Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Bådar ju onekligen gott :bow: Om det blir en gulis så är det ju definitivt full pott!

Det behöver inte vara kastning, men det kan vara livmoderinflammation/infektion och då kan man klara fölet om man sätter in behandling tidigt.

Så ta ut veterinären, som sagt OM det är en infektion så kan du göra något.

Vill tillägga att det naturligtvis inte MÅSTE vara något sådant men alltid ta ut vet om dom fyller i juvret så tidigt är mitt råd. Hoppas o håller tummarna att allt är bra dock!

Senast ändrad:

Jag hann prata med min seminveterinär innan du postade ditt inlägg, han var inte orolig och trodde inte att
det var någon fara utan att jag bara skulle hålla koll på henne. Jag ska nog ringa och fråga honom igen. :crazy:

Om han inte var orolig så är det säkert ingen fara! Han vet mkt mer än mig :D

Jag vet inte hur mycket dom ska fylla juvret för att det ska vara alarmerande, det är säkert mycket mer än så!

Vill absolut inte skrämma upp dig i onödan och som sagt, lyssna på veterinären sålänge det är en "avels vet" och det är det ju!

Han är veterinären som seminerade mitt sto och har avels- och seminverksamhet, så "avels vet"
får man nog kalla honom.

Han tyckte att det var lite väl tidigt att hon fyller juver nu, men vissa ston kan göra det ibland.
Men jag ska ut och titta till henne igen, är juvret ännu större så ringer jag honom igen.

Ja gå på magkänslan, ring hellre en gång för mycket än för lite tänker jag men du kan ju avvakta och hålla koll på om det fortsätter fylla på eller stannar av.

Ston som har haft föl förut kan ju ha lite juver hela tiden men det hade väl inte Stella?

Min tramsa fyllde ut sitt juver (också förstgångersta) runt månad 9, sen gick hon så i 2 månader, för att bara PANG ändra juver på mindre än 24 timmar och sedan föla. Jag hade mjölkstickor så jag testade hennes mjölk varje dag från typ 315-320 dygn och det hände ingenting förrän en morgon och sedan fölade hon på natten.

Så jag vill bara lugna dig med att det behöver inte vara något fel. Och jag kan varmt rekommendera mjölkstickorna när man inte vet vilka tecken man ska leta efter! Mitt andra sto var skendräktig och var färdig att föla inom 12 timmar enligt stickorna:D Hon hade riktigt vit mjölk, jäkla tramshäst...

Stella har aldrig haft föl innan. Nu åker jag ut igen till stallet.

Lady_vip; Stella är bara på 262 dagar, men jag hoppas att det inte är någon fara!

Ja, det var där nånstans som min också fyllde ut. Jag tror inte du behöver vara orolig, men det skadar ju aldrig att kolla upp.

Okej hon har fyllt lite mer än jag trodde men det behöver inte vara någon fara. När solette fyllde på lite i månad 7 så tog jag ut våran vet. som gjorde ultraljud för att se att ungen levde. Inte så mkt man kan göra men kan vara skönt för dig att få det bekräftat iaf.. jag vet hur orolig man blir och väntan är hemsk. Du gör det du kan nu:)
Jag håller tummarna!

Ska se om jag hittar bilderna jag tog på solettes juver när hon fyllde tidigt så kan vi jämföra..

Här kommer lite bilder på solettes juver 2011.

månad 7 (hon fyllde bara ena halvan först)
32913925.jpg

....och så här såg hon en månad innan fölning, dvs månad 10
32913926.jpg

Bra att det funkar nu:)

Japp lite hade hon redan då.. trots att hon inte alls var så stor vid den tidpunkten. Här väntade hon sin första unge..

IronWill hur går det för er?

Sådär såg Stella ut igår. Men idag, ja ganska mycket större. Hon har ju visserligen alltid varit stor framför juvret.

Jag har pratat med min veterinär igen. Han sa att antingen så kastar hon eller så behåller hon fölet, hur som helst så
kan vi inte göra något åt saken, frågade om livmodersinflammation, men hon har absolut inga andra symptom på det,
och han tyckte att det var för sent i dräktigheten+inga andra symptom för att det skulle vara något som han tyckte
var något troligt. Vi håller dock självklart koll/mycket uppsikt på henne.

Han tyckte att vi bara skulle låta henne vara och inte utsätta henne får något alls.
Min magkänsla säger att hon kommer att kasta. Men, men. Jag tar alltid ut det dåliga i förskott. :p

Om man tittar på juvret bakifrån så är det ju inte speciellt stort heller, men framtill har hon fyllt på ganska mycket.
_DSC3507-1.jpg

Senast ändrad:

Håller tummarna för att det inte är något utan att hon bara är sån som fyller juver väldigt tidigt!

Vi får se. Vi kan inte göra annat än att vänta och hålla koll på henne. Onödigt att stressa upp sig för något
som vi inte kan påverka alls. Även om vi självklart har stenkoll från och med nu.

Stallägaren pratade om ett sto som hon haft som alltid fölade på 310 dygn, vem vet, Stella kanske också har bakat färdigt då.

hade hon fyllt ännu mera nu på kvällen?

Hoppas verkligen inte att hon kommer att kasta..vi får alla hålla tummarna för att hon behåller.

Som sagt är det inte jätte ovanligt att en del ston kan fylla tidigt så det behöver inte vara någon fara. Stannar hon bara upp vid detta så tror jag det är lungt;)

Nu när jag tänker efter så minns jag att vi hade ett inackorderat sto hos oss för ett par år sedan som började tidigt.. dom fick mkt besvär då stoet även läckte mjölk alldeles för tidigt också.. men ut kom frisk fölunge efter beräknat datum!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 712
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar