Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tack ska ni ha! Japp, bara hingstar och den äldsta är AB-premierad och har vunnit allt man kan i Sverige om man är Morgan så det är ju nedrigt att inte ha en flicka från henne att avla vidare på.. Tror inte vi får fler föl från henne, tyvärr. Hon är dock farmor till den lilla svarta damen som blir två veckor imorgon.

Exelencja (Festiwal- Ex Diara) har nu genomskinlig mjölk. Stort juver men har inte fyllt spenarna. Ska inte föla förrän 19 juni, så jag tycker gott att hon kan hålla igen ett par veckor till!

TA Neva (Mirroh- Narinne) som ska föla 31 maj har knappt något juver alls. Men så är hon förstföderska också.

Tjocka som hus är de båda två!

Åh vilken fin fölunge! :love: Grattis IW och Stella!

Skönt att det gick så bra till slut också :)

*KL*
Så fölade mitt sto på dag 227. Inga som helst tecken på förestående fölning, så jag missade den med en timme uppskattar jag. Mjölken var helt gul och genomskinlig vid 20.30. Vak på kameran fram till 01, inga tecken, inget vandrande, hon t o m låg och sov i godan ro en stund vid midnatt och åt precis som vanligt. Så vid kollen 4 imorse såg jag något ljust på kameran bredvid mitt svarta sto. Hann tänka "helvete" och sen var jag på plats i stallet.

Fölungen, ett fuxigt stoföl :love: :love: :love:, var på benen, inte helt torr, hittade snabbt mjölkbaren och har diat mkt i flera omgångar. Hon försöker busa och bocka, men trillar ibland. kickar när mamma nosar henne på rumpan, så det är gott gry i damen. Har också hunnit bajsa.

Moderkakan ser hel och fin ut, men jag har börjat tempa märren för att snabbt se om det blir temperaturstegring.

Har mjölkat ur råmjölk, både ifall det skulle behövas mer till denna och ifall något skulle gå galet när min nästa märr fölar. Nu är jag Jättenöjd!!!!

6397298_orig.jpg

Grattis!!!
Låter precis som det ska vara hörrudu. ;)
Bara väntar mig att nåt kommer ske på dagen när ingen finns närvarande, eller på natten mellan vak-timmarna...
Låter som en dröm-förlossning (förutom att du inte hann vara med...)

*KL*
Tack alla!
Jo, det gick enkelt och bra, men är så sur på mig själv att jag missade allt.

Grattis :) Vilken sötnos!

Man kanske borde skaffa såna där röda knappar de har på sjukhus. "Tryck på denna när du tänker föla så matte inte missar dig" :p

Stort grattis!! En till bedårande fölis!:love:

12:0rnas tråd måste svämma över av dom snart...:D:love:

:rofl:

Ja tänk om solette kunde få en sådan "röd knapp" så kunde matte sova gott om natten:angel:

335 dygn och inget föl i sikte.. men ett jätte juver.. stackars sollan
33068069.jpg

Ser ut som Mary som är på 341 dygn nu och har sovit hyfsat bra inatt, bara lite småont emellanåt..

Tackar, jag är ju självklart jättestolt!

*KL*

Fölis har bajsat och kissat och kör ett riktig maraton med att dia, busar och studsar så mkt som balansen tillåter. Mjölken har inte läckt innan fölning, den var inte ens vitgrumlig ca 6 timmar före. Jag har 3 dl råmjölk som jag tänkte spara och frysa in.
Nu är jag lite lätt nervös och nojjig och tänker att jag kan väl inte ha en sån tur att allt går så här smidigt.
Så - med ovanstående fakta, hade ni tyckt att en foalcheck är nödvändig? Det känns ju som hon borde fått i sig det hon behöver.

Moderkakan såg hel ut, men stoet har lite rött bak i vulvan (ev nån ytlig liten spricka precis vid öppningen) och har runnit några droppar blod. Hur många timmar efter fölning är det normalt och en "vanlig rening"?

Jag hittar inte var jag läst det, men visst är det normalt med en lätt temperaturökning på stoet? inget alarmerande men hon låg på 38 i stället för det normala 37,6-37,7 som hon brukar ligga på.

Har inte fått föl på 10 år och då bara ett eget sen tidigare, så jag är orutinerad även om jag försökt läsa allt jag kommer över. Därav nervositeten.

Tack! Ja, hon har tre lååååånga vita strumpor och en fjuttis, svårt att säga om det är hela kronan, upp till leden eller om det bara är en rand längst ner. Benen är så ljusa fortfarande.

Ska bli roligt att se hur hon ser ut om nån dag när hon fyllt ut lite och inte ser ut som en skranglig spindel längre.

Solette har inte sovit så bra och hade en del förvärkar (igen) igår kväll men mellan dessa ser hon lugn ut. Hon är så trött så trött nu..

Hon hade som sagt en relativt tidig och smidig förlossning förra året med väldigt lite förvärkar innan. Och mjölken kom samma dag som fölungen.

Slutet av denna dräktighet har hon det betydligt jobbigare..:(

Vet att 335 dygn är normalt och vi kan få vänta men helheten av stoet säger att hon var redo för 1½ vecka sedan.

Jag hade nog inte gjort en foalcheck på den ungen. Har du kollat kvaliteten på råmjölken ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar