Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Nej, det är inte över en natt det skett!

Det hela började när hon fick sin diagnos och veterinären ordinerade enbart halm och gammalt hö:crazy:. Har ingen tidigare erfarenhet av fång och följde råden. På bara två dagar tappade hon i princip allt hull hon hade:cry: I samråd med veterinär fick hon återgå till hö, men inte full giva.

När hon väl kom till Strömsholm (fick ju inte lasta henne i det akuta stadiet!) så rådgjorde jag med personalen där, och fick rådet att ge lucern som tillskott, men ABSOLUT INTE kraftfoder.

Det rådet har jag följt, samt med regelbunden verkning var femte vecka, i början på Strömsholm men nu hemma. Tyvärr blir hon sämre vilket ju befarades redan från början då hon nu blir tyngre. Smärtan i sig kan även orsaka att hon tunnar ut.... Går åter på förhöjd dos Butta, om fölet klarar sig är mindre viktigt just nu.

Har varit i kontakt med Krafft nu och de rekommenderade Krafft muskel, det ska innehålla enbart 5 % socker. Får prova det även om hon brukar nobba pelleterat foder. Har även försökt nå veterinären för att höra om hon har fler råd, men fick inte tag på henne idag.

Jag förstår dig helt och fullt, var med om exakt det samma förra året och fick exakt de råden av veterinären som du har fått!

Det blev inte så bra för vårt sto heller, attans veterinärer som inte kan uppdatera sig mer när det gäller foder och fång, som numera är så pass vanligt!

Man försöker göra som veterinären säger, trots allt tror man ju att de sitter inne med kunskap. När sedan stoet faller ur väldeliga står man där och vet inte vad man ska göra, med å ena sidan oron för fölets tillväxt och det dräktiga stoet, å andra sidan oron för att stoet ska bli sämre om man ger mer mat osv osv.

På slutet gav vi vårt vanliga hö, luzern och avel. Stoet tillfrisknade helt när fölet var fött, fölningen gick bra men fölet var överburet och hade nog tyvärr inte fått tillräckligt med näring. Hon växte dock till sig och blev pigg och rask, men efter två månader dog hon av medfött hjärtfel. Om det beror på underutfodringen eller om det var genetiskt vet vi inte.

Kvarnby har ett sockerfritt lusern:). Min förra stallägare som hade islänningar med fång (övertagna av annan ägare) fick jättefint resultat med den.

Åh äntligen Ikaros!!!! :D:D
Vilken liten godbit! Väl värd all väntan kan jag tro? ;)
Lycka till med allt nu!

Jag förstår dig helt och fullt, var med om exakt det samma förra året och fick exakt de råden av veterinären som du har fått!

Det blev inte så bra för vårt sto heller, attans veterinärer som inte kan uppdatera sig mer när det gäller foder och fång, som numera är så pass vanligt!

Jag har också varit med om samma sak. Ej den typiska fånghästen, redan tunnt sto som var dräktig. Men jag tyckte det lät fullständigt orimligt att strypa näringen till ett dräktigt sto, det säger ju sig självt att hon inte kan bli frisk då.

Jag läste allt jag kom över (det finns MYCKET info och kunskap på nätet) och istället för "fjolårshö" (dvs näringsfattigt och gärna uppblandat med halm) som min vet ville att jag skulle ge så gav jag ett hösilage med kvot 12 och höga värden, efter att jag hade sockeranalyserat det. (Innan det fick hon blötlagt hö, också med bra värden samt melassfri lusern). Urlakad betfor med soja samt jäst, probiotika och medicin såklart.

Anfallet hävdes ganska snabbt då och märren blev symptomfri och kunde fortskrida i sin dräktighet, gå upp i vikt och fick sitt föl på dygn 319.

Hade jag i första skeendet lyssnat enbart på veterinären vad gäller fodret så hade jag förmodligen vare sig kunnat häva anfallet eller fått i märren ordentligt med näring för att upprätthålla en dräktighet ordentligt SAMT vilket var det viktigaste -bli frisk. Och min veterinär lärde sig lite mer om utfodring av dräktiga fångston på kuppen.

Vet du, jag tror knappast att vare sig Texaz eller stoet är hjälpta av att du är spydig och överlägsen.

Om man får råd ifrån veterinär, så förutsätter man förmodligen att den vet vad den pratar om.

Nu har det blivit som det blev och vi får hoppas att det Texaz nu gör hjälper.

Vet du, jag tror knappast att vare sig Texaz eller stoet är hjälpta av att du är spydig och överlägsen.

Om man får råd ifrån veterinär, så förutsätter man förmodligen att den vet vad den pratar om.

Nu har det blivit som det blev och vi får hoppas att det Texaz nu gör hjälper.

Nu finns det ju en tråd om när hästen fick fång och råd som stoets ägare fick från människor som läst på om fång ,en samtidigt valt att inte ta åt sig ?

Man sitter och funderar på om grannens hö kan vara okey med den sockerhalten och 25 SMp per kilo till ett fullblod ?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1132506

Diskussion har varit om hur man bäst skulle kunna lösa situationen för hästen och visst det är en otroligt balansgång hur man ska fodra stoet ,men det känns lite som ägaren stoppat huvudet i sanden .

Det är en fruktansvärd situation för ägaren men ännu värre för HÄSTEN som inte får smärtstillande sista 3 veckorna på dräktigheten ?

Jag är lite undrande hur man vetrinärmässigt tänker på djurskyddet och kan säga att jag har tagit väldigt illa vid mig för den stackars hästen och fick en chock över bilderna och hur hästen fått plågas för att få fram fölungen .

Lämnar nu tråden som förtagit det roliga i att följa era dräktigheter .

Mia

Håller med Mia lite här, om det redan finns en tråd om detta så behöver vi väl inte köra en otrevlig ton eller prata om deppiga saker.
Vi ska ju peppa varandra och man väntar ju bara på vem som är härnäst att få bli "mormor"!

Så snälla ni, släpp det tråkiga och lämna det på de trådar som är aktuella för det å så återgår vi till en glad och uppmuntrande ton igen!

Så jag gör ett tappert försök att dra igång vakarna igen; hur ser det ut för er? Verkar det vara nåt på g?

Ikaros; när föddes lill-killen? natten, dagen?

Hästen får och KOMMER att få smärtstillande. Hon går före fölets hälsa, självklart!
För övrigt hänvisar jag till fångtråden på foder, alternativt PM om någon vill fortsätta diskutera fodringen. Är självklart tacksam för alla tips, även om jag lyssnar på veterinärerna med (dock inte de som i första stadiet gav mig dåliga råd).
Följer med glädje alla goa föl som kommer ut och hoppas kunna visa upp en mycket finare bild nästa gång! ;)

Hästen får och KOMMER att få smärtstillande. Hon går före fölets hälsa, självklart!
För övrigt hänvisar jag till fångtråden på foder, alternativt PM om någon vill fortsätta diskutera fodringen. Är självklart tacksam för alla tips, även om jag lyssnar på veterinärerna med (dock inte de som i första stadiet gav mig dåliga råd).
Följer med glädje alla goa föl som kommer ut och hoppas kunna visa upp en mycket finare bild nästa gång! ;)

Här håller vi alla tummar, tår & hovar för att allt går bra för sto o föl. Kram

Tack för alla gratulationer :love::love::love: till er alla

Men hon har väl inte fortfarande akut fång om hon fick diagnosen i december :confused: Då behöver hon ju inte butta! Vill inte kapa tråden men ge henne bara hö med låg sockerhalt! Så länge hon inte har väldigt ont så är rörelse bra för blodcirkulationen vilket bidrar till snabbare läkning! Lycka till!!

tips är att kontakta Lil-Sis, hon har råkoll på fång å dräktig häst! (vill jag minnas)... :p

lycka till!!

Bra tid att födas på! Så hinner matte sova under natten oxå! :P
Vad kommer han att heta då?

Matte kunde inte sova för matte bodde i stallet för att kolla att han åt, sket & kissade... Allt funkade. Matte får vänta tills idag & vad gör det när man vakat i 6 veckor... Nu är min bebis febrig så jag får vänta med att sova..
Frågorna är många bla vad han blir för färg & vad han ska heta???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar