Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hej! :)
Har ett par frågor! :)
Är det ngn som testat att tempa sina hästar innan fölning? Min har 37,7 i vanlig temp, men igår kväll (317 dygn) så gick hon ner till 37,0. Inga andra tecken på ngt annorlunda å inget föl inatt... E d normalt?

Sen nästa grej, hon la sig ner vid 22 igår å har legat still i samma ställning heeela natten, snacka om skön sömn! :p Har rört huvudet lite ibland bara. Men brukar dom ligga ner hela natten? Tänkte ni som börjat vaka kanske vet?

Tacksam om ngn har ngt svar!

Mvh Angela

jag har tempat mitt sto och hon har 37.7 i grundtemp här om dagen hade tempen gått upp på 38.3 och sen tillbax till 37,7 på kvällen men hon har ju inte fölat ännu och är idag på dygn 340,vaxproppar och blodigaflytningar men ingen bebis.
jag vill att den kommer ut nu:bump:

Men OJ! Nu har det ju verkligen hänt grejjer med Stellas mage! :love:
Hur långt gången är hon nu?

Jag har fortfarande inte hunnit med att samla urin från Sessan, har haft fullt upp med en massa annat. Får se om jag hinner och orkar i dag innan styrelsemötet annars får det bli under veckan när jag förhoppningsvis har det lugnare.

kl
Dezza är nu på 340d, och inget nytt alls, juvret är fortfarande halvfullt, hon äter sitt kraftfoder men lämnar hö, står o sover i hagen... Jag har en stor klump av oro i magen, är livrädd att något ska gå fel... Jag har ju tidigare nämnt detta med att jag tror det är större risk med äldre ston som fått många föl, igår fick jag det bekräftat när en vän förlorade både sto och föl igår:cry::cry:

Min fråga till er alla som avlar: hur länge vågar man fortsätta betäcka? Dezza är 21år iår och väntar sitt 13:e föl, alla fölningar (vad jag hört) har gått bra, hon har lätta förlossningar och sköter det själv...

Jag hade tänkt mig att betäcka en gång till om denna fölningen går bra, men nu vet jag inte...

Hur vanligt är det att det går snett med äldre ston som fått många föl?

Hon har svällt upp dom senaste dagarna. :love:

Hon är på 289 dygn idag.

Jag håller tummarna för att du ska lyckas samla lite urin och för att det visar på dräktigt! ;) :)

Vi har även en gammal tant på 23år som väntar sitt 16:e föl iår!! Bf i Juni. Alla fölningar har hon klarat själv helt galant och alla bebisarna har också mått bra :)
Eftersom vi betäckte två andra ston så lät vi betäcka henne också eftersom hon blir helt hysterisk när hon ser andra med föl... hon tror antagligen att det är hennes. Hoppar över boxdörren och bryter sig ut från hagen för att komma åt fölen!

Tanten har gått tom 2 år och tog sig på 2:a försöket i somras! Vi köpte henne som 15-åring somm avelssto åt våran nyinköpta avelshingst, de gick tillsammans året runt, delade till och med samma box under 4års tid tills han blev steril :( Har aldrig sätt två hästar vara så kära i varandra <3

Här är gammeltanten tillsammans med sin yngre pojkvän 2009
DSCN0949.jpg

På premiering 2010 för att höjas till Elit, blev då även inbjuden till BIS ringen där hon helt otroligt nog klassade ut fler andra raser och drog hem Best In Show titeln före en ardenner hingst som erhöll 43poäng!!!
37872_408177902477_738722477_4588171_3595345_n.jpg

*kl*

Ville bara droppa in här och säga att det inte har kommit något föl än, 6 dar kvar innan BF, spännande! :laugh:

Har som sagt inget internet där jag vakar,men hojtar till när hon har fölat eller det verkar närma sig.

Ciao så länge! :D

Lägger in lite bilder också :

35me1k2.jpg

Fölboxen, som vi har gjort ännu större! :love:

vmt34o.jpg

Tjocka damen :laugh: ( för ngra dagar sedan)

de20z5.jpg

Juvret för ca. 4 dagar sedan.

Är på 324 d. nu.:banana:

Bilder på damerna i den ordning de ska föla:

267 dygn;
linn.jpg

261 dygn;
IMAG0064.jpg

258 dygn;
oscan.jpg

250 dygn;
nypon.jpg

236 dygn;
IMAG0056.jpg

Ska ta bättre uppställda bilder sen när de är nyborstade men bättre än inget :)

Oj det var många dräktiga må jag säga, själv känner jga att jag har nog med en ;)

Fotat lite jag med idag på dygn 317 :p

Viola går numera i egen hage med möjlighet att gå in i sin fölbox om hon skulle vilja. Tycker att magen har sjunkit senaste dagarna och hon är slappare där bak. Juvret är den fortfarande en bit kvar på men det har blivit lite bulligare iallafall.

Viola317d%20%283%29.jpg

Viola317d%20%284%29-2.jpg

Juver%20317d1-2.jpg

Tack snäll, hon är min princessa :love:

Just det welsh cob, så här ser hon ut odräktig
Viola%20sept2.jpg

och här med sitt första föl f -08 på utställning Bjärsjolagård.
Viola%20utst%C3%A4llning3.jpg

väldigt lik min, fast min har stjärn o lite vita hårstrån på mulen! Min är bara tre år men verkar vara grövre än din redan skulle jag tro.

Åh cob :love: hon jag står hos har cobar och så fina.. hingsten som står här i år är nom nom vacker!

I år betäker jag bara två så blir lugnare nu.

Nu är hon född efter 340 dygn kom ett fux sto med bläs och fyra vita ben i olika längd,ca 21 var klockan då jag kom för att kvällsfodra och lägga mig i husvagnen,men hon var redan född då jag kom in i stallet men helt nyfödd,,nu har jag kommit hem och tar en fika för att sova några timmar bilder kommer men jag måste sova nu

.... fel i inlägget...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka