Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Bonusbild. Hela flocken:

IMAG0774.jpg

(hitta det enda dräktiga stoet ;) )

Om du inte vill ha hela hagen full med giftiga stånds så skall du nog rappa på och rensa bort alla de som står vid staketet innan de fröar av sig in i hagen.
Om alla tar sitt ansvar och ser till att rensa bort all stånds så snart de ser dem så hade den inte spridit sig så lavinartat som den gör snart har vi väl samma problem som england där stånds är en av de vanligaste dödsorsakerna på häst.

Tur gårdsägaren var där med trimmern efteråt. Vi hade precis flyttat dit dem när kortet togs. Han gick där på eftermiddagen och trimmade ner.
De går och rensar regelbundet men det mot vägen växer rätt bra.

Inte min mark och inte jag som sköter underhållet så inte intresserad bli påhoppad med saker hur som helst.

Om du inte vill ha hela hagen full med giftiga stånds så skall du nog rappa på och rensa bort alla de som står vid staketet innan de fröar av sig in i hagen.
Om alla tar sitt ansvar och ser till att rensa bort all stånds så snart de ser dem så hade den inte spridit sig så lavinartat som den gör snart har vi väl samma problem som england där stånds är en av de vanligaste dödsorsakerna på häst.

Off topic

Kändes som ett onödigt påhopp. Bilden har inget fokus på växterna i förgrunden, vilket gör artbestämandet oerhört svårt. Om du tittar på bilder på nätet kan du dock se att blomklasarna inte ser ut som de typsika "fluffiga" blomkvastarna hos ståndet, samt att blommorna ser ut att sakna kronblad. De mer platta, kompakta och flata blomkvastarna gör att det troligast är att det är vanlig renfana som håller på att blomma över i diket.

Om alla slutar resonera så att bara för att ståndsen inte står på min mark så skiter jag i dem och i stället såg till att dra upp de oavsett var de står så hade vi inte haft den spridning vi har, tyvärr finns det fortfarande en stor okunskap om stånds och hur giftiga de är. Man skall dra upp dem med rötterna inte trimma/klippa ner dem klipper man ner dem så triggar man växten till att växa ännu mer och det blir en dubbelt så stor planta nästa gång den kommer upp.

Nästa år kan du med all säkerhet finna stånds i hela det området i hagen vinden sprider effektivt fröna i stora områden därav att man aldrig någonsin skall ignorera en ståndsplanta oavsett om den står på egen eller grannens mark. Skulle inte ens fundera på att låta en planta stå för att den står i grannens åkerkant på andra sidan vägen för att det är hans ansvar att ta bort den egentligen, då har man inte särskilt stort ansvarskännande för sina hästar för de är de som blir drabbade i slutändan när de blir förgiftade speciellt föl är livsfarligt att ha i närheten av stånds de smakar som du vet på allt och bladrosetterna som ser helt oskyldiga ut första året innan blomman kommer är precis lika giftig, det kan räcka med att äta en enda sådan för att döda ett föl och dör gör de först någon månad senare eftersom det är så lömskt gift i ståndsen.

Off topic

Kändes som ett onödigt påhopp. Bilden har inget fokus på växterna i förgrunden, vilket gör artbestämandet oerhört svårt. Om du tittar på bilder på nätet kan du dock se att blomklasarna inte ser ut som de typsika "fluffiga" blomkvastarna hos ståndet, samt att blommorna ser ut att sakna kronblad. De mer platta, kompakta och flata blomkvastarna gör att det troligast är att det är vanlig renfana som håller på att blomma över i diket.

Det är solklara stånds inget problem alls att artbestämma dem när man är van att se sådana.

Off topic

Jag hade bara blivit tacksam om någon sa till mig om jag hade dödligt giftiga växter som kunde sprida sig i beteshagen.

Vilken tur att jag inte är kvar nästa år.

Som sagt vi VET och det är nedtrimmat. Det där var inte ens tänkt som hage först men då våra flockar funkar ihop öppnade vi upp mer hage och då gick vi sen och trimmade, rensade och städade runt om.. för vet du vad.. vi är inte dumma i huvudet ;) vi VET saker!

Tips är fråga: Har ni trimmat bort runt om? Istället för döma efter en bild att folk inte gjort det. Ett foto är en ögonblicksbild. Säger inget om vad som sker resten av alla sekundrarna.

Om alla slutar resonera så att bara för att ståndsen inte står på min mark så skiter jag i dem och i stället såg till att dra upp de oavsett var de står så hade vi inte haft den spridning vi har, tyvärr finns det fortfarande en stor okunskap om stånds och hur giftiga de är. Man skall dra upp dem med rötterna inte trimma/klippa ner dem klipper man ner dem så triggar man växten till att växa ännu mer och det blir en dubbelt så stor planta nästa gång den kommer upp.

Nästa år kan du med all säkerhet finna stånds i hela det området i hagen vinden sprider effektivt fröna i stora områden därav att man aldrig någonsin skall ignorera en ståndsplanta oavsett om den står på egen eller grannens mark. Skulle inte ens fundera på att låta en planta stå för att den står i grannens åkerkant på andra sidan vägen för att det är hans ansvar att ta bort den egentligen, då har man inte särskilt stort ansvarskännande för sina hästar för de är de som blir drabbade i slutändan när de blir förgiftade speciellt föl är livsfarligt att ha i närheten av stånds de smakar som du vet på allt och bladrosetterna som ser helt oskyldiga ut första året innan blomman kommer är precis lika giftig, det kan räcka med att äta en enda sådan för att döda ett föl och dör gör de först någon månad senare eftersom det är så lömskt gift i ståndsen.

ALL denna text ovan är indelat i endast tre (3) meningar.
Snälla, vill du att folk ska läsa så försök skriva så man kan läsa...

Jag läste första raden. Sen gav jag upp.

Gylles inlägg är ett bevis på buke i ett nötskal för övrigt. Fråga inte utan ANTA att folk inte vet bättre. Och sen angrip.

Off topic

Det där är solklara renfana. Tar man det inte på de kronbladslösa blommorna så är bladen hel omisskännliga. Det är absolut inte stånds och det sätter jag hela min biologutbildning med tillhörande studielån på.

Nej tror det dröjer en vecka till. Hon har lite känningar men knappt juver eller så hon verkar bry sig själv om det ;)
Vi ska dela upp flocken lite nu så de unga hamnar på annat bete så hon får mer lugnt runt sig. Så får vi se om hon tycker att hon kan föla snart då :p

KL

Mycket lyft svans idag och blinkar bak, vet inte om det betyder något? Tyvärr också en hel del stå på tre ben och dålig gång samt varma hovar, skit också, hoppas det är bara tyngden och inte återfall fång nu när vi är nästan i mål... dygn 323 ca.

Det där är solklara renfana. Tar man det inte på de kronbladslösa blommorna så är bladen hel omisskännliga. Det är absolut inte stånds och det sätter jag hela min biologutbildning med tillhörande studielån på.

Jag trodde också det var renfana, men tänkte faktiskt inte så mycket på det utan tittade på hästarna.

Jag trodde jag hade stånds längs med utkanten av ena hagen så vi var ute och ryckte upp varenda planta. Sen när jag tog in en för närmare artbestämning visade det sig att det inte alls var stånds. Allt arbete i onödan :o (däremot hittade vi några johannesört som rycktes upp de med) Växterna på bilden är väldigt lik de vi tog upp, men det är för grovkornigt och ur fokus för att se.

Det är inte stånd så du behöver inte oroa dig.

// 3 års växtutbildning

(och om det hade varit stånds skulle det inte trimmats ner utan dragits upp, men det är OT)

Hugger sista knappen

Detta är en sånds
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac5.jpg

Och detta är en renfana
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tanac/tanavul1.jpg

Även jag kan sätta min biologheder på att det inte är stånds du har i hagen Yttik. Härlig bild för övrigt tycker jag med alla fina fölisar och mammor :love:

Varför måste attityden vara så tvär från dig Gylle?? Det händer så ofta att du skickar in trista inlägg. Prova lite empati och en vänlig upplysning istället så blir det trevligare för oss andra bukefalister. Spelar ingen roll om man är proffs eller nybörjare, ingen kan allt!

lewellyn: Hade verkligen hoppats att din dam hade fölat under tiden jag varit borta från buke men besviken blev jag ju... Hoppas verkligen den kommer snart för det börjar ju se grymt jobbigt ut för henne.

KL

Hovtemperaturen bättre. Hade verkligen hoppats att få se ett Tardee-föl, mitt eget tycks dröja ett tag till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat