Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hästar kan visst vara skendräktiga men det är inte vanligt, inte som en hund eller kanin såklart, vissa som resorberar eller kastar stabiliserar ej hormonerna. De bär "fölet" tiden ut, sätter mjölk släpper bäckenband, allt enligt skolboken. Har sett det förut och det liknar allt för mycket ùnas dräktighet om det nu är en sådan.

Ja, jag har ju också varit med om det, och hade en kompis vars sto t o m började "föla", hade tydliga värkar och betedde sig enligt skolboken för "förarbetet", men inget föl. De åkte ner till Hbg med henne och de konstaterade skendräktighet.
Om det beror på att stoet var dräktigt från början och resorberade eller kastade utan att man märkt något eller om det handlar om en kvarbliven gulkropp är väl svårt att säga utan att sätta sig in i det närmare.

Beror på vad man menar med skendräktighet. Jag kan hålla med om det om man menar att hormonerna stannar upp i äggstockarna. Men det ger ju inte symtom som mjölk osv.
Jag, som hålls med avel på heltid, har aldrig hört nåt stuteri säga att de har en skendräktig häst på det sätt som du beskriver.
Däremot förekommer det en del snack om det på Buke och liknande sidor. Och det tolkar jag mer som att folk fodrar sin häst fet, alternativt missar kastning, som jag skrev ovan. Inte skendräkighet, alltså.

Ja det är så jag menar, sen benämns det kanske inte som skendräktighet men jag använde ett uttryck min chef använde som varit med om detta vid en tvillingdräktighet. Men som tidigare nämnt är inte mitt sto fodrat fet utan hon kom upp hit för 2,5månader sen tunn med riktig dräktighetsmage, ul 90dagar positiv och efter detta har hon växt i magomfång och visat alla dräktighets tecken. Nu dag 359 börjar jag inse faktum, det kommer inget föl. Juvren som hon satt är borta sen två veckor sen, bäckenbanden hon släppt börjar återgå och jag står här som ett frågetecken:confused:

Då tror jag hon kastade i samband med att hon hade mjölk.

För två-tre veckor sen? Då hade hon gått över 330 dagar, då är ju fölet fullstort och jag borde inte kunna missa det:confused:, hon går i en liten hage och sover inne på nätterna. Hon kanske är dräktig ändå alltså?

Lewellyn: mitt welshsto är på samma dygn som din ungefär 297 idag. Jag har helt lagt ner att försöka ta urinprov på henne, så jag vet ju inte pm hon är dräktig. Men magen och juvret ser ut som på ditt sto. Så om ditt sto är dräktigt så är mitt också.
Kan vi Inge helt enkelt bestämma att de är dräktiga ? :bump:

Ironwill: det var ju goda nyheter att ditt stella har lugnat ner sig i juvret. Du ska se att hon kommer att gå över tiden när det väl kommer till kritan ;)

Själv köpte jag ny övervakningskamera igår. Det var rea på en ip-kamera på Claes Ohlson så jag kan låta den gå via vårt trådlösa nät och jag kan dessutom se övervaknigen i min iPhone till slut om jag åker bort på kvällen. Bara jag får det att fungera... Ska ut och knåpa med det nu!
Dessutom ska svettdetektorn få nya batterier så håll tummarna för att tekniken ska vara med mig nu!:angel:

Haha ja jag har också helt gett upp det där med urinprovet. Hon vägrar pinka när jag är ute... och hon vet banne mig vad det är jag är ute efter också - har sett henne dra en lättnadens suck och skvala på genom fönstret i farstun när jag gett upp och lämnat hagen ;)

Sessans juver ser ut så här; men det gör det å andra sidan i normala fall också. Ingen skillnad alltså.
sessajuver.jpg

Är det nån som vet om det går att sätta en trådlös kamera i en lösdrift, eller är det bara att kasta bort pengar på något som blir förstört av att vara utomhus? Jag tänker nu på en ganska billig en... inte en specialkamera.

316 dygn och ingen fölis. Juvret har gått tillbaka, men mjölken droppar än. Spenarna är helt klara dock.

På refraktometern har hon gått från 10-14 till en ynklig 5:a

Jag tror att hon kniper ett bra tag till, men jag vakar vidare, vågar inte lämna henne oövervakad när hon droppar mjölk.

Charlottee, hur går det för er? :)

Inget föl här heller ännu!

Ena natten orolig och den andra natten lugn, så jag vakar också men hemifrån och inte hela nätter än. Stallägaren har även hon koll samt stallskötaren. Hon har fortfarande ingen mjölk men ett hårt och stort juver, väldigt slappa bäckenband samt svullen vulva. Magen trillad ner förra veckan.
Hon går även och blinkar bak ibland..

323 dygn idag och vi närmar oss förra årets fölningsdygn med stormsteg.. skulle inte förvåna mig och hon kläcker på 328 dygn dvs på fredag. Typiskt när min stallägare reser bort onsd och tränaren (som även står uppstallad hos oss) reser imorgon och blir borta en vecka.

Så självklart kommer solette välja någon av dessa dagar:grin: men det ska nog gå bra ändå.

Jag har inte hunnit skriva här så mkt nu men har kikat in flera gånger PER DAG för att kolla hur det går för er alla:)

Och vad beträffar Stella, man är så förväntansfull på hennes unge nu:love:
Jag tror fortfarande att det blir en guling med mkt vita tecken;)

Själv köpte jag ny övervakningskamera igår. Det var rea på en ip-kamera på Claes Ohlson så jag kan låta den gå via vårt trådlösa nät och jag kan dessutom se övervaknigen i min iPhone till slut om jag åker bort på kvällen. Bara jag får det att fungera... Ska ut och knåpa med det nu!
Dessutom ska svettdetektorn få nya batterier så håll tummarna för att tekniken ska vara med mig nu!:angel:

Såg den där och blev lite sugen, men var det något mörkerseende på den och vilken räckvidd är det på det trådlösa?

Jamen där var ju en liten sötnosskäck! :love: grattis!

Visst är han? :love: Tack så mycket :bow:

*kl på mig själv*
I morse när jag vaknade trodde jag först att jag drömt alltsammans, det tog ett tag innan jag insåg att han faktiskt föddes igår :p

drekaflúga: Jag vågar väl inte spekulera allt för mycket, jag tror ändå hon är dräktig, det verkar ju helt konstigt att hon skulle kastat eller är skendräktig eftersom hon verkligen ser dräktig ut på bilderna.

Lewellyn, Jennyjenny och drekaflúga: Vi bestämmer nu bara oss för att brudarna är dräktiga så vi får snuttipluttiga gosiga fölungar vi med! :)

Jättesöt fölunge, vilken tur att det fanns nåt därinne iaf :)

kl

Jag kanske är lite småknäpp, men jag står och pratar med magen varje dag :angel:

Lutar min kind mot magen, håller en hand under för att känna rörelser och småpratar med Mini ;)

Märta är idag på dygn 310, och hon äter allt hon kommer över. Långsamt och metodiskt står hon hon proppar i sig hösilage, de andra har ätit färdigt lååångt innan hon har och gått därifrån för att göra annat :)
Hon går fortfarande ute dygnet runt, för även om rumpan har ändrat form så finns det inga andra tecken på att Mini är på väg ut.

Det tycker jag ni ska göra!

Trix: Tackar tackar :bow: Ja, det var en himla tur, tänk om hon bara varit tjock :o

Lewellyn, Jennyjenny och drekaflúga: Vi bestämmer nu bara oss för att brudarna är dräktiga så vi får snuttipluttiga gosiga fölungar vi med! :)

Ja det bestämmer vi!!
Mitt andra sto är ju visserligen utan tvekan dräktigt, och jag vill ju så gärna att fölet ska ha en fölkompis att busa med! :)

Men åh ! Vad underbart att hon inte var tom ! Stort grattis till fin liten hingstapojke

Nu så är vi 367 dygn på väg... Ännu inget föl..

KL Dag 360...Jag håller för fullt på och ringer veterinär,

Veterinär privat 1 säger: Ring kliniken! Han var i princip bombsäker på att hon inte var dräktig, men att hon absolut måste ultraljudas på grund av beteendet hon hade. (Det var just att hon betäckte andra ston)
´´´´´´´´´´´´
Klinik säger: Vi kan inte ta emot henne, om det finns en chans att hon är dräktig. (ej transportera dräktiga ston) De bad mig ringa ut en vet och rektalisera.

Veterinär privat 3: Jag satsar i princip på att hon inte är dräktig, säg åt kliniken att du vill komma in fast de inte ville ta emot dig. Du måste ultraljuda henne. (jag bad honom ändå komma ut och rektaklisera men han sa att det var för långt:devil:)

Ringde Vet 1 igen och skulle boka tid för rektalisering, han hade tid tidigast nästa vecka...jag vill grina!:cry:

Fast beteendet att hon betäcker andra ston tycker inte jag är speciellt konstigt! Det gör många av mina ston vid varje brunsttillfälle utan att vara dräktiga! Har även sätt många andra göra det också ;)

Mina kniper fortfarande..... Ramona är på dygn 349 och det der fortfarande inte ut som att det blir föl de närmsta dagarna...
Dina är på dygn 345...
:(

Mitt sto försökte betäcka andra ston i början på sin dräktighet. Hon kollades och var konstaterad dräktig flera månader efter att hon försökte betäcka.

Ta det lugnt. En vecka är ju ingenting och hon är ju inte dödligt sjuk. För henne spelar det ju ingen större roll.

Jag skulle absolut INTE åka med stoet i fall att det finns den minsta chans att hon är dräktig.

Det är veterinärens skyldighet att åka ut. Och du betalar ju för det!!!
Jag hade nog inte ställt mitt ev dräktiga sto på transport & åkt in förrän det är konstaterat dräktigt eller tomt..
Lycka till!
Kram

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 222
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30