Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Veterinären har väl ingen skyldighet att åka ut!
Jordbruksverkets veterinärer har det på lantbruksdjur, men inte till hästägare.

Jag kan inte låta bli att fundera över vad veterinären säger när du ringer mitt i natten med en komplicerad fölning och behöver ha hjälp snabbt... är det för långt då med?

Jag har varit med om det. Inte på häst utan ko dock. Kon höll på att kalva och kalven låg fel. Då jag inte klarade av att själv få rätt på kalven ringde jag förmanen. Han kommer ut och bedömer att han behöver hjälp av vet. Vet säger att hon inte tänker komma ut. Att hon inte kan göra något som inte förmanen inte själv kan göra:grin: Slutade med att vi fick avliva kon:(

Som hästägare har man som sista utvägen att åka med hästen.

Nä jag blev verkligen upprörd!:devil: När jag berättade det för min chef så berättade hon att det är den veterinären som kommer ut och besiktar hästarna när vi säljer:devil:. DåÅ är det inte för långt minsann... Men då berättade hon att han tar bara de uppdrag han vill ta, och tydligen är rektalisering inte nåt han vill göra....

Nu fick jag tag i distriktarna äntligen, de kommer idag eller imorgon och de kan ultraljuda henne ifall hon inte är dräktig! detta var helt klart det bästa alternativet!

Känner sig inte veterinären säker på rektalisering är det väl utmärkt att han inte åtar sig såna uppdrag?
Det är ju inte ens säkert att man kan känna så speciellt mycket heller, och då är hela undersökningen bortkastad.
Ultraljud är ju rätt nödvändigt, om man inte direkt känner fölet.

just med den veterinären handlar det om vad han vill.. I så fall känner han sig inte särskilt säker på vaccinationer heller...

jag förstår din frustration över detta men jag hade väntat tills veterinären som faktiskt kunde komma ut kommer. Hade inte transporterat henne i detta läge.

Kl.
Solette hade droppat lättmjölk på benet imorse så snart..kanske..:banana:
(Förra året fick hon lättmjölk 2 dygn innan den riktigt vita kom och hon därmed fölade)

KL.

Distriktarna ringde precis och de hade en tid nu vid tolv då de hade vägarna förbi så nästa gång jag skriver så vet jag iaf....:crazy:

Åh! Spännande.

Jag tror faktiskt att Stella kommer att vänta lääänge innan hon fölar. :p På onsdag kommer semin vet hit
och ULar några andra ston ska prata med honom då om mitt knäppa sto. :D

Å, vad spännande, håller tummarna på att det är någon där inne :)

/Viktoria

Känner sig inte veterinären säker på rektalisering är det väl utmärkt att han inte åtar sig såna uppdrag?
Det är ju inte ens säkert att man kan känna så speciellt mycket heller, och då är hela undersökningen bortkastad.
Ultraljud är ju rätt nödvändigt, om man inte direkt känner fölet.

Som veterinär borde ha ju kunna konstatera om hon är dräktig via rektalisering då hästen beräknas att vara högdräktig... Annars inte mycket till veterinär att ha. Men vidare undersökningar med tex ul skulle jag lämnat vidare..

Kan man ju tycka, men det är inte alltid så lätt. Ligger fölet lågt och man inte når, så är det svårt att säga om det finns ett föl. Man har ju inte hur långa armar som helst. Och så får man tänka på att man ändå jobbar i en tarm, som kanske inte tål hur mycket rotanade som helst.
Det är då man får ta till ultraljud, och leta efter livmoder, för att på den vägen konstatera att stoet är tomt.

Rapport: Veterinären kollar på henne och säger: Hmm hon ser inte dräktig ut. Hon känner på juvren och konstaterar att det inte var mycket att hänga i julgran. Så fick hon gissa, med vetskapen att det idag är dag 360 skulle hon aldrig gissat att hon var dräktig...

MEN.... i magen fanns en fölis:love::bump::banana: Den levde och mådde bra!

Och där stod jag och chefen och gapade:eek:, hur kan man se så odräktig ut på 360 dar!

Jag ska försöka ta bilder idag o lägga in!

Jag är så glaaaad:banana: (jag hade verkligen gett upp som ni märkte)

Grattis vad härligt!! "Bara" till att vänta vidare nu då. Har haft två ston som gått 388 resp 385 dagar, bägge fölen kom ut fullt normala. Den som gick 385 hade väl lite klent hull men den tog sig snabbt och är idag en mycket välmående 4-åring. Tradigt att vänta men det är det värt när dom väl kommer ut :love:

Min egna donna fortsätter knipa. Lär väl inte få vänta 388 dagar på denna ungen. Juvret är sprängfyllt men spenarna pekar fortfarande något ihop. Trodde nästan det var dags igårkväll hon snurrade runt i boxen som den värste, men det lugnade sig framåt midnatt och hon valde att sova resten istället.
Dag 345 idag tror jag.

ååhh spännande!! :D Hoppas det blir föl ikväll då!!! :bump::banana::bump::banana:

tjohoo! Här dröjer det nog inte längre heller innan bamora fölar. Idag på morgonen hade hon fyllt ut hela vägen i spenorna, det gjorde hon några få dagar innan fölning förra året. Hon har släppt bäckenbanden, går mödosamt med lyft svans o har börjat klia sen två dagar tillbaka. Så nu är det väl dags o bädda lite på bänken intill hennes box o sova ute.

Orättvist med er som har tydliga ston!

Jag har vakat i 10 nätter nu och jag gissar på att det blir 10-20 dagar till. Typ.

Lite földans för er som ska ha snart!

:banana: :bump: :banana: :banana: :bump: :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka