Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag har pratat med min veterinär igen. Han sa att antingen så kastar hon eller så behåller hon fölet, hur som helst så
kan vi inte göra något åt saken, frågade om livmodersinflammation, men hon har absolut inga andra symptom på det,
och han tyckte att det var för sent i dräktigheten+inga andra symptom för att det skulle vara något som han tyckte
var något troligt. Vi håller dock självklart koll/mycket uppsikt på henne.

Ok, vill bara säga att jag inte håller med om detta. Om det är livmoderinfl/infekt så kan man visst göra något åt det om man skyndar sig. Vet flera som klarat sina föl med behandling och då har dom haft påfyllnad av juvret och i vissa fall behandlat utan mer bevis än så...

Vet. vet säkert bäst men jag hade iaf kollat med någon mer först.

tyvärr hittar jag ingen bild från månad 9..

Jag hittade däremot en bild tagen 2 veckor innan BF! Kan ju finnas intresse hos andra att se tänkte jag.
32913996.jpg

..solette är ju även hon lite fylld idag (våra ligger ju nära varandra i BF) men eftersom hon haft föl som avvänjdes relativt sent så är det svårt att jämföra de. jag kan ju ta en bild imorgon iaf:)

Även såhär sent i dräktigheten? Vi pratade om det och han ansåg att det är mycket ovanligt att de har livmoderinfl/infekt
i 8-9 månaden. Jag får ringa en annan veterinär imorgon. Han är dock den absolut bästa häromkring och annars är det veterinären
som Charlottee använder sig av.

"min" veterinär är toppen och detta är ju verkligen dennes område;)

.. din veterinär kan säkert sin sak men skadar ju inte att höra med ML.

Jag ska ta en bild imorgon!

Även såhär sent i dräktigheten? Vi pratade om det och han ansåg att det är mycket ovanligt att de har livmoderinfl/infekt
i 8-9 månaden. Jag får ringa en annan veterinär imorgon. Han är dock den absolut bästa häromkring och annars är det veterinären
som Charlottee använder sig av.

Om du menar framgång med att behandla så absolut! Men de flesta av mina kontakter är i USA och dom är alltid snabbare och aggressivare med behandling där så jag vet inte hur veterinärerna i Sverige ställer sig till det eller om dom använder samma läkemedel.

Men jag vet flera och har läst om många fler som behandlat placentitis sent i dräktigheten och lyckats rädda fölet, och det första symptomet har alltid varit att stoet satt juver. Men där sätter dom ofta in behandling innan 100% diagnos är satt och det gör man inte i Sverige lika ofta.

Usch, nu känns det inte bra alls, jag var rätt lugn över det hela när jag trodde att jag inte kunde göra något åt saken, men nu?
Jag hoppas att veterinären jag ringer imorgon har något svar åt mig. Om det finns något jag kan göra för att hon inte ska förlora
sitt föl, men inte förstått det i tid... :crazy: då känner jag mig som en dålig hästägare. Blir nog en sömnlös natt nu.

Jag vill verkligen inte jaga upp dig!
Om veterinär säger att det är lugnt så är det säkert det, jag vet bara att om det är riskläge och man kan göra något åt det så är det bättre att veta om det än inte...

Jag hade tagit ut en vet o kollat om något av mina ston hade satt juver så tidigt.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar. Jag hoppas att det inte är sent om det nu skulle vara en inflammation.

Vill bara säga att jag har tänkt på dig hela kvällen och håller alla tummar och tår och tassar jag kommer åt för att det ska gå bra för stella och fölingen!

halv knapp.

Håller också tummarna!

Jag blev själv lite hastigt och lustigt med i denna tråden! Både jag och hästen är först föderskor:eek: så nu nojar jag massor! Det föds fem föl per år på gården men när det plötsligt är mitt så är det värre!

Köpte i förr förra veckan en dräktig 4åring, islandshäst, och det var på håret att jag vågade köra upp henne eftersom det är så nära födseln. Men allt gick bra och nu står hon här. Ùna har gått 305 dagar idag! Jag tycker dock inte det syns så mycket..

32914150.jpg

32914149.jpg

Mycket osmickrande bilder på en annars fin häst :P

Vill bara säga att jag har tänkt på dig hela kvällen och håller alla tummar och tår och tassar jag kommer åt för att det ska gå bra för stella och fölingen!

Håller helt med Lewellyn, håller mina tummar hårt & Bennie håller sina hovar också!.

Kramar från mig & Bennie

Ok, vill bara säga att jag inte håller med om detta. Om det är livmoderinfl/infekt så kan man visst göra något åt det om man skyndar sig. Vet flera som klarat sina föl med behandling och då har dom haft påfyllnad av juvret och i vissa fall behandlat utan mer bevis än så...

Vet. vet säkert bäst men jag hade iaf kollat med någon mer först.

Och hur ställer man diagnosen?

/Viktoria

Och hur ställer man diagnosen?

/Viktoria

Påfyllnad av juvret är en del när man ställer diagnosen, ibland har dom flytningar, ultraljud, blodprov (man mäter något hormon utöver att man ser att hästen har en infektion).

Googla placentit hos häst så får du upp lite att läsa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 712
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd