Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Får nog fota min sista dräktiga donna så inte din dam känner sig ensam här :D Hon är på 328 dygn och inga tecken än.

haha ja det tycker jag! vi får ju hålla ihop till slutet... fast jag misstänker att min fröken kommer vara allra sist ut.

*kl*
Vad jag inte fattar är hur folk kan vaka månadsvis varje 1/2 timme dygnet runt...
Är det bara SUPERMÄNNISKOR som föder upp hästar???:confused:

I normala fall så MÅSTE man sova minst 4 timmar i sträck för att kroppen inte ska ta stryk, hur bär ni er åt???

Vår fölsäsong börjar i februari och i bästa fall avslutad i juni. Ofta juli.

Jag är uppe hela nätterna och gubben tar över dagtid.

Under vårbruk och grovfoderintaget så tar jag över hela vakningen. Dygnet runt.

Det fungerar för mig.
Däremot är jag ganska osocial och vill inte ha en massa onödigt spring i stallarna. Stänger ofta av mobilen helt. Orkar inte prata en massa utan är fokuserad på det man har framför sig.

Vidare får man ju naturliga pauser. Först fölar tre, efter ett par veckor fölar 2, och en vecka senare 5 osv...

Mycket sällan att vi har sk. onödiga vaknätter. Utan antingen vet man ganska exakt när dom skall föla eller så förbereder man sig för ett par extra nätter.
Förstagångare får extra ögon på sig. Lika så sådana som man tror får en jobbig fölning.
Svårt att säga hur, men man går på någon form av antenn.
Här är det ganska intressant också. Tjejer/kvinnor har en bättre förmåga att märka små skillnader i djurets/hästens normala beteende. Något som vi inte kan sätta fingret på, men som vi har ändå.

Vid flera tillfällen så har jag sagt till gubben hemma att t.ex. Patricia fölar inatt. Hur kan du se det? Frågar han, som om möjligt har ännu mer rutin än mig.
-Vet inte..Men hon fölar i natt. (vilket hon gjorde)

Detta händer minst en gång per säsong utan att man kan förklara hur.

Och vet flera som haft samma känsla. En gubbe födde upp halvblod och frun, som var lite rädd för hästarna hade hunderiet i stället.
Men det var alltid hon som prickade fölningarna..
Detta är nog något som även Snurrfian här på Buke kan bekräfta då hon var i samma stall på den tiden.

Jaja..för att återgå till ämnet.

Innan vi hade kamerorna, så sov jag i anslutning till fölboxarna. (det är helt otroligt vilket väsen det är på märrar nattetid)

Under denna period åker man ingenstans, man festar inte nåt och ska man till affären så tar någon annan över kollen den stunden man är borta.
(vilket sällan sker då man bunkrar i frysen, och är ganska förberedd)

Stona står under konstant bevakning dygnet runt.

Och du... 4 timmars sömn var det? Fråga en nybliven mamma hur det är med den saken. Man orkar mycket mer än vad man tror. ;):D

AM

Att du orkar. Köp ett Birth Alarm.

Jag lägger en sele på stona när jag ser att fölning närmar sig. Den kan de ha på sig dygnet runt, både ute och inne.
När stoet lägger sig, och ligger på sidan mer än typ 10 sekunder, ringer det i min mobil.
Då vaknar jag, drar på mig kläderna och går ut till stallet/hagen. Då brukar frambenen vara ute, och det är lagom att vara med och övervaka. När fölet är ute går jag in och sover en timme, (eller slösurfar).
Sen går jag ut och mjölkar stoet och nappar fölet med en rejäl flaska råmjölk. Sen skickar jag ut sambon ytterligare en timme senare, då konstaterar han bara oftast att fölet är uppe på benen och diar själv.

Jag tycker då rakt inte att fölsäsongen är jobbig. :)

Under denna period åker man ingenstans, man festar inte nåt och ska man till affären så tar någon annan över kollen den stunden man är borta.
(vilket sällan sker då man bunkrar i frysen, och är ganska förberedd)

AM

Är jag för långt borta när mobilen larmar har jag några bra grannar att ringa till, som då åker och kollar fölningen.

Ja BA verkar vara en god idé!

Inser nu att föda upp hästar kan man definitivt inte göra som yrkesarbetande och/eller ensamstående! Var nog lika bra att det gick som det gick då:cry:

Men just fölalarm har jag funderat på, måste vara väl värt pengarna!

Nafayette: ja efter att ha haft tre barn så vet jag att nattsömnen bli lidande, men inte tusan vaknade dom varje halvtimme!!!:D (Tack och lov!!!)

Med den övervakningen hade du haft minst ett dött föl på ditt samvete här i alla fall. Sto som aldrig la sig och som fick krystvärkar stående utan att vattnet gått, la sig inte en enda gång innan vet kom så den hade du inte fått något larm ifrån.

Ett annat sto hade blivit perforerad innan du hann ut, vattnet gick stående trots att jag var ute i boxen innan hon ens la sig hann jag knappt med ungen kom med raket fart med ett framben pekande rakt upp i väggen mot analen, 2 snabba krystningar sen var han ute en jäkla tur att jag hade fölningen med det slagna huvudet precis före och kollade placeringen av det andra frambenet direkt när hon satte igång och kunde hålla det nere när hon krystade ut honom som skjuten ur en kanon.

För övrigt hade du fått täta falsklarm på samtliga av mina, de ligger rak långa på sidan sisådär 30 gånger per natt ligger några minuter sen blir det obekvämt med den tjocka magen, tar sen inte lång stund innan de ligger platt igen. Så ett sådant larm hade man inte haft mkt nytta av här och jag hade heller aldrig vågat lita på det just för att man tappar kollen på stona, följer man dem hela nätterna via kamera så ser man tidigt när något inte är som det skall och det finns tid att åtgärda innan det gått helt åt helvete.

Falsklarm får jag knappt aldrig. Det finns två inställningar på larmet, och har man rätt, så falsklarmar det inte.

Visst kan man missa nån enstaka fölning, men det är faktiskt väldigt ovanligt att ston fölar utan att lägga sig en enda gång, även om de står när fölet kommer ut.
Jag ser hellre till att ha kontroll på stona med hjälp av BA, än att offra allt annat i livet för att konstant stå i stallet och glo. Jag har kamera med, men tycker inte det ger den frihet jag vill ha. Flera ston här fölar varje år på dagtid, i hagen, och där har i allafall inte jag kamera. Men med larmet så ringer det, även om jag råkar vara inne trekvart och laga mat.

Man får väga för och nackdelar emot varann när man har fölningar, och jag tycker jag hittat det bästa sättet som funkar här.

Andra får gärna sova halva året i stallet, och glo i kamera varje halvtimme, men där drar jag gränsen för vad jag tycker är rimligt.

Sen om du tycker jag ska ha "döda föl på mitt samvete" får stå för dig.

KL

Vårt sto, som är förstagångare och beräknad kring första dagarna i augusti, fick igår sin mage "nertappad" så den hänger längre ner/bak än tidigare. Hon är inte jättestor men bakifrån ser hon ut som en barbapappa med väldigt låg och bred bas - fast med ben på då. Hon ser också ut att ha kommit i ett läge där magen faktiskt hindrar bakbenens rörelser, det ser ut som om hon tycker det är bökigt att gå. För övrigt ser hon inte speciellt påverkad ut mer än att hon sedan ganska länge helst fördriver sin tid hängandes med huvudet i svansen på hagkompisen.

Inte för att skryta, men ofta prickar jag in fölningarna så att jag vet vilken natt de tänker föla. Har jag då två som är på gång så kollar jag den ena manuellt.
Men även om flera har samma datum så sprids fölningarna ut.
Ett år hade vi 11 fölningar, och jag prickade in fölningsdaag på 10 av stona. Den 11e gick 2 dygn med larm.

Så att påstå att man inte känner stona för att man använder larm är struntprat.

Ok..

Systemet blir ju då som en svettsele fast ändå inte lika i själva larmfunktionen alltså.

Vi tycker att kamerorna fungerar bra. Så värst jobbigt är det inte mellan fölningarna heller.
Tre fölningar samma natt i två olika stall gör ju att kameraövervakningen blir smidigare..för vår del.

Vi tycker att det är bara fördelar då vi kan ha 4 kameror igång samtidigt.

Känns tryggare.

Och kamerorna används ju året runt.
För att kolla att föl diar, inte ligger och har eller är på gång att trassla.

Man kan ju också bevaka första gångarna på ett bättre sätt efter fölning. Har i alla fall haft 2 förra året och en detta år som man fått knacka in lite vett i stället för att mosa ungen då den kommer upp och puffar första gången.

Kolikmärr vintertid, då åker kameran på. Eller om det är något annat vi vill ha koll på.

Så tja...det fungerar i alla fall.

Men av någon konstig anledning så ser jag fler och fler nu som fölar dagtid i stället.. Helt ok för min del i alla fall :D

AM

KL

Puttar upp tråden då jag har båda mina fölningar för i år kvar. Idag är Cissi på 335 dygn och Carro på 330 dygn. Men med tanke på ovädret i går och att det fortsätter regna av och till, så gissar jag att de kniper några dagar till.

Vi har haft jättefint väder, nästan på tok för varmt så här är det bara skönt med lite moln... det ska dock regna hela helgen :(

Tardee har galet mycket ödem under magen, lite svullen och stel i bakbenen av att gå runt lika bredbent som john wayne och nu har hon slutat hänga med på sessans galopp- och bockrundor i hagen. Trots det så är hon ändå pigg och glad, öronen fram och alla påsar och byttor ska givetvis rotas igenom om hon kommer åt. Det ser rätt besvärligt ut att lägga sig ner och rulla men måste man så måste man :) Och så kraftfodret förstås... då är det ju faktiskt värt att komma i full galopp genom hagen när jag kommer ut med den :)

Bilder kommer senare i kväll, jag ska passa på att sova några timmar nu innan jag blir ensam hemma igen.

Samma sak här... jag har prickat alla våra, tom stoet som fölade 23 dygn tidigare än "beräknat" enligt semindatum. Gubben fattar aldrig hur jag gör, och då säger jag bara: "Kvinnlig intuition" och får muttrande tillbaks...;)

Lika är det med dräktigheterna, hos de ston som jag äger själv... prickar alla innan första dräktighetskollen, fast jag törs aldrig säga det högt, tror det betyder otur...:o men det är ngt slags lugn som hägrar över dem när de slipper gå in i en ny brunst.

Men kamera är högst på önskelistan just nu, vill ha en som jag kan använda även i transporten.

Så här ser Tardee ut under magen.. det är dock lite mindre på den andra sidan. Nu hade hon ju en del kvarvarande ödem sedan tidigare dräktigheter (antar jag) men det blir ju ändå till att "rehabilitera" henne efteråt så att det går tillbaka så mycket som möjligt.. knotten fullkomligt älskar henne :crazy: Jag har en salva som fungerar suveränt bra men kan vara ganska stark så jag är lite nojig över hur länge jag kan använda den... lukt och smak sitter kvar i någon dag på huden nämligen, så jag har inte vågat använda den efter tvätten i gårkväll. Då ser det ut så här dagen efter :(

odema.jpg

undermage.jpg

Sötgummorna :) Sessan har redan tappat en del mage, trots att de går på bra bete nu... även om de står i rullningshörnan just på de här bilderna :angel:
tanterna0710.jpg

Stackars lilla vännen, ser fruktansvärt tungt ut. Hoppas bäbis kommer snart.

CK smsade mig igår morse och berättade att (tack CK för att du tar hand om fina Heze med guldklimp):
Heze nedkom med ett stoföl igår morse (10 juli)! :love: Hezes tredje stoföl av tre möjligt. Underbara Heze

e. Magic Sar-Kahli (Wan Kahli * Saraj El Amar/Bay Noir) u. Heze (Glaz * Harmoni/Karnawal)

Brun med ett litet vitt kritstreck i pannan.
Hon är mer typad än vad jag trodde hon skulle bli. Kommer tyvärr bli snålt om bilder då hon står 20 mil enkel ifrån mig för Heze ska semineras på fölbrunsten. Så det blir mer när dem kommer hem sen (om det blir efter 17 eller 40 dygn vet jag inte ännu).

Har i princip bestämt mig för att namnet ska bli Hava - 'liv' på hebreiska (uttalas med ett långt "högt" första a)
33160861.jpg

Grattis till en jättefin tös!:love:

Lite OT men jag lånade ett arabsto en längre tid för många år sedan, hon var e. Karnawal :)

Tack :bow: mkt nöjd hittills bara fortsätta hoppas hon följer det spåret.

Där ser man. vem? Har en Karnawals sista arabdotter hemma hos mig oxå (jobbar där han stod sin sista sommar).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024