Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

*KL* Vi har lite förvärkar här. Juver börjar ta sig.. lite lös i banden och verkar som det kom lite vätska :crazy: men man blir lite fundersam för hon har väldigt liten slidöppning mot andra stona.. undra om hon öppnar så mycket sen. Förra året gick ju bra hos ägaren och var stort föl. Ska maila o se lite med dem. Så jag inte oroar mig i onödan

Mitt shetlandsto Emma kollades ju som sagt i torsdags av vetrinär så jag skulle vara säker på dräktihet, hon sa såhär.
Ja nu klappar jag fölis på huvudet. :) Så dräktig var hon :D

14/7 fölar hon, på 317dygn. Inte färdigfyllt juver, märkte de på morgonen, så kollade henne varje timma hela dagen, hon vandra o vandra.
Vid 22-22,30 var hon svettig.
Vid 00.30 fölade hon, en liten hingst, som hitta mjölkbaren fort, bajsade o mådde bra.

Fritz
553226_10150965294239261_386577396_n.jpg

Då var mina fölningar klara för iår :) Alla har gått enligt skolboken. 2sto o 1hingstföl.
Fortsätter läsa i tysnad :D

:love: :love: :love:

Alltså hur söta är inte shettisföl!? Underbart fin! Vad härligt att det kom ut en sån liten gosnöt när du börjat tvivla, STOSR grattis! :laugh:

Lewellyn: Hur gååår det!? Kommer det aldrig nån bebis!? :D

Grattis Chickengirl!!

Nä här kommer det inga föl, det tidigare helt fyllda juvret har minskat igen också... har drömt flera dagar i rad nu att hon också är tom.. :crazy: fastän jag har känt och sett mycket tydliga sparkar. Nu är det nog en vecka sedan sist iofs, men så har jag inte stått och känt efter så noga heller. För ett tag sedan var det ju rejält med liv där inne så jag trodde den var på väg att sparka sig ut :)

GRATTIS :D Vilken sötnos!!

Här blev det livat idag när jag fick IDAG info att stoet som går där i hagen med förvärkar är SYDD! Så ut med jourvet. Klippa upp henne och få henne klar. Fy fan. Tänk om man inte kikat där bak när man gick förbi :o Och upptäckt hur trång och liten öppning hon hade. Suck.. bra när man får sådan info i tidn. Nåja gick bra klippa upp och knappt något blod kom :)

Vilken tur att ni hann!

Dygn 320 nu i veckan för oss, juvret har under senaste veckan blivit till små åsar med spenar i. Från köksfönstret kan jag se att hon är insjunken mellan bärbensknölarna och korset. För några dagar sedan vankade hon fram och tillbaka men sedan har hon varit helt lugn igen. Jag är helt inställd på att hon inte går så länge till... men det kan lika gärna vara önksetänkande, förstås:D!

Yttik: Men! :eek: att man inte är väldigt noggrann med att tala om en sån sak på ett sto som ska föla! Visserligen är det väl så att de spricker upp ändå, men den kan ju spricka lite illa har jag hört i alla fall. Skönt att hon är uppklippt nu och att det gick bra.

Chockengirl: grattis till nytillskottet i denna tråden också :)

Llewellyn: vilket sto till att gå och klämma på fölet. Kom igen nu! :bump:

De kunde man sagt till mig NÄR DET GJORDES. De gjorde ju det på stationen efter betäckningen. Då hade jag skrivit upp det som ett kom ihåg! Ser i alla fall jättefint ut för de kunde klippa gamla ärret och F verkar inte bry sig alls om det där bak :) Vilket är så skönt. Men hade jag vetat detta had jag ju tagit ut vet ordinarie tid och sparat typ 1500 istället för panikringa ut en på en söndag *suck*

Grattis!! Och som någon sa, shettisföl är bland det mest oemotståndliga som finns!:love:

Men tittar du inte dina ston i baken alls? Och det borde väl stått på fakturan, för de gjorde väl inte caslicken gratis?

Står ingenting på fakturan. Kollade. Jo jag kollar när det börjar bli dags, då jag såg det. Detta är inget sto jag äger så har ingen historik. Fick nu veta att hon sprack mycket med förra fölet osv. Tycker man borde ge all info innan man skjutsar iväg stoet till någon som ska låna den. Så de vet.

Nu är det tungt att gå för min dam. Hon släpar sig runt de få steg hon går, stretchar (vilket det var länge sedan jag såg henne göra), står bredbent med höjt huvud och inåtvänd blick och stundtals höjd svans. Jag kan inte direkt se några värkar men något är det som händer iallafall. Har hästar samma typ av öppningsskede som vi människor har?

Tardees juver har minskat rejält igen, och hon ser ut att vara mindre om magen? Jag har till och med gått och tittat efter ett kastat föl :crazy: (hon har ju iofs vita ben så det borde ju synas på henne)

Jag kände sparkar i kväll igen så det känns lite lugnare i alla fall, men oj vad jag oroar mig för den här damen ibland. Hon har stått och sovit så gott som hela dagen, bredbent med lätt lyft svans, såg en vitgrumlig flytning under kvällen också.

När fölet vänder på sig så kan ju magen ändra form. Stellas mage försvann nästan precis innan
hon fölade och sedan såg hon likadan ut efter fölning som innan. :p

Ja jag misstänker att det kan vara nåt sånt. Min gamla mormor undrade här om dagen när de var på besök varför i hela friden stoet hade så spetsig rumpa och om jag inte matar henne ordentligt, så nog syns det att bäckenbanden har släppt helt ;)

Det kan som sagt vara så att fölis har positionerat sig och det är därför hon varit pustig och stånkig ett tag.
Dock kan dom göra det en månad innan fölning så det kan lika gärna vara några veckor kvar till fölning, men för din och Tardees skull hoppas jag att hon poppar snart! :D

Ja så kan det mycket väl vara, hon ser verkligen annorlunda ut men oj vad det lever om där inne nu igen. Sambon åker bort med jobbet i helgen och är borta i två veckor så det skulle inte förvåna mig om fölet kommer under just den perioden :angel:

Tur jag har en stalltjej som kan hjälpa mig att hålla koll på henne dagtid + så klart med allt annat under tiden jag är ensam hemma! Jag hoppas så klart att hon fölar innan dess men som juvret ser ut nu är det inte ens i närheten av dags än. Hon lurade mig rejält när hon gick där med hela paketet fullt ända ut i spenarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix