Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Här börjar jag bli orolig för att det inte finns något föl, Glen är inte särskilt rund och något juver finns inte att tala om! :(
Vill dock minnas att hon inte blev särskilt stor sist heller.

Hon är nu på dag 305. Verkar iofs märkligt att hon fick fång annars, det var ju stort sett enda orsaken vi kunde hitta, att hon var extra känslig pga dräktighet:crazy:
Hade hon astat ¨så pass sent så borde jag väl ha upptäckt det, eftersom hon står inne hela tiden???:confused:

Nåja, det visar sig, hon vill i allafall inte att man rör magen eller juver.

Tyvärr har hon fallit ur mer nu, det är bara magen som är kvar, trots att hon nu står på 2,5 kg lucern samt ca 8 kg hö+halm. Hoppas verkligen att hon är dräktig så att det kommer ut enstor fölis så att hon blir lättare i kroppen och får mindre ont..

Stackars krake :(

Får du ge henne mer mat? Pga fången, menar jag. För om man jämför med vad mitt fullblodssto (311 dygn) trycker i sig fn, så äter ditt sto ungefär hälften av vad mitt gör.

Nu ikväll körde vi Timetofoals mjölktest. Det visade 40%.
Litar ju såklart inte helt på det men tycker det är "kul" att ha någonting att jämföra med från gång till gång.
Förra fölningen visade hon 20% på kvällen, dagen efter brydde vi oss inte om att göra nåt mjölktest, och så fölade hon kl 23 samma kväll :p

Hon är fortfarande väldigt vandrig, gallig i hasarna som aldrig förr och vill gärna ligga ner och vila. För vår skull får hon gärna klämma ut den där ongen nu. Längtar så, det var två år sedan vi fick föl sist.
Tjuvade till mig en bild av henne och storamatte som hade en mysstund i stallet igår vid släckning.

120510_202590633.jpg

Jo då, hon FÅR äta mer, problemet är att hon är en matvägrare.... Har varit glad att hon ätit glatt av alfalfan så här långt, men ikväll var det inte intressant alls:crazy:, måtte hon inte rata den helt, som hon brukar göra med olika kraftfoder/tillskott....

Försöker proppa i henne hö:grin:

Hon är tunn över revbenen och har tappat mycket ryggmuskler, fast det kanske inte är konstigt egentligen på ett 17-årigt fblsto som stått på box i fem månader?

Magen är dock rund och fin dock inte så värst stor. Ska försöka lägga upp bilder på jobbet i morgon, min dator vägrar att ladda upp...

Det är svårt med maten mitt sto får mängder med mat också & hon äter glatt. Men vad hon gör av det vet jag inte. Hon får Krafft i max dos plus 4 l vetekli, fritt med hö samt bete.. Hon är inte mager men hon har inte mycket över revbenen att ta på..

Men det är ju inte så konstigt om magen inte är stor.... att ge näring åt ett foster är enormt behovskrävande!

Jag vet inte hur du har valt att fodra ditt sto men hon ger ju allt hon har till fostret och har hon inte ätit tillräckligt samt inte fått högvärdigt foder (alltså ett hö med riktigt höga näringsvärden + koncentrat) så har hon inte haft tillräckligt. Det är inget konstigt och jag vet att vi diskuterade detta i tidigare trådar. Som sagt jag vet inte hur du valde att göra men man kan inte hålla nere på näringen på ett dräktigt sto även om hon får fång. Risken är att hon inte har resurser nog att både läka och föda sitt foster. Att stoet blir tungt med ett växande foster är inte så mycket man kan göra åt, men att strypa näringen för både foster och sto kommer att motverka det man vill, en läkeprocess plus att man riskerar en sen kastning eller ett icke levandsdugligt föl.

Nu är det inte menngen att låta elak eller på något sätt anklagande utan jag vill bara understryka det. Jag är säker på att du har fodrat ditt sto på bästa sätt och jag vet att hon är svår att få i mat. I detta läget hade jag gett henne så mycket koncentrat jag kunde dock..... Vad som helst som hon äter. Och absolut inte halm!!!

KL

Tack alla som peppar:love:!

Nu ska jag börja vaka över henne. Stallchefen har haft 34 föl och alla har fölat ute och hon har aldrig vakat över dem öht så hon hade på något sätt övertalat mig att det var lugnt, jag behövde inte vaka. Jag bestämde då att när jag ser tydliga tecken på fölning skulle jag vaka (jag vet att det är ens skyldighet osv). Men detta är ju ingen skolboksdräktighet.. Idag bestämde jag på veterinärens inrådan att det var bäst att vaka "redan" nu, dvs utan att hon ens har tillstymmelse till fyllda juver och släppta bäckenband eftersom hon verkar vara så luddig i sina signaler. Så nu har jag flyttat ut i stugan vid stallet, Una är instängd i ligghallen och jag kollar en gång/timma. Imorgon ska jag försöka installera en kamera.

Sen smälte hon mitt hjärta när hon gnäggade och kom springande när hon såg mig idag, lilla hästen som skakade när man rörde henne och inte ville bli fångad för bara två månader sen:love:

Och lilla fällknivsfölis ligger ihopfälld i tryggt förvar i mammas lilla lilla mage och tänker minsann inte komma ut på läääänge...

Måste döpa lilleplutt till fällkniv på isländska....

360 dagar, over and out!

Efter 368 dagar så tittade han ut :love::love::love: Jag är kär. Det blev en hingst!!!

dags o kolla till bammy en sista gång för inatt. Tror inte hon fölar inatt. Hon var lugn för en timme sen o juvret är inte klart nu. Men slidan börjar öppna sig o slemhinnorna är lite rödare än i em. Så nog borde det komma nåt inom ett dygn hoppas jag. Iaf om jag ska jämföra med förra året så bör det så ske.

Hon är hopplös. :D :love: Men hon har aldrig varit som alla andra. :D

Igår var juver och droppande mjölk tillbaka, refraktometern gick från 5 till över 15. Hon matvägrade hela natten och var allmänt grinig.

På morgonen så sa refraktometern 10 och juvret och droppande mjölk är kvar. :p

Håller tummarna för ett litet stoföl till er. :love:

Jag tar inte alls illa upp Wranglan!

Hon har fri till på hö och så mycket lucern som jag kan få i henne!
Jag tror också att det är fölet som tar all näring, hade tidigare ett sto som blev enormt tunn och ut kom ett stort och välskapt full i gott hull!

Halm får hon visserligen iom att hon står på halm och spån, men jag tror dock att hon inte äter så värst mycket av det...

Som sagt, problemet är att hon inte är särskilt matglad + att jag inte kan ge kraftfoder pga fången (nu brukar hon iofs rata kraftfoder:p).

Tack alla! Hon lurade mig totalt så jag hann inte en strö upp med halm. Men jag kom ner precis när det var klart.. Här kommer bild. Fler bilder komer i föltråden senare.
003.JPG

005.JPG

Grattis !
Äntligen. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025