Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis Charlottee!!! :D

Igår vakade jag och ägaren till 2, Jossa sparkade sig på magen en gång i minuten från det att jag släppte in henne vid 22. Sen började det droppa mjölk och efter en liten stund sprutade det ur juvret. Antar att sparkarna satte igång produktionen för efter en stund ändrade det färg till mer grå/vit.
Men inget mer hände, så ägaren vakade vidare under natten och jag gick in för att få lite sömn. Stockholm tur och retur idag så med min tur så blir det väl mitt på dagen utan bevakning. ;)
När jag släppte ut de på betet idag så var det gråvita fasta droppar på spenarna.
Så inatt då... pleeeeeease!!!!! Vi orkar inte vänta mer vi heller.

Hej alla och tackar så mkt för alla grattis!:D

lewellyn det är inte 12:an utan förra årets unge på min avatar:p
sorbisen Ja precis vad vi sa också.. en rödhårig flicka! ´woops!:D

Förlossningen gick jättefort men jag hann ner i stallet och hjälpte solette i krystvärkarna då fölet var stort! Men ute efter 5 min så ville solette resa sig och navelsträngen gick tyvärr. Blödde en del så snörade ihop stumpen för en kort stund så flödet avtog och doppade sedan i bakteridödande.
Märktes fort att det var ett sto då sugreflexen och viljan att hitta mjölkbaren SJÄLV (trots att hon vinglad runt på sina långa ben) infann sig direkt till skillnad mot hingsten förra året.. han tog lite mer tid på sig att hitta mjölken:angel:
Jag nappade henne dock först med frystorkad råmjölk (vilken tur att du kom igår IronWill:bow:) pga stoet läckt råmjölk i en vecka minst. Lilltjejen hade inga problem att ta flaskan utan åt med god aptit:D
Hon har sedan diat själv flera ggr och även bajsat massor. Kommer dock göra en foalcheck på henne idag, ska ringa vet nu.

Skönt att hon äntligen kom! Visserligen på normaltid (336) men mammahäst har ju varit såå färdig länge som sagt. Skönt för solette!

:love:
576684_10150841047196344_563156343_9702824_1558527465_n.jpg

484152_10150840861886344_563156343_9702104_509336889_n.jpg

Fasiken att jag missade så nära igen!!
Längtar ut till stallet så jag kan se henne :love:

Sen ska jag ta ett snack med solette om hur hon gör
dessa vackra fuxföl, nu med tecken dessutom!

kl

Oj hade hon bara gått 336 ändå? Det kändes som att hon hade gått minst en månad mer än så :p

Det var minsann en stor flicka det, med låååånga ben :D Jättesöt! Grattis igen!

Oz_och_Ina - spännande då kanske det är dags för er också när som helst!

Jag kan aldrig sluta fascineras över hur dom får plats med sina långa ben inne i magarna:D
UNdra på att dom gärna vill sträck ut dom sen:p

Här blir det inget föl:cry:, Glen får somna in i morgon, men tro inte att jag försvinner för det, måste få se hur det går med alla magarna!

Inte minst med Lews Tardee som jag ju följt under några år!:grin:

Jag beklagar, verkligen. Tog själv bort ett fångsto för ett par år sen, men tack och lov var hon inte dräktig, svårt nog ändå. Riktigt synd att det inte gick vägen för er :(

Även jag är faktiskt ledsen för din skull , jag hade faktiskt hoppats nu när det var så nära fölning att det ändå skulle gå bra på något sätt . Tycker hela allt är sorgligt för alla inblandade .

Mia

Tack alla!

Ja det här är ju nackdelen med att vara djurägare.....

Försöker se det positivt trots allt, hon kommer ju att få somna in när hon är ute i solen och betar friskt gräs!:love:

Och jag har ju ändå hennes underbara dotter kvar, även om avel inte direkt är vad som kommer att stå på min agenda en tid framöver:crazy:

Mitt i det mörka så kan jag ju trots allt få glädjas och se att det trots allt oftast går bra!;)

Får földansa lite för er istället:banana:

Men, har ni inte funderat på att ta kejsarsnitt direkt efter avlivning? Har ni tur så är ju fölet livsdugligt.

min tanke med.. Låter ju lite horribelt men är det inte värt ett försök? Går det inte så går det inte, men det kan ju komma ut nåt levande o ljuvligt!

Jo jag ska höra med veterinären, känns så grymt att ta livet av något som just börjat leva:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18