Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tack Alla!!!!

Ja problemet är ju att hitta ett hö med lågt sockerinnehåll OCH bra värden, har ju försökt balanser där, eftersom hon fortfarande har ont:cry:. Prognosen ser alltså inte alls bra ut för henne, antagligen kommer jag att få ta bort henne bara fölungen klarar sig själv.
Vet dock inte alls hur det smärtlindrande påverken fölis, enligt vet är det bara att vänta och se....

Och ja Lew, hon är ju i vanliga fall oerhört slimmad...

Ska försöka få tag i potatisprotein och olja inhandlas idag!!! Vet ni någon specifik leverantör som har potatisprotein????

Får även jaga vidare på hö, är dock inte många här som analyserar, särskilt inte avseende socker....

Svenska foder har rent potatisprotein (i deras grisfoder sortiment). Får du inte tag på rent så är Kraft protein (el muskel vad de nu kallar det just nu) baserad på det väldigt mkt dyrare än att köpa rent men som nödlösning kan det ju gå.

Svenska foder har rent potatisprotein (i deras grisfoder sortiment). Får du inte tag på rent så är Kraft protein (el muskel vad de nu kallar det just nu) baserad på det väldigt mkt dyrare än att köpa rent men som nödlösning kan det ju gå.

är det samma som folk som ger potatisprotein till häst ger?

Japp är nog enda sättet att få tag på det överhuvudtaget är nog den enda som säljer det rent.

Granngården har potatisprotein, finns bland grisfoder om de har det inne - annars får man beställa hem det.

Jag misstänker att fröken Glen inte behagar äta Krafft muskel, men du kan ju prova tills dess att de fått hem den "rena varan" om de inte har det inne.

Kvarnbyfoder säljer också potatisprotein på säck :)

Av 7 hästar är det inte en enda som inte glatt har smaskat i sig det ;)

Frågan är ju hur mycket socker det innehåller? Vad jag kan se så innehåller alla färdigfoder melasserad betmassa och några värden på socker finns inte angivet, inte hos krafft iaf...

Vet inte sockerhalten på Krafft breed till växande unghästar och avelston innehåller .

Kolla upp det förr det verkar vara smakligapellets och innehåller 220smp per kilo?

Eller fölpelletsen kraffts innehåller 150 smp och mer näring (totalt ?) än potatisproteinet som faktiskt är väldigt dammigt och måste blandas i annat foder ? Helst en kombo av båda

Kolla upp dessa foder med stärkelse kontra socker ? De kanske kan vara ett alternativ .

OCh de sväller inte lika mycket i magen som jag iallafall upplever att luzernen gör .

Tar för givet att du redan nu använder Kvarnbylusernen som innehåller 150-160 smp ?

Morötter ska inte ges till fånghästen ,hoppas dessutom att du fodrat henne med mineraler så hon även fått det till att bygga fölungen på ink selen .!?

Jag skulle fortfrande vilja veta vad ditt hö innehåller är lite trött på tunna hästar som alltid får hö av bra värden :crazy:?

Mia

Frågan är ju hur mycket socker det innehåller? Vad jag kan se så innehåller alla färdigfoder melasserad betmassa och några värden på socker finns inte angivet, inte hos krafft iaf...

Då ringer du dom och frågar och ger dig inte ....

Usch i vilken jobbig sits ni hamnat i! Hoppas det går väl för er och att ni klarar stoet tills ungen är tillräckligt stor.

Ja det är ju frågan då. Med tanke på att man behöver ge så lite av det för mycket protein till hästen (0,25 kg ger 100 g smrp till hästen) så TROR jag inte det ska vara någon fara, men jag vet ju inte säkert. Vet dock många som ger sina fånghästar ett par dl av KM om dagen och utan att de har fått några återfall av det.

Produkten innehåller ju i mängdordning potatisprotein, vetekli och lusern - sen melasserad betmassa - och där efter havre, kli osv.
Det klart bästa vore förstås att få tag på rent potatisprotein! :)

Här e fbl på 293dygn ungefär, börjat fylla lite juver nu.
536815_10150830645744261_766219260_9855638_2120341200_n.jpg

shettisen¨på 310dygn :) Tacken för att man borstar dom.
525531_10150825240944261_766219260_9837620_89226291_n.jpg

O en juverbild på 310dygn på shettisen.
543487_10150830647939261_766219260_9855641_1388661588_n.jpg

Banne mig om jag inte faktiskt börjar se en liten fölmage på Sessan nu ändå... nu står hon ju visserligen i nedförsbacke men i alla fall. 299 i dag.
sessa299.jpg

Tardees mage har skjunkit ner och bäckenbanden känns som om de har börjat släppa efter lite. 302 i dag...?
tardee302.jpg

Tack Alla!!!!

Ja problemet är ju att hitta ett hö med lågt sockerinnehåll OCH bra värden, har ju försökt balanser där, eftersom hon fortfarande har ont:cry:. Prognosen ser alltså inte alls bra ut för henne, antagligen kommer jag att få ta bort henne bara fölungen klarar sig själv.
Vet dock inte alls hur det smärtlindrande påverken fölis, enligt vet är det bara att vänta och se....

Och ja Lew, hon är ju i vanliga fall oerhört slimmad...

Ska försöka få tag i potatisprotein och olja inhandlas idag!!! Vet ni någon specifik leverantör som har potatisprotein????

Får även jaga vidare på hö, är dock inte många här som analyserar, särskilt inte avseende socker....

Snicksnack! Det är väl inte över en natt hon har blivit i detta tillstånd?
Det finns massor av förslag på utfodringsalternativ, se bara vilka förslag du fått här under dagen! Du verkar inte heller ha koll på värdet på det grovfoder du ger henne vilket tyder på ren nonchanlans. Kan du inte få analys på det foder du är spekulant på få du väl göra en själv! Det finns väl ingen anledning till att bara vänta? Hon kommer ju inte att kunna överleva på i princip bara luft med en växande fölunge som sedan också skall dia? Mycket tamt, tycker jag!

Ramona är idag på dygn 350, låg ner en kort stund igår kväll för att sedan lugnt promenera runt från vägg till vägg för att klia rumpa under natten ;) De senaste två dagarna så har hon kommit bort till grinden för att komma in varje gång jag kommit ut, trots att de har en stor gräshage att beta i :eek: Idag när jag bara tog tag i den ena spenan kom vit mjölk snabbt nästan som en stråle!!! Jag är inte så glad i att pilla och ha mig men var bara så nyfiken (första gången jag tittade efter) ;) Hennes mage blev konstig igår och det ser ut som att bebisen där inne sitter upp och ner, för magen är helt spetsig neråt :angel:
Känner på mig att någonting är på G men det har jag gjort väldigt ofta i 4veckors tid nu.....:bow:
2012-05-14200939.jpg

2012-05-14201003.jpg

Bilderna är från igår!

Dinas juver har dock dragit sig tillbaka lite och hon har fått tillbaka sitt hemska humör igen... Inatt vaknade jag flera gånger av att höra henne sparka i ladan... Runt 02.00 sparkade hon så intensivt att hennes kamera trillade ner... :eek::devil:

ursäkta grannens skräp i bakgrunden... det där flyttade vi inte in tilll.... :mad:

Åh, grattis!!! :love: Vilken liten go'bit!

drekaflúga
: Så klart! :D Vad roligt att det var ett föl där inne i alla fall, hoppas det tittar ut snart!

Nejmen oj vilken rolig form på magen! :D Ser ju ut som om ungen ligger längs hela sidan liksom. :D Jättefina hästar du har, ska bli kul att se vad som tittar ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden