Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

ja Tardee-föl tycks också dröja ett tag till. Juvret går upp och ner fortfarande, och allt annat precis som det har varit de senaste månaderna. Tanten nöjd och glad i alla fall, rullar sig i sandgropar, kliar magen på buskar och galopperar rundor i hagen.

Fråga: tycker det ser ut som om stoet lagt på sig på slutet trots oförändrad giva. Är det vanligt att det blir så? Typ att fölet växer "färdigt" därinne och sedan inte tar lika mycket av mamman alldeles på slutet?

gissar att det var ett knapplån :)

Jag vet faktiskt inte vad som kan vara vanligt, men mitt sto har fallit ur lite snarare än att lägga på sig.

Hugger sista knappen

Detta är en sånds
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac5.jpg

Och detta är en renfana
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tanac/tanavul1.jpg

Även jag kan sätta min biologheder på att det inte är stånds du har i hagen Yttik. Härlig bild för övrigt tycker jag med alla fina fölisar och mammor :love:

Varför måste attityden vara så tvär från dig Gylle?? Det händer så ofta att du skickar in trista inlägg. Prova lite empati och en vänlig upplysning istället så blir det trevligare för oss andra bukefalister. Spelar ingen roll om man är proffs eller nybörjare, ingen kan allt!

lewellyn: Hade verkligen hoppats att din dam hade fölat under tiden jag varit borta från buke men besviken blev jag ju... Hoppas verkligen den kommer snart för det börjar ju se grymt jobbigt ut för henne.

:eek::eek::eek:
Såna har jag sett utanför min hage, nä nu :devil: blir det ut att dra upp...
Tack snälla du för bilderna...!!
Har haft hästar i 25 år och hade ingen aning.......:crazy:

Fråga: tycker det ser ut som om stoet lagt på sig på slutet trots oförändrad giva. Är det vanligt att det blir så? Typ att fölet växer "färdigt" därinne och sedan inte tar lika mycket av mamman alldeles på slutet?

Mina brukar snarare kännas lite" mindre" sista dagarna, då magen faller tillbaka lite.
Däremot svällde ena stoet upp rejält i halvlek, (föl -11) hon hade fått obalans i tarmfloran och troligen fått i sig morötter som av misstag varit frusna, och fulla av fruktan.
Vi klarade pärsen men hon är väldigt känslig för socker numera, pendlar dessutom snabbt i vikt, trots att vi analyserar allt grovfoder, och blandar ut med halm. För 2 år sedan var hon en svårfödd häst.

33180757.jpg

Hm... Vad är det här? Har kollat på en del googlade bilder nu, och det känns som om den här mer växer som en stängel, och stånds mer har en klase med blommor upptill?

Ser ut som Johannesört. Om du tar en blomma och gnider sönder mellan fingrarna blir det alldeles blått om det är Johannesört.

33180757.jpg

Hm... Vad är det här? Har kollat på en del googlade bilder nu, och det känns som om den här mer växer som en stängel, och stånds mer har en klase med blommor upptill?

Det är inte ståds. Det ser du bland annat på hur blommorna växer, som du själv skriver, och på bladen. :)

33180757.jpg

Det ser ut att vara gullris

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/solid/solivir.html

Det fröar och självsår sig något förskräckligt, så om du inte vill ha rabatten full av dem så skulle jag rycka upp den ;)

*KL*

Nu kan jag helt lämna denna tråd för i morse nedkom vi med årets sista föl och även sista uppfödningen för oss.

Stoföl, brun med bläs och tre vit ben.

Grattis!! Är det bara vi kvar nu? :crazy: :angel:

Insekterna byts av i sin vanliga takt och efter att ha haft knottinvasion, mygginvasion och galet med broms så är det nu flugorna som dominerar stort. De verkar trivas allra bäst på tardes spenar. Juvret går fortfarande lite upp och ner, och fortfarande bara gul vätska... 339 dygn är vi på om jag har räknat rätt den här gången.

*KL*

Nu kan jag helt lämna denna tråd för i morse nedkom vi med årets sista föl och även sista uppfödningen för oss.

Stoföl, brun med bläs och tre vit ben.

Grattis, och samtidigt tråkigt att ni ska sluta. Men jag förstår det beslutet helhjärtat. Synd att det ska behöva vara så, det är dom seriösa uppfödarna som lägger ner och dom....andra blir kvar.

Det är jättetråkigt men dels håller det inte ekonomiskt och det här året som varit har verkligen fått mig ner på knäna mentalt.
Jag måste dra mig tillbaka lite och finna det roliga med att ha häst igen. Det är inte kul att vakna en morgon, gråtandes och vilja bulta alla hästar pga allt skit som hänt mig, hästarna och skitsnacket som blivit pga det som hänt. Sen är marknaden skit så inte värt fortsätta när pengarna bara rinner ur händerna på en och man blir ståendes med hästar. Vågar verkligen inte betäcka om.. tänk stå med en 2 åring, 4 1åringar + massa föl nästa år. Har inte ens plats för det :( Älskar dem allihop.. men är inte miljonär eller har mark. Tror inte min förening blir glad om jag stuvar in alla på radhustomten :p Inte länsstyrelsen heller ;) Så.. ska njuta av fölen i höst och sen hoppas de alla ska få toppenhem :)

Lew: Jag följer med spänning fast jag inte har någon egen att vaka på än. Vår fick juvret fyllt igår kväll ordentligt. Oxå gått fram och tillbaka. Ut kom fölet idag. 345 dygn

Jag förstår dig verkligen också! Det ska som du säger vara roligt med hästar! Stort lycka till och jag hoppas verkligen du stannar kvar på forumet ändå.

Det låter lovande med att din dam också var sån, jag har haft en liten föl-aningskänsla i magen det senaste dygnet så jag hoppas den stämmer... I går drömde jag att hon fölade och sen bara lämnade fölet att klara sig själv. På nåt sätt hämtade hon det några timmar senare, och då var fölet Willy (hingsten). Jätteångest när jag vaknade av att den inte hade fått i sig mjölk och att jag inte hade gjort någon foalcheck :crazy: Knas. Fast det är klart, det gör ju inget om det får liknande teckning som pappa ;)

Kommer nog vara kvar men inte skriva så mycket. Man har fått så :devil: mycket skit från moralkärringar och folk här så orkar inte så mycket med forumlivet.

Tror nog din går full tid :) Kanske även över för hon beter sig precis som F gjorde nu sista tiden. Sen gick det ändå fort sista timmarna, fyllt juver och poff bebis :D

Grattis, tråkigt att höra om ditt beslut. Själv velar jag väldigt kring ytterligare ett föl och är ändå glad att det bara är för eget bruk.

Vi är på 331 nu, små vaxproppar sedan några dagar men hon är helt lugn. Hetsdrack halva natten av någon anledning, drar ödessuckar som skrämmer livet ur en och smågnäggar i sömnen.

Tardee börjar fylla ut juvret på ett annat sätt än tidigare nu, så nu kanske det faktiskt är på gång snart? (Mitt hetaste tips är typ mitt i nattreprisen av OS-dressyren på TV om jag känner henne rätt)

Hon har varit riktigt trött i dag, det ser ut som om hon har påsar under ögonen till och med stackars tanten, och mest stått och sovit i ligghallen. Kraftfodret gick ner lite motvilligt dock.

Min vill helst stå och sova medan jag stryker eller kliar henne. Juvret ännu lite större och lösare i magen idag, undrar om det indikerar något? Inte orolig utan mest bara jättetrött. Felräkning tidigare, vi är på dygn 328 typ, inte 331.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat