Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

DSC00129.JPG

DSC00123.JPG

DSC00122.JPG

Idag är Niila på dag 366, snart 367.. Idag har hon fått vita sprickor på juvren, hon har vit/grå grumlig mjölk, hon har sänkt temperaturen från 37,9 till 37,2 grader, slappa bäckenband och vulvan har blivit lång och röd. Hoppas verkligen det är dags inatt! :o)
Någon som vet varför det blir vita sprickor på juvren?

Det är inte mjölk som läckt när hon legat ner och sen torkat i vecken ?

Mia

Stackars ikaros! Nu hade man ju trott att du skulle få sovs. Hoppas att bebisen kryar på sig snart. Jag tror fölet blir skimmel som sin snygga pappa :)

Oz: idag är det dygn 329. Isolde har släppt bäckenbanden rejält och nu läcker hon lite lättmjölk så att säga. Slemhinnorna är ganska röda, men hon är lugn och äter bra. Det dröjer nog lite till.

Jag har fått igång kameran och så länge det är ljust i stallet så har jag väldigt bra bild, bättre än jag trodde och jag kan smidigt använda min iPad för att surfa till kameran för att titta. Så stör jag inte någon annan med att dra igång en större dator osv.
Dessutom har jag fått igång svettdetektorn så den får hon ha på nu nätterna från och med nu. ska ta en bild på henne imorgon här hon är helt utrustad :)
Själv då - hur går det med ditt vakande?

Matte kunde inte sova för matte bodde i stallet för att kolla att han åt, sket & kissade... Allt funkade. Matte får vänta tills idag & vad gör det när man vakat i 6 veckor... Nu är min bebis febrig så jag får vänta med att sova..
Frågorna är många bla vad han blir för färg & vad han ska heta???

Ring vetrinären direkt !!! Har du gjort det ? Vänta inte , en timme för föls handlar mellan liv eller ....

Usch nu blev jag orolig ...

Ring vetrinären direkt !!! Har du gjort det ? Vänta inte , en timme för föls handlar mellan liv eller ....

Usch nu blev jag orolig ...

Min bästa vän är veterinär o har redan kollat i förebyggande syfte.. Både igår io idag. Allt är bara bra med fölis.

Med föl o bebisar väntar man inte,

Jennyjenny: Jadu, jag började på tok för tidigt med vakandet. Men jag ser det som ruggigt bra lärdom! Jag har lärt mig mycket om det stoet på de här veckorna. Men om det är på G inatt, nja, det tror jag inte. Men jag förbereder för det iaf. :) Ska ut och titta till dem om en liten stund. Ska prata vett i henne att det faktiskt är bf (335) på torsdag och till dess får fölis faktiskt komma ut. Annars lär hon vänta till efter helgen. Vi ska göra mycket kring hästhagen och ny ligghall i helgen, så antingen nu ikväll eller imorgon kväll eller vänta! ;) Hoppas hon lyssnar på mig, men hon är lite egen. :P

Ikaros: Inte kul när de små är sjuka, hoppas det går över fort. :) Sova får mamma göra sen helt enkelt...

Min bästa vän är veterinär o har redan kollat i förebyggande syfte.. Både igår io idag. Allt är bara bra med fölis.

Med föl o bebisar väntar man inte,

Oj tog det som det var din lilla nyfödda fölis :o Hua nu skäms jag men det går så fort med de små liven och det kan gå väldigt väldigt fort .Och det finns fortfarande vettar som tycker man kan avakta med fölbesöken ...

Inte bättre att det är din bebis som mår dåligt , men man har bättre kontroll på människobarnen;)

Hoppas du får sova lite efter din långa vaka .

Mia

Jag skulle kunna sätta min vänsterhand på att det är smuts! Alltså inte det vita utan om du tar fingrarna på juvret och börjar bända lite på flikarna så kommer du snart märka att det gråa/skiten trillar av (och samtidigt har du förmodligen ett sto som - om hon inte är jätteöm - står och flemar alldeles värst av njutning.) Man glömmer gärna av att rengöra där för det är ju inte direkt något som är av vikt för den vardagliga hälsan. Men när man har en liten fölis där och snuttar känns det goare att ha ett rent juver. Så gå gärna ut och pilla med fingrarna eller ta lite ljummet vatten och mild tvål och en svamp och rengör juvret ordentligt. Det luktar död :cool: men stona brukar uppskatta behandligen.

Oj tog det som det var din lilla nyfödda fölis :o Hua nu skäms jag men det går så fort med de små liven och det kan gå väldigt väldigt fort .Och det finns fortfarande vettar som tycker man kan avakta med fölbesöken ...

Inte bättre att det är din bebis som mår dåligt , men man har bättre kontroll på människobarnen;)

Hoppas du får sova lite efter din långa vaka .

Mia

Jag tycker det är super bra att ni reagerade...:bow:
Min vän som är veterinär kollade som civil för skoj skull bara. Du vet arbetsskada ;)

Jag tvättade henne lite igår, men det är mycket möjligt att det är mjölk eller smuts. Ska tvätta igen. :)
Ser juvret färdigt ut? :)

Eftersom hon har lägre temp skulle jag gissa att hon fölar inatt, mitt sto sänkte sin temp timmarna innan fölning.

Nu har han kommit!!!!! på dygn 350!! :D:love::

Jag tog in Ramona 17.00 stack iväg på jobb och var hemma tills 19.30.
19.40 hade Ramona lagt sig ner och rullat sig 3ggr och blev sedan liggandes, 19.45 låg där ett föl med bakbenen kvar inne :bump: Jag fick vara med under hela förloppet och det gick så snabbt :love: Känns nästan som att hon väntade tills jag kom hem med att föla!! :D

En liten ljusfux hingst med stjärn och bruten strimbläs + en stor snopp :love:
Han har fått namnet Palmbackens Revansch!!!
Var uppe snabbt på benen, och smaskar i sig som en gris ;) efter c:a 40min galopperar han runt mamma som ligger och vilar i boxen :love:

IMG_0542.jpg

Nu väntar vi bara på att Dina ska ta efter sin granne :rofl:

kan tillägga att Ramona fick varken vaxproppar eller någon mjölk som rann längs benen ;)

DSC00129.JPG

DSC00123.JPG

DSC00122.JPG

Idag är Niila på dag 366, snart 367.. Idag har hon fått vita sprickor på juvren, hon har vit/grå grumlig mjölk, hon har sänkt temperaturen från 37,9 till 37,2 grader, slappa bäckenband och vulvan har blivit lång och röd. Hoppas verkligen det är dags inatt! :o)

Åh vad spännande! Det kommer säkert i natt ska du se! :banana:

Ang de vita sprickorna, det är inte torkat "såpavatten" som samlats i linjerna i huden sedan tvätten?

GRATTIS till de fina fölen ni som har fått och visat upp!

Grattis Rajmon!!! :D
Underbart när det går så snabbt och enkelt. :)

Tack för infon om mjölk och vaxproppar! lätt att glömma att inte alla följer boken medan man letar efter tecken på förlossning! :D

Grattis alla som fått föl, särskilt ni med en lååååång väntan bakom er! ;)

Det känns som jag haft en lååång väntan också, men det är bara för att jag trott att Tillan ska föla ungefär vilken minut som helst i två veckor nu. Det gick så snabbt och hon var så tidig förra året att jag knappt hann med, så jag är väl lite överspänd nu kan tänkas...

337 dygn:

04-1236.jpg

03-1235.jpg

02-1234.jpg

Men vid nattningen nu så hade hon tydliga vaxproppar, så (det känns som jag tänker den tanken för hundrade gången) inatt eller imorgon kanske det är dags!

Har inga färska bilder på Dolly, men hon är på dygn 325 och fyllde igårnatt raskt upp sitt juver. Spenarna är inte fyllda, så det är nog ett tag kvar, men hon blir nog tidigare än jag trott. Inget jag har trott har ju dock stämt, så allt är helt i sin ordning. :p

DSC00172.JPG

Idag fick Niila sitt stoföl på dygn 366, kl.23.45. Bebis är brun, med tecknen stjärn, snopp, vit underläpp och tre vita strumpor. Fick allt önskat mig, hon är det sötaste som finns. :) Jag är så lycklig.
Allt gick jättebra, Niila är jätte stolt och jättenöjd över sin fina bebis. Bebis är jättenöjd att ha en box på 70 m2 som hon har galopperat i hela kvällen.. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar