Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Det tilltänkta namnet är Tardees Last Impression - om det nu går igenom... Det är ju hennes sista föl och det är Impressive-blod på båda sidor.

Tardee's Late Impression kanske? :p *förlåt kunde inte låta bli*

Seriöst, hon kan väl släppa ut fölis nu, det är ju jättespännande att se vad det blir. Hmm, undrar om hon tänker knipa över hästsporten i OS...

Hoppas fölet ploppar ut snart oxå!
Men måste fråga, tkr mig känna igen stoet massor.
Vem har fött upp/haft henne?

Tkr för övrigt att ditt namnval är riktigt bra!

Det tilltänkta namnet är Tardees Last Impression - om det nu går igenom... Det är ju hennes sista föl och det är Impressive-blod på båda sidor.

Superbra namn men då måste du skriva ihop det i ett ord. Bara 21 tecken godkända.... (ett mer än för quartrarna dock!)

athena ja hon får ju gärna knipa över dressyren faktiskt, men skitsamma - jag kan ju alltid spela in det :)
wrangler - haha japp det är inte klokt :) Men för enkelhetens skull skriver jag det delat förutom på papprena till APHA sen :)

busigdemon - hon är född i Florida, importerades som tvååring av Finn Runestam och har sedan varit ute på leasing ett tag innan hon kom till mig. Hon har några döttrar som själva har lämnat riktigt fina föl :love:

Usch ibland känner jag mig så "tillrättavisande" när jag har skrivit nåt här.... och det var ju inte meningen vet du, ville bara hjälpa ifall du inte visste det, men det klart du har koll på!

:o

Usch ibland känner jag mig så "tillrättavisande" när jag har skrivit nåt här.... och det var ju inte meningen vet du, ville bara hjälpa ifall du inte visste det, men det klart du har koll på!

:o

Men nej! :eek: Du är ju min avelsguru!! :love:
Och det var bara bra att du skrev det, för fastän jag visste om det så hade jag totalglömt bort det... :angel:

Hittade för övrigt den korta lilla listan på reservnamnen också; Tardee to Impress (sto) eller Try to be Impressive (hingst). Pappa Willys namn lite inbakade i dem alltså.

I kväll kollade jag med refraktometern igen, och nu är hon nere på futtiga 12 igen :confused: Sist jag kollade låg hon på 27 i en dryg vecka (mätte tre gånger på 8 dagar) och sen slutade jag kolla fram tills i dag...

Hon har stått och käkat hela dagen, och tar korta pauser mitt i en tugga ibland. Jag gissar på att vildingen lever om rejält där inne och att den träffar det mesta som kan göra ont att få sparkat på i magen. Är det inte ett hingstföl kommer jag att bli mycket förvånad :)

Det kan nog vara dags nu! Hon ligger och pustar, är jättesvullen där bak och resten av hästarna i omkringliggande hagar står en bit bort och sover. Sessan håller sig undan.

Jag brukar vara tyst i denna tråden men hör till de som verkligen längtar efter att se vad för något hon gömmer för oss :D Gud vad spännande, du måste uppdatera när du kan!

hon tänker banne mig föla mitt under OS-dressyren i dag, jag känner det på mig...

Hon är toksvullen och röd i slidan, ligger och stånkar och stönar, tittar sig åt magen och vilar lite. Inget krystande, utan mer som lindriga koliksymptom utan rullandet. Sedan upp och gå runt lite, äta lite, sova lite och sedan börjar det om. Jag har inte sett att vattnet har gått än och jag har haft koll på henne konstant sedan 02-tiden. (fast nu måste jag banne mig på dass)

Det är länge sedan jag var med vid fölning så jag har faktiskt suttit och försökt få tag på jourvet. bara för att kolla av att det är normalt att hon är SÅ svullen, och för att förvarna om att det är fölning på g här - men där är bara svarare. Gissar att han/hon är ute på uppdrag. Om nån här kan ge ett lugnande svar är jag tacksam, annars får jag fortsätta ringa och snart väcka min kompis som har haft både fler föl och definitivt nyligare föl än jag :crazy:

En något kinkig Sessan står förrsten nu i hagen brevid istället, jag passade på att gå ut och ta undan henne medan Tardee var uppe och käkade och vandrade runt lite. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om Sessan försökte knycka fölet annars... :angel:

Senast ändrad:

Nä under natten hände det inte mer än så... nu är det en mycket trött och helt slutkörd Tardee som ligger och sover. Hon har varit uppe och ätit några munnar betfor, men gick och la sig direkt igen sen. Jag har pratat med veterinären (noja!!) och hon var helt lugn "ja men det kan de vara" sa hon när jag frågade om svulladen. Eftersom hon inte har några vaxproppar eller vit mjölk så tror hon att det dröjer ännu några dagar.

Det är som sagt länge sen, men kan någon snälla säga om detta är normalt eller inte? :crazy:
svullnad.jpg

När du pratade om svullen vulva trodde jag inte den var så där svullen. Har bara haft 7 föl, men aldrig ett sto med en sån svullnad. Men det kanske är normalt. 7 fölningar är ju inget.
Men skulle jag vara dig skulle jag ringa veterinären igen och kolla om hon kan ta emot mms eller nått. Så hon förstod hur svullen den var.
Ska bli intressant att höra vad de mer erfarna säger.

Jag sa att det är rejält svullet, köttigt och syns mycket tydligt från sidan men hon menade att ston som har haft många föl kan bli såna. Jag frågade om mms men det tyckte hon inte var nödvändigt, så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu. På bilden ligger hon ju visserligen ner, så det trycks ihop värre än vad det är när hon står upp, men ändå.

Hon står och äter sin betfor och hö i godan ro nu i alla fall, skönt att se henne få i sig lite energi, så det känns som om jag kan andas ut lite för tillfället i alla fall - även om jag givetvis sitter kvar på vakplats!

:bump::bump::bump:

Håller tummarna nu för er Lew, och kommer knappt att kunna jobba idag:p

har mailat bilder till veterinärstationen och till en kompis som har haft en del föl och har bra kontakter om hon själv inte vet...

Tardee är inte det minsta bekymrad nu verkar det som, går och betar och viftar bort flugor som om det är vilken dag som helst. Väntar på att klockan ska bli 12 förstås.

*raderat* Missade bilden.

Nej det ser inte normalt ut.... Har veterinären sett bilderna?

Senast ändrad:

Du, det där ser verkligen inte normalt ut. Jag vill inte skrämma upp dig, men hade jag haft detta sto, hade jag först och främst känt efter inne i slidan så det inte handlar om en livmoderomvridning.

Om det är livmodersomvridning så är väl ett symtom kolik?
Hoppas någon veterinär snabbt kan titta på bilderna. Ring och tjata!

yckte väl att jag kände igen henne!
Finn Runestam är min granne (eller ptja mina föräldrars granne då jag inte bor där längre).

Ser inte alls kul ut det dära, skulle nog oxå vilja få dit en veterinär o ingen ko-distriktare.
Håller tummarna för er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka