Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Trist att Sessan inte hade nått (troligen) men lite kul med en tydlig brunst istället kanske.

347 dygn eller 320? Antar det är två betäclningar? Inge UL emellan?
Är ni på 320 så ligger vi lika du o jag med våra ston.
Min märr som står på station nu för betäcknign på fölbrunsten är på dygn 323 idag och det känns konstigt att inte få vara med och följa händelseförloppet. Vet dock hon är i trygga händer. Blir en tripp till stationen samma dag som jag får reda på att föl kommit (20 mil enkel).

Heze mår fint. Juvret växer, och hon håller nog tiden rätt bra, som det ser ut nu.

Nej stationen hade som sagt stängt (ca 7 mil dit) och portabelt UL finns inte så det blev inget UL mellan. Vi hade ett besökande sto hos hingsten och Tardee drog på en rejäl brunst så vi chansade på att hon resorberat åter igen och betäckte om. Till saken hör att vi har betäckt henne tre år på raken, och hon har resorberat mellan 20 - 40 dygn varje gång. Hon har lite åldersförändringar på ena ägstocken och en liten "missbildning" i slidan efter att inte ha blivit lagad vid en tidigare fölning. Vet sa att man KAN plastikoperera men att det förmodligen inte är någon större vinst på ett så pass gammalt sto, så vi har valt att bara se vad som händer helt enkelt. Alltså betäckte vi om igen - en allra sista gång innan vi gav upp. Hon har enligt uppgift även blivit tjuvbetäckt medan hon varit dräktig hos tidigare ägare, och ändå behållit fölet. Hon är lurig...

Ja jäkla trist med Sessan, alla har ju varit så peppande och positiva så jag har hoppats ändå fastän magkänslan sagt nej... men skönt som sagt att hon verkligen visar intresse för hingsten! :) Går det bra den här gången och allt ser bra ut betäcker jag henne direkt igen efter 2013-fölet så att jag får ett själv också... det här fölet som vi tillverkar nu ska till Wrangler minsann. :p

Och man har även tagit bakterieprov på henne om hon nu resorberat 3-4 år ?

Mia

Förstår, hoppas att det går bra nu - vilket dygn hon är på, hon ser tung och trött ut.

Hur gammal är Sessan?

CK Tack för infon :bow:

Miaa - ja hon är bakteriekollad flera gånger om och helt ren varje gång. Hon har resorberat två år, det tredje året vi betäckte blev hon ju bevisligen dräktig. Hon har däremot cystor/åldersförändringar som gör att ägget inte kan fästa om det sätter sig just där enligt seminvet. första gången vi kollade henne. Vi har givetvis fått grönt ljus från vet. att betäcka även om vet. inte tyckte att det var ekonomiskt lönsamt. Hälsomässigt såg varken hon eller den andra veterinären på en annan station några hinder för betäckning och dräktighet.

Hade någon av veterinärerna varit minsta lilla tveksamma hade vi givetvis inte betäckt vidare utan stoppat försöken. Om du eller nån annan har fler funderingar ang. betäckningen av henne får du gärna skicka pm, jag känner faktiskt inte riktigt för att sitta och försvara mig här i den här tråden som ska vara en glad tråd full av förhoppningar...

busigdemon - Japp, hon är tung och stor... det är hon visserligen i normala fall också (ca 600 kg i normalhull, 152 cm hög), men inte riktigt så här stor :) Hon är alltså antingen på 317 eller 352 (jag utesluter inget även om det naturligtvis är mer troligt med det första). Jag vet tyvärr inte hur länge hon har gått med tidigare föl då jag av olika anledningar inte har kontakt med de som vi hämtade henne hos, även om jag har ett gammalt mail där det stod att hon ofta gått över - men det säger ju inget utan att veta vad man räkar som "övertid".

Väldigt trött ibland och bockar rundor och väldigt pigg och glad ibland. Ungefär som de flesta hästar i den här hettan, med skillnaden då att hon som sagt är tung och har en galen fotbollsspelare i magen ;)

Sessan är 20.

Aha då förstår jag du skrev inte att hon även hade cystor eller om jag missade det :)

Jag vet ju att ni har kollat upp allt och att om dräktigheten fortskrider 20-40 dygn så är det tur, och det har ni ju haft! Bara att gratulera och hoppas turen håller vid ombetäckning också!

Finns ingen anledning att anta att det blir något annat än ett friskt föl nu från Tardee och jag hoppas det blir ett sto och att ni behåller den, för dom linjerna håller på att försvinna!

Jag väntar med spänning!

Ja behålla den kommer vi ju att göra även om det blir en hingst, men visst hade ett sto varit en extra bonus helt klart!

Så där ja, då har vi passerat 320 dygn för andra gången med Tardee haha :angel:

Jag pratade med vet. i ett annat ärende här om dagen (sjuk höna som behövde penicillin) och hon frågade om hon har fölat än... när jag sa att nej det verkar som om det var ombetäckningen som fastnade trots allt så skrattade hon och sa att hon faktiskt trodde att hon behållit fölet från den tidigare betäckningen... ;) Så det var inte bara jag som var ute och cyklade i alla fall. puh :o

Nu såg hon ju bara henne tidigare i dräktigheten, och har inte UL:at men ändå.

Juvret är fyllt förutom spenarna och den lilla skiten som var helt stilla ett tag är nu igång med galopperandet där inne igen.

Rultegumman :love:

tardee2.jpg

tardee1.jpg

rumpor.jpg

(Vi slog under tråden här om dagen, och jag krattade in det i hagarna i dag. De får inte hö på betet än ;))

Ja hon är klotrund... bilderna gör den inte riktigt rättvisa dock... hon ser slimmad ut på dem tycker jag :angel:

Japp, den blivande fadern syns i bakgrunden på de översta två bilderna (och min avatar). Sessan hann ur betäckningsbar brunst så nu inväntar vi nästa.

Senast ändrad:

*kl*
Vad jag inte fattar är hur folk kan vaka månadsvis varje 1/2 timme dygnet runt...
Är det bara SUPERMÄNNISKOR som föder upp hästar???:confused:

I normala fall så MÅSTE man sova minst 4 timmar i sträck för att kroppen inte ska ta stryk, hur bär ni er åt???

Ja det kan man ju inte, så enkelt är det ju. Inte ensam i alla fall och absolut inte om man ska vara till någon nytta när det väl är dags för fölning.

Jag kan ju bara svara för min egen del men jag har då inte vakat varje halvtimme sedan jag började ha koll på sessan... utan bara när det sett ut att vara nära inpå (som när Sessan hade vit mjölk och stort juver och när Tardee låg och stånkade och suckade på kvällen) och när det börjat närma sig rätt datum. Dagtid så gör jag vad jag brukar och tittar till dem ändå.

Jag sover mina timmar medan gubben är hemma och då har han koll på dem genom fönstret eller medan han ändå är ute och fixar med annat. Givetvis väcker han mig vid minsta lilla, det har varit en del falsklarm. Som insektstrycket är nu så passar jag på att rida på natten dessutom. Det händer mycket sällan att jag sover mer än 4-6 timmar på en natt även i normala fall.

Hade jag inte haft hästarna hemma och utanför fönstret hade jag lagt upp fölvakandet på annat sätt, och förmodligen också haft veterinären ute för att kolla Sessan redan i vintras för att slippa vaka i onödan. Nu är jag ju ändå hemma så det är ju sak samma :) De dagar jag inte har hunnit med att sova så går det bra ändå, blir det för många såna dagar på raken så ställer jag klockan så att jag kan kika ut genom fönstret från soffan.

Jag vetetusan hur jag orkade, men i närapå två veckor steg jag upp var 40-20 minut dygnet runt. Eller ja
några av dagarna hade jag turen att stallägaren kunde vakta medans jag kunde vara hemma i 2-4 timmar,
då hann man sova lite längre tid.

I normala fall så MÅSTE man sova minst 4 timmar i sträck för att kroppen inte ska ta stryk, hur bär ni er åt???

Ja, det kan man helt enkelt inte göra när man fölvakar. Det klart att kroppen tar stryk om man har flera ston och/eller lång period att vaka!
Något man helt enkelt får ta med i beräkningen när man betäcker.

När jag fölvakar på mina ston så gör jag inte så mycket annat under den perioden mer än isf annat som har med uppfödningen att göra om det är betäckningar osv. Men det är en av anleningarna till att jag föredrar tidiga föl, så jag är klart med fölvaken och den första tiden när resten drar igång.

Det är ju anlendingen till att en del väljer att ställa sina ston på större stuterier inför fölning tex. Dels jobbar dom och har inte möjlighet själva och dels kanske dom känner sig osäkra och vill ha erfaren hjälp.

Att fölvaka och kombinera det med ett vanligt jobb hade jag aldrig fixat, inte heller att inte bo vid stallet.

Ja hon är klotrund... bilderna gör den inte riktigt rättvisa dock... hon ser slimmad ut på dem tycker jag :angel:

Japp, den blivande fadern syns i bakgrunden på de översta två bilderna (och min avatar). Sessan hann ur betäckningsbar brunst så nu inväntar vi nästa.

Mina småfåglar kvittrade just något om att halvsyster Claudia nyss stod Grand Champion på Jälla! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024