Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Oj, det såg inte roligt ut.

Om hon nu får äta mer, försök få tag på potatisprotein. Det har dubbla värdet smrp mot soja och hästar tål det bättre. Jag hade nog också hällt olja i maten och provat mig fram till vad som kan tänkas falla damen på läppen när det gäller mat.
Ett hö med riktigt höga värden skulle jag nog också vilja ha.

Det är ju nu som fölet tar ännu mer näring från mamman och sedan kommer diandet som tär en hel del det med.

Manen ser svart ut?! Och han är liksom viltfärgad på ben & kropp. Svart borde han inte kunna bli...

Ja han har skimmel pappa. :) Vad tror du om hans färg???

Stort grattis, viken sötnos!
Spännande med färgen har oxå ett fuxsto som är betäckt med en skimmel... det är ca en månad kvar innan jag vet vad det blir... Vad tror du om din? Rödskimmel eller fux?

Stort grattis, viken sötnos!
Spännande med färgen har oxå ett fuxsto som är betäckt med en skimmel... det är ca en månad kvar innan jag vet vad det blir... Vad tror du om din? Rödskimmel eller fux?

Ja du den som visste om färgen. Han är liksom viltfärgad på benen o på kroppen & jag tror manen är svart vilket den inte borde vara....

Stella hittade en liten bergskulle i hagen igår. Hon stod där mest hela dagen och vaktade sin sten.
Man ser att magen börjar hänga i alla fall. :D

____by_eldfuxen-d4zy0n7.jpg

Stort Grattis!:) Han var ju värd all väntan:love::love:

Menuette är på dygn 339 idag. Hon har juver, men inte tillräckligt fyllda, och lite mjukare bäckenband. Annars inga fler tecken. Förra gången hade hon allt, vaxproppar, vit mjölk sista dygnet. Jag tror att hon lär vänta ett tag till med att leverera bäbis.

Luriga märrar, kul allt gick bra.
Jag har fått lära mig att föds fuxen med mörk hud runt ögonen så blir den skimmel. Är den rosa (försvinner efter ett par dagar) så förblir den fux. :)

Jobbigt läge alltså.....

Som sagt jag hade jagat rätt på det absolut mest koncentrerade hö/hösilage (alltså med superhöga värden och kvot) jag har fått tag på, plus gett potatisprotein och olja som Trix föreslår. Eller gett henne vad än hon kan tänka sig äta typ.

Problemet är ju liksom att fostret bara kommer öka sina behov kraftigt nu och sedan ska hon ge di.

Skönt att du inte tog illa upp för det var som sagt inte min mening alls.

Tack för alla gratulationer! Han är värd all väntan så ljuvlig.
Han är mörk i skinnet runt ögon o näsa med grå/svarta ben.. Så skimmel blir det nog...

Oj Tex, jag förstår att du matar med allt du bara kan men det ser verkligen inte roligt ut... Om jag minns rätt så har hon en ganska tunn överlinje i vanliga fall också, så då ser det ju ännu värre ut när hon är så mager nu.

Nog tycker jag hon har fölmage däremot. Ang olja, prova linfröolja, det äter till och med min kräsnaste med god aptit. Gärna ringlat över lusernhack som annars mest kastas omkring.

Halmen går ju inte att göra något åt om hon äter när hon står på det, så mara in med så mycket "monster-hö" du kan hitta, samt potatisprotein. Det är ju som ett pulver i konsistensen så det brukar vara ganska lätt att blanda i sånt hästen verkligen gillar. (Morotsbitar, lusernhack med olja osv).

Håller alla tummar för er och att hon ska orka igenom fölning och digivning utan problem nu! Har du råmjölk och mjölkersättning hemma ifall att hon inte kan ge så mycket själv?

Tack hoppas också på stoföl men bara den är frisk så blir man självklart tacksam. :poch tack till alla som földansat men inget föl inatt.. Lilla solette har inte sovit något och haft en väldigt orolig natt. Vaxproppar kvar så jag hoppas på inatt:) ikaros, vad skönt att fölet äntligen kommit! Grattis jättefin :love:

Åh vad spännande! :bump:

Ja jag ska ut och vaka på min dam, stallägaren åker iväg vid lunch så då får jag ta över igen.
Vi vågar inte lämna henne utan uppsikt när hon har en massa mjölk.

Ikaros, Tack så mycket å hennes vägnar. :)

Jag hoppas faktiskt på ett hingstföl från Tardee och ett sto från Sessan... så det blir väl tvärtom haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023