Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag var ute i natt och tittade till fröken, fröken och stallägaren tittade till henne nu på morgonen. Fölet gav mig två sparkar.

Nu har jag pratat med en Veterinär som varit "gynekolog på hästar" i typ 30 år, hon sa att det absolut inte låter som livmoderinflammation,
och att den utfyllnad mitt sto gjort inte låter mycket onormal, utan att hon varit med om det flera gånger på förstagångsföderskor och
på t.ex. unga ston, ibland har de fyllt på redan tre månader innan de ska föla. Det är enligt henne bara att hålla lite extra koll på stoet.
Skulle hon kasta så är det något fel på fölet, eller abortvirus, ansåg hon.

jamen jag hör att du pratat med ML:D låter som hennes svar eftersom hon är ganska framåt, och självklart otroligt duktig speciellt på detta område.

Solette kom hon ut och ultraljuda som sagt men det var i månad 7.. lite väl tidigt så där misstänkte vi tråkiga nyheter (även om så inte var fallet).
Med Stella kan det ju faktiskt vara så att hon tillhör skaran som sätter juver tidigt bara.

Och ett gott tecken är att ni känner fölsparkar!:banana::love:

När man googlar runt på ston som satt juver tidigt som resulterat i kastning.. tycker jag övervägande många av dessa kastat sina foster inom loppet av en vecka eller två efter dom börjat fylla juver. Många verkar också fått sprängfyllt och mjölk. Det är ju såklart inte en tillförlitlig källa, men om Stella inte får någon markant skillnad inom 1-2 veckor ( snart kommer ju våran ston så nära BF att det faktiskt är normalt) så tror jag det är lungt:)

Här fortsätter vi hålla tummar, tassar och hovar såklart!;)

Låter kanon!

Bättre att ringa en gång för mycket och få lite själsro :)

Och återigen, min mening var inte att skrämma upp dig utan bara delge det jag själv fått lära mig av olika omständigheter.

I USA hade säkert vet. satt in behandling "för säkerhetsskull" och det är säkert så att många av dom de misstänker placentit på (enbart pga juvret) behandlas helt i onödan.

Javisst är det ML jag pratat med. :)

Min stallägare säger att juvret är "peanuts" man jämför med hur hon ska se ut vid fölning, så om någon skulle få mjölk ur det här juvret så
är vi impade. Men självklart har vi koll på henne och bevakar i fall att det är kastning på gång. För mig är det viktigaste att Stella klarar sig
och att jag inte kan göra något mer åt saken än vad jag gjort. Nu har jag ändå pratat med flera duktiga veterinärer och de råder mig till samma sak.

Wrangler, Det är bra att du informerar, 1000 tack för det. Frågade ML om det också och hon sa att i USA medicinerade man "för allt"
och att man ofta ger hästarna med hormonpreparat i fall att de gav minsta tecken på kastning, utan att man vet vad det är för fel på hästen,
men det är enligt henne inget man använder sig av/håller på med här i Sverige, då det faktiskt nästan alltid är fel på fölet/abortvirus om stoet kastar.

Wrangler, Det är bra att du informerar, 1000 tack för det. Frågade ML om det också och hon sa att i USA medicinerade man "för allt"
och att man ofta ger hästarna med hormonpreparat i fall att de gav minsta tecken på kastning, utan att man vet vad det är för fel på hästen,
men det är enligt henne inget man använder sig av/håller på med här i Sverige, då det faktiskt nästan alltid är fel på fölet/abortvirus om stoet kastar.

Så sant!

Skönt iaf att allt verkar bra med Stella, alla vill ju se hennes bäbis :love:

åh vad glad jag blev att läsa att det är bra med stella och det lilla fölet!

Det kan ju fortfarande vara abortvirus, även om hon fått alla sprutor, tvillingar (Hon är ULad och ska bara ha en
men man vet aldrig) eller någon missbildning hos fostret, så än vet vi inte hur det ska gå.

Stella är totalt obrydd av situationen. Hon står på sin favoritplats (den bajsigaste delen) i hagen och sover mest hela dagarna.
Hon har dock blivit ganska prickig... knasmärr. (Beskåda leran på hästen också...)

stella-32.jpg

Så fin är hon!

Tycker inte du ska oroa dig över abortvirus, tvillingar o annat (lättare sagt än gjort) chansen är minimal när du gjort allt rätt och är det virus borde fler ston visa tecken på det.

Förra året hade jag en förstföderska som sprutade mjölk 6 veckor innan BF. Hade vet ute flera gånger men det enda vi kunde göra var att hålla tummarn för att hon skulle knipa tillräckligt länge då det inte var något fel på henne. Hon fölade en vecka efter BF, en mkt pigg och självständig dam :laugh:, som efter två månaders vakande hade en mkt trött matte. I år är allt som vanligt, börjar bli lite större nu när det är 4 v. kvar, men absolut ingen mjölk. Jag antar att det var någon hormonrusning förra året som spelade hennes kropp ett spratt. Jag förstår att du oroar dig men om du gjort det du kan göra och det inte är något fel få fostret eller stoet så är det bara att hålla tummarna. Alla trodde att mitt sto skulle föla alldeles för tidigt och vi stog med en hästlastbil redo att köra direkt till djursjukhus, men vi fick en helt normal fullgången "rövarunge":devil:. Jag håller tummarna för er!

Jag hade en liknande erfarenhet förra året, mitt sto satte juver så att mjölken sprutade över två månader före BF, jag trodde så klart att hon skulle kasta (speciellt efter att ha läst lite här på Buke) veterinären jag tog ut var dock inte så bekymrad. Det slutade med att hon gick över tiden med drygt 3 veckor och ut kom en välmående fölis (trött matte!) De komplikationerna vi hade var att hon så klart lyckades få juverinflammation då hon stod och läckte mjölk i över en vecka så vi fick ge henne en pencillinkur men sen lugnade sig mjölken något (det sprutade inte under två månader) och när fölis väl kom var jag mer orolig att det inte fanns tillräckligt med mjölk så det blev väl någon rubbning i produktionen men allt gick bra.

Då får vi bara vänta och hålla tummarna.. min magkänsla säger att det är lungt;)

Fin bild på en fin Stella:love: ser inte ut att ha ett bekymmer i världen:D

kl.
Jag fotade Solette juver idag (även om damen ifråga hade lite åsikter om vad jag gjorde där:angel:)
32914996.jpg

.. och lite bilder på själva solette som självklart är smutsig igen:D
32914997.jpg

32914995.jpg

32915000.jpg

..en rejäl kula hon har nu, fick även känna fölsparkar idag!:love:

Luisa är på dygn 322 idag, sist fölade hon på 323 :p
Hon kommer nog fylla juvret lite till innan dock, fast det kan gå fort.

Dammig och trött

Wrangler; Ja det är bara att hålla tummen nu! Kom precis hem från en ny titt på henne. Juvret är kanske lite större, men
det kan vara inbillning från mig också. Blir en vända till senare ikväll. Stallägaren sa att hon skulle kolla så att
kameran fungerade i hennes box. :)

LinaS och LMCarlsson, Härligt att höra! Veterinärerna jag har pratat med har varit lugna dom också och sagt "Hon är ju en
förstagångare dom brukar hålla på och trixa." En av dom hade haft ett sto som fyllt upp tre månader innan BF.

Charlottee; Solettes juver ser ju inte mycket, mycket mindre ut än stellas i alla fall! Å andra sidan har ju din fått föl innan.
Jag får hoppas på att din magkänsla stämmer och inte min. Men jag fick också känna några sparkar idag. :)

Senast ändrad:

det börjar närma sig så nu lägger jag in bilder påmina smutsskäckar oxå
522269_2882783756239_1459458325_32212551_172331213_n.jpg

Bella är först ut hon ska ha den 9 maj
551734_2882777596085_1459458325_32212550_1026353011_n.jpg

Henni är sen hon ska ha den 29 maj
Börjar bli lite nojjig som vanligt :/

Stella glos nu på lika ofta som om hon vore världens åttonde underverk, nu på kvällen så stod jag och stallägaren och
beskådade damen ifråga och vi båda enades om att juvret är mjukare och mindre fyllt än det var på morgonen, men det
kan ju bero på att hon är ute i hagen och rör på sig lite. Men det har inte blivit värre i alla fall... fortsättning följer. Får
jag inte magknip och känner att jag måste åka så blir det inget besök i natt.

VAd roligt att det börjar hända saker lite här och var nu, många som börjar närma sig med stormsteg! Viola som svullnade i jvuret ett par dagar för sisådär 4 v sedan sser nu helt ihop skrumpen ut precis som om det aldrig kommer till att titta ut en fölis. Men jag pratar med den varje kväll så jag vet att den finns där ;) om jag skulle tvivla vill säga. Magen är stor och präktig ska bli så spännande att följa alla stona här på sidan. Viola är BF 29/4 men gick över 3 v förra gången som även var hennes första. Jag hoppas att hon inte tänker göra om samma sak i år - det var lite tröttsamt. Men med facit i hand så följde hon skolboken vilket jag hoppas på även denna gången. Den dagen hon fölade hade hon stora fina vaxproppar och precis innan fölning så började det droppa lite mjölk. Trots att hon gick över 3 v så började hon fylla juver en månad innan BF fast inte så mycket och inte i så rask takt men som sagt nu är det bara russin :D Ska bli kul att se hur det kommer att fortlöpa denna gången.

/Viktoria

*delvis kl*

kul med nya magar i tråden! :)

Vad räknar beräknat fölningsdatum så är det just för såna saker som du råkade ut för Viktoria som jag inte riktigt håller koll på vilket datum stoet är beräknat, utan istället vilket dygn i dräktigheten hon är på... :) Allt mellan 320 och 370 dygn är ju normalt så egentligen kan man ju inte säga att stoet gått över förrän hon är på dygn 371... :p

Ang juver så har Sessan också ganska "stora" (mot vad jag är van vid) runda juver, men det har hon haft sedan jag fick hem henne så jag är inte så orolig. Ingen feber heller, och mår himla bra i övrigt. Hon har så mycket vinterpäls kvar så det är svårt att fota för att visa... Dock blev jag lite konfunderad över henne tidigare eftersom hon verkligen ser helt annorlunda ut än Tardee som har sladdriga taxöron... som den gamla tant hon är :angel: I dag ska de vara på 245 (sess) och 207 (tardee). Fortfarande inget kisseprov i brevlådan...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 712
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare