Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

jag har ska säga till henne att hon är ditt sto på bortaplan... det verkar ju sätta fart på det hela :)

Haha ja du.. men min har inte fölat än som var beräknad 25 juni och gått med fan känningar 2 v och sprängfyllt juver ;)
Så min på bortaplan stämmer inte :p andra på bortaplan fölade en vecka efter beräknad så.

Men hota att jag kommer på besök ;) För inga ston verkar vilja föla med mig på plats :D

Mitt sto fölade i natt!!!! :D hon va på dygn 318, visade INGET tecken alls.. Inga vaxproppar, inget bäckenband som släppt, ingenting.
var ute hos dem efter jag ridit, vid 21.30. Hon va helt som vanligt, gick in och gick ut igen vid 23.20 jag fodrade med hö i hagen och ropade på hästarna, mitt sto kom först, sen valacken. anna kom inte, ropade och ropade, efter ca 10 min gick jag ut skogen därifrån dm andra kom och jag möts av en chock!
På marken ligger en blöt liten krabat, fosterhinnan halvt över bakbenen. Anna stod och slickade och pratade med bebisen, sprang fort och hämtade sambo och handdukar.
Torkade och torkade men sen kom dom andra hästarna och då blev det bråttom. Lyfte upp henne ( det är ett litet sto!! :D ) och gick raskt genom hagen micke ledde på anna, sen bytte vi då det blev för tungt. Väl inne i stallet kom moderkakan ut på anna. Torkade bebis torr och gick ut ur boxen. Efter en stund hittade hon mjölkbaren och anna verkade såå nöjd! :) sen busade hn runt lite och hon va pigg men lite ranglig. Hon är fux med en stor stjärn i pannan och ett vitt bakben, som mamma.

Har inte sett henne bajsa, har inte varit med hela tiden utan lämnade dom ifred efter jag fixat iordning boxen ch såg att den lille åt och att mamma var okej. Vilken kväll/natt!

Grattis :D !! In med bilder i 12ornars tråd när du fått sova lite! :)

oj grattis! vad skönt att det gick bra alltihopa :)

Här hos oss är det fortfarande status quo. Dessutom börjar betet ta slut här hemma :crazy:
Jag har ju beten kvar att hängna in, men det är en resp. två kilometer bort från gården och jag kan ju inte gärna ställa dem där under fölvak. Det blir till at klia sig lite i huvudet här under dagen, och kanske flytta runt lite hästar hit och dit...

33147869.jpg

Så nu lämnar jag tråden och hoppar över tills 12ornas :) Lycka till alla! :)

Grattis till en superfin liten tjej :love:

Jag har följt denna tråden länge och måste säga att det är väldigt lärorikt att läsa! Själv har jag ett sto som är beräknad till april nästa år.

Lycka till ni som väntar föl :)

Haha, hon ser verkligen full i f-n ut, som att hon är nöjd över att ha lurats!:D

Lew, hälsa Tardee att jag tycker att det är dålig stil av henne! Hade allt förväntat mig ett föl efter att ha varit härifrån i fyra dagar...:mad:

Jag är ju också jättenyfiken på Tardees föl, kikar in här varje gång jag kollar Buke och blir lika besviken varje gång över att Tardee aldrig vill ploppa ur sig sin fölis :D

haha ja gissa om vi är nyfikna här hemma då...? ;) Hela byn går förbi dagligen och undrar om den inte kommit än... :) Får nog sätta upp en lapp på anslagstavlan snart!

Enligt juvret är det inte dags på långa vägar, men enligt resten av henne är det dags för flera dagar sedan... nåja. I dag har den lille varit väldigt stilla så kanske den har lagt sig till rätta och förbereder sig för vad som komma skall nu då?

Haha, ja det förstår jag :D Du får lova att tala om här fortast möjligt när fölet kommit iaf, gärna med bild också :angel::p

Jag är nämligen helt säker på att det är en riktig snygging hon går och gömmer!

absolut kommer det bild både här och i de andra trådarna förstås... nu har hon i alla fall behållt sitt fulla juver över hela det senaste dygnet, fölet är mycket lugnare i magen också. Stackarn är så trött så trött att hon nästan ramlar omkull när hon står och sover... lilla snuttan, hoppas det kommer snart så att hon får lite mer ork och lite mindre tyngd att bära runt på.

Stackarn, kan tänka mig att det är jobbigt för henne!

Jag har ju aldrig dansat földans för någon så jag tillägnar alla mina till Tardee och håller tummarna för att hon fölar ikväll/natt :)

:banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Minns jag helt fel men var det inte så att du för att hon satte juver så tidigt började utgå från att hon trots allt hade tagit sig en betäckning tidigare än den sista eller minns jag helt fel ? Hur långt är hon gången om så faktiskt inte var fallet utan hon som normalt faktiskt tog sig först på sista betäckningen ?

Jodå du minns rätt! (Även om jag faktiskt själv hade glömt bort det tills alldeles nyligen :o)

Det var iofs snarare storleken på magen och mycket tidiga och tydliga fosterrörelser som gjorde att jag misstänkte att det kunde vara så, sedan när juvret kom också så vågade jag mig på att fundera högt. Jag har efter det pratat med semin-vet. också som höll med om att sannolikheten var stor för det med tanke på hur hon såg/ser ut och beteendet. Den här damen står för hingst oavsett dräktighet eller inte så det är inte lätt att veta. Den enda stationen vi har i närheten stängde innan vi hann kolla om hon hade resorberat så vi chansade och betäckte om när hon visade brunst igen. Det finns inget portabelt UL här omkring, och kliniken ligger låååååångt bort.

Jag är givetvis medveten om att man ska räkna på sista betäckningen och att det normala är att det faktiskt är det fölet som blir, men eftersom veterinären höll det för mycket sannolikt så har jag ju vakat på henne för säkehets skull. Det ska förstås sägas att vet. bara gick på vad hon har sett av henne tidigare samt min beskrivning så det säger ju inte så mycket egentligen, men jag är väldigt rädd om min tant och hellre några veckors mindre sömn än att det går åt skogen medan jag sover. Jag inser ju att jag låter som en total nybörjare som inte borde ha ansvar för dräktiga ston, men må så vara och jag skyller på trötthet och galen värme ;)

Enligt det senaste betäckningsdatumet som jag rapporterat till APHA ska hon vara på 320 dygn i helgen.

Jag ska kanske tillägga också att jag ju har vakat på Sessan samtidigt även om jag misstänkt att hon varit tom. Jag har alltså inte vakat på Tardee enbart så här länge.

I dag står Sessan, som annars har tysta brunster, och gnäggar efter hingsten så det blir en koll på henne i dag och betäckning i eftermiddag om allt verkar ok. Hon är 352 dygn efter senaste betäckningen i dag så nu skulle jag säga att hoppet definitivt är ute. Hon kollades med blodprov sista gången runt 90 dygn och visade då positivt men det behöver ju inte betyda att fostret fortfarande levde då. Det är ju vad jag har misstänkt hela vintern, men tråkigt ändå så klart :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024