Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ja Tardee vill också bara bli kliad, hon hade gott och väl kunnat bara stå och bli kliad i flera timmar. Tur som är har jag en underbar stalltjej som borstar, pysslar och kliar henne flera gånger om dagen :)

797573.jpg

DSC_0088.jpg

Här är minstingen i vårt gäng. Nu 2 dygn :) Tröstar dig Lew med lite fölbilder så du kan längta mer :p

Åååh ja jag vill banne mig också ha ett föl nu! fasen, i 12-ornas tråd är alla fölingar halv-vuxna vid det här laget ju :p

Haha gör dig sällskap med minstingen då ;) Jag skriver inte ens i de tråden. Man får fan aldrig svar där :p

Frågar er som finns kvar här: flugor och bromsar gör det olidligt för hästarna att vara ute på dagen, så från 11 på förmiddagen står de inne. Det vore helt tänkbart att släppa ut dem igen på kvällen och ha dem ute under natten. Dock är hagen av typ stampat jordgolv och jag undrar lite över om inte mamman får i sig väldigt mycket jord om hon ska slicka fölet? Det är iofs "hårt" så det är förmodligen inte så mycket som fastnar på fölet. Dessutom ligger stoet ner väldigt mycket mer inomhus vilket jag tolkar som att hon är mer avslappnad där och får vila mer. Nattemperaturen har också gått ner rejält redan här uppe. Hur hade ni gjort?

Våra får gå ute natt och inne dag. Sen ligget ett berg halm i hagen :) Antingen söker de sig till halmen eller gräsplättarna som fölat ute hos oss :)

Eftersom fölen har stort behov av att röra sig ute hade jag också haft inne dagtid och ute på nätterna. Massa hö och halm att äta av och ligga i.

Våran flock tar vi in i svalt stall under den värsta tiden på dygnet med knott etc och släpper ut dem igen till kvällen.... I år har vi inget föl men vi brukar göra samma sak då även om de har en större yta att röra sig på inne i vår fölbox som man kan ställa upp boxdörren och låta dem gå ut i en ansluten sjukhage.

Samtliga våra ston har fölat under vilostunden inne... tajmat den perfekt. Så rutiner tror jag får hästarna att känna sig trygga.

Annars har vi vindskydd som tar mkt av insekterna om hästarna står i beteshagen, ngt som hästarna uppskattar mkt, annars kan man som sagt lägga in halm, gärna under en skyddad plats, brukar sen uppskattas av fölen.

Jag skulle nog hellre sett att hon fölar i en ren box än ute om ni har sådant underlag som du beskriver, och i lugn och ro från de andra hästarna. Men det är viktigt att hon får komma ut och röra sig, undvika kolik etc.

Men det känns som om den här sommaren slår alla rekord i uselt väder..:(

Mina går ute dygnet runt men står större delen av dagen i lösdriften, som mockas ett par gånger om dagen om det behövs. Hade jag haft stallet klart hade jag nog också tagit in dem, för nu är det banne mig broms överallt! (Sjukboxen finns förstås men jag vill inte ställa in båda där i och med att Tardee skulle kunna föla lite när som helst)

Kanman använda effol bremsen blocker på dräktiga och små föl?

Törs inte svara på det, har aldrig använt starka medel till mina högdräktiga eller föl. Däremot brukar jag smörja in dem med en blandning av barnolja och lavendeldroppar som har fungerat okej. Fölen brukar ju klara sig hyggligt genom sin tjocka päls.

nä det är det jag är lite tveksam över, jag har sällan behövt några starka medel över huvud taget... nu klarar hon sig rätt bra i lösdriften iofs, förutom alla äckliga flogor som envisas med att sitta på spenarna. Dessutom har hon lyckats få ett litet sår under magen på utkanten av juvret så det måste ju också hållas efter från flugor och annan skit.

Så här ser hon ut om juvret i dag, ödemen hon hade under magen är helt borta och hon har stått och "blinkat" lite under förmiddagen. Har inte klämt på juvret nånting men det rinner inte av sig själv i alla fall. Äter som en häst igen gör hon också.

T120728.jpg

nämen nu får din vackra skäck ta och klämma ur sig ungen snart!!!!:bump:

... så du kan joina oss i 12:0rnas tråd!:)

KL

Vaxpropparna blir lite längre för varje dag och frågan är om rumpan kan bli kantigare. Tycker min kunde klämma ur sig sin snart.

Ja jag tycker de kunde klämma ut dem bägge två :)

Här har vi inte ens vaxproppar än, och juvret är mjukare nu i kväll dessutom. Puh. Denna väntan... 343 i dag.

Ja, jag har ju knappast "rätt" att vara övervänt redan, vi är på 330 idag (skrev fel tidigare, skyller det på sömnbrist). Både igår och inatt var hon piggare än på länge, låg inte alls lika mycket som tidigare. Dock undrar jag om hon kommer att föla ätandes för så länge det finns mat äter hon skitandes, liggandes och t o m medan hon lägger sig ner... vilket inte är något nytt fenomen, tyvärr.

lite OT kanske, men att fölvaka parallellt med OS var verkligen ingen bra "planering"...
Det blir till att sova nån timme och sen stiga upp i god tid för att fodra, mocka osv innan fälttävlingens hoppning startar efter 11 i morrn. Puh!

Ja - min mamma mumlade något om hästmänniskor när jag berättade att vi övergått till att sova i ströet i boxen bredvid inlindade i ett hästtäcke... det var egentligen meningen att vi skulle ha en tältsäng men det går inte att ha någon madrass ändå pga min kattallergi så då struntade vi i sängen helt...

Tyvärr är tanten fortfarande så nöjd med att stå och käka om natten, allt står fortfarade still på samma ställe som det gjort den senaste månaden... puh. Tur jag har inspelningsbar box, får bli att titta på fälttävlan ett varv till eller nåt :)

Asa_S haha ja min käre far trodde inte jag var riktigt klok som ävervägde att sova i båthuset vid hagen så att jag kunde släppa dem på nya betet innan fölning :P

Igår em ställde hon sig med huvudet in i hörnen istället för att äta och såg väldigt ut att bara vilja vara ifred. Låg ner och andades tungt en stund senare så vi stod och kikade spänt. Det enda som hände var att hon somnade. Resten av natten har hon stått och ätit hö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka