Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012
*kl*
Vad jag inte fattar är hur folk kan vaka månadsvis varje 1/2 timme dygnet runt...
Är det bara SUPERMÄNNISKOR som föder upp hästar???
I normala fall så MÅSTE man sova minst 4 timmar i sträck för att kroppen inte ska ta stryk, hur bär ni er åt???
Vår fölsäsong börjar i februari och i bästa fall avslutad i juni. Ofta juli.
Jag är uppe hela nätterna och gubben tar över dagtid.
Under vårbruk och grovfoderintaget så tar jag över hela vakningen. Dygnet runt.
Det fungerar för mig.
Däremot är jag ganska osocial och vill inte ha en massa onödigt spring i stallarna. Stänger ofta av mobilen helt. Orkar inte prata en massa utan är fokuserad på det man har framför sig.
Vidare får man ju naturliga pauser. Först fölar tre, efter ett par veckor fölar 2, och en vecka senare 5 osv...
Mycket sällan att vi har sk. onödiga vaknätter. Utan antingen vet man ganska exakt när dom skall föla eller så förbereder man sig för ett par extra nätter.
Förstagångare får extra ögon på sig. Lika så sådana som man tror får en jobbig fölning.
Svårt att säga hur, men man går på någon form av antenn.
Här är det ganska intressant också. Tjejer/kvinnor har en bättre förmåga att märka små skillnader i djurets/hästens normala beteende. Något som vi inte kan sätta fingret på, men som vi har ändå.
Vid flera tillfällen så har jag sagt till gubben hemma att t.ex. Patricia fölar inatt. Hur kan du se det? Frågar han, som om möjligt har ännu mer rutin än mig.
-Vet inte..Men hon fölar i natt. (vilket hon gjorde)
Detta händer minst en gång per säsong utan att man kan förklara hur.
Och vet flera som haft samma känsla. En gubbe födde upp halvblod och frun, som var lite rädd för hästarna hade hunderiet i stället.
Men det var alltid hon som prickade fölningarna..
Detta är nog något som även Snurrfian här på Buke kan bekräfta då hon var i samma stall på den tiden.
Jaja..för att återgå till ämnet.
Innan vi hade kamerorna, så sov jag i anslutning till fölboxarna. (det är helt otroligt vilket väsen det är på märrar nattetid)
Under denna period åker man ingenstans, man festar inte nåt och ska man till affären så tar någon annan över kollen den stunden man är borta.
(vilket sällan sker då man bunkrar i frysen, och är ganska förberedd)
Stona står under konstant bevakning dygnet runt.
Och du... 4 timmars sömn var det? Fråga en nybliven mamma hur det är med den saken. Man orkar mycket mer än vad man tror.
AM