenting... Kanske fölet la sig tillrätta!?
Hoppas snart på två pigga och friska bebisar <3

fgsdfgsgggssg.jpg

Låter som att painthingsten var en red roan sabino, kan det ha varit David Frost?

Ja man letar frenetiskt efter de där kvalificerande fläckarna. Hästen reggas ju fortfarande som paint även utan fläckar men i det "solida" registret.

Sv: Tecken på att fölningen är nära!

Har ett Nordsvenskt sto som är på dag 324 hon är först föderska och det är mitt första föl som skall födas :-)

Nu letar man bara tecken på att det kan vara dax :-)
kan ni inte berätta hur era ston har betett sig o vilka sympom dom har uppvisat en vecka fram till fölningen eller när det har varit dax ...

gallery_33.html

Plannja fyllde ut juvret rejält den sista veckan, det blev stort, spänt och varmt. Sista veckan kunde man också klämma ut genomskinlig mjölk.

Ett par dagar innan fölning började hon vanka runt i hagen, stå stilla liksom frånvarande, och så börja vanka igen. Hon tittade på sin mage, sparkade lite irriterat mot magen ibland och verkade besvärad. Nu var mjölken som lättmjölk, ungefär. Nu kunde man också se lite brunfärgat slem i slidöppningen.

Dagen innan fölning var mjölken tjock och gulaktig. Nu kunde man se tydligt att hon hade värkar, vid varje värk droppade mjölken och ibland sprutade den ner i halmen. Hela natten innan fölning höll hon på så.

Samma dag som hon fölade var hon lugn större delen av dagen, men på em började den här proceduren igen och nu stannade den inte av utan blev mer intensiv.

Och klockan 22.30 fölade hon. Ett ovanligt långt förarbete tycker jag, som har haft ett antal föl genom åren. Kontaktade vet, som också tyckte det var långdraget, men det var bara att vänta sa han och det gick ju bra!:banana:

Grattis till er som fått föl! :) Man blir ju såå sugen nu!!

Min har två veckor kvar nu, e beräknad till 29/4.
Hade veterinären ute då idag då hon tyvärr antagligen blivit sparkad.. ;( Inte så kul på högdräktigt sto, men d tog inte så farligt som tur e!
Bild från idag:

526174_10150641997411507_533906506_9589793_1996563852_n.jpg

Kameran har blivit uppsatt idag me! :) Bor ett par km från stallet så tänkte vaka hemifrån.

544654_10150642621896507_533906506_9592425_47494175_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025