Bilder på lösdrifts hallar/stall!?

Sv: Bilder på lösdrifts hallar/stall!?

sockerhumlan skrev:
:rofl: Nä det har jag verkligen inte råd med...däremot hade hästarna fått en tuss gräsfröhalm precis innan jag fotade :angel: för att de oxå skulle vara med på bild..

Okej :D , tänkte väl det. Inget billigt strömedel! :p Men dets er verkligen ut som enbart HÖ och inte halm som ligger där...

Kan någon hjälpa mig att lägga in bilder så kan jag knäppa kort imorgon.

Våra hästar går på lösdrift med en flock får, de har en stoor liggavdelning i en stor maskinhall. De är ganska mycket där inne. Det ser bara för ljuvligt ut när hästarna och fåren ligger och sover sida vid sida! Min ettåring har fått en alldeles egen fårkompis som hänger med henne överallt, tackan blir tvärsur när man tar ut hästarna och hon inte får följa med! :rofl:

Ingen som har bilder på hur ni löst det med kraftfoderutfodring i ligghallen? :confused:

cafu skrev:
Passar på att fråga efter tips på hur krubborna kan placeras därinne på bästa sätt? Tänkte ha den ena ungefär i mitten på kortsidan där de båda krubborna sitter nu, och den andra på vänster långsida (sett inifrån) rätt långt ner mot öppningen mot hagen. Vore kul med bilder på hur andra löst det med krubbor inne i ligghallen!

Jag ger inte kraft i lösdriften....bäddat för bråk tycker jag. Mina får i hinkar utanför...fungerar jättebra. Alla tre har sin plats och får hö först och väntar till jag kommer med hinken :bump:

Om du tvunget vill sätta upp krubbor, skulle jag nog sätta de på stolpar utanför :idea:

Några bilder. Vår lösdrift är en storbox 10x3,5m, där ena kortsidan består av en skjutport. När man öppnar den helt går det bra att köra in traktorn, perfekt när man ska ta ut hela bädden.
Vi har satt upp krubbor, 3 st, två högt till stora hästar och en väldigt lågt till shettisen. Vattenkoppen (eluppvärmd) sitter i shettishöjd.
Från boxen kan man också komma ut till stallgång och extrabox. Det finns även en dörr som går ut till den gamla ladugårdsdelen där vi förvarar foder och strö.
Skjutport från insidan
Skjutportinnifrn.jpg

Krubbor till stora hästar
Inneibox.jpg

Krubba på låg höjd, kätting att binda upp med
DunderskrubbaoCopie.jpg

Koll på läget i stallgången
Copiekikarut.jpg

Glömde...
Från utsidan ser man bara en stor skjutport, gödselstack på platta är precis brevid "utfarten". Ensilaget står längre bort i hagen. Nu när det varit så kallt på nätterna stänger jag porten, men så fort det blir lite varmare låter jag hästarna göra som de vill.
//Kopia

Fick med våran lite grann idag på bild innan kameran dog.

På avstånd... Den del som inte är halmfylld.
http://image52.webshots.com/152/6/37/72/2413637720072498317zyaRmN_ph.jpg

Här är andra sidan. Dum vinkel, den ser riktigt liten ut här. ;)
http://image61.webshots.com/161/1/49/3/2475149030072498317LGGZhW_ph.jpg

Här ser man hur stor den är egentligen. Skäcken är straxt över ponnymått tror jag.
http://image61.webshots.com/61/4/5/48/2934405480072498317QhYJFU_ph.jpg

Här under byggandet.
http://image50.webshots.com/50/2/62/59/2502262590072498317KcazyK_ph.jpg

Kopiaavlsdriften027.jpg

Jaa, det funkar!!

Tack för hjälpen Milly! :bow:

Här ser man alltså vår ligghall. Det är en stoor halmad del i en maskinhall, med flexibla väggar (grindar) så det går att förstora ligghallen alltefter behov. De har fri tillgång på hösilage men kraftfoder ger vi när vi tar in dem i stallet. Annars käkar fåren upp det.

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, det funkar!!

Tack för hjälpen Milly! :bow:

Det var så lite så - visst var det inte så svårt? Nu kan du lägga upp en massa bilder där och visa om du vill. :)

Här ser man alltså vår ligghall. Det är en stoor halmad del i en maskinhall, med flexibla väggar (grindar) så det går att förstora ligghallen alltefter behov. De har fri tillgång på hösilage men kraftfoder ger vi när vi tar in dem i stallet. Annars käkar fåren upp det.

Hihi vad sött med FÅREN som går tillsammans med hästarna. :D

Varför har ni inte ligghallen så stor om den går att ha ÄVEN om det räcker som det är nu? Det är väl alltid bättre ju större yta... om man nu har möjlighet till det.

Det ser så mysigt ut med allas lösdrifter! Jag ska helt klart ha lösdrift sen när jag nån gång flyttar till en egen gård. Men vill ha ett litet stall att ha tillgång till också, om inte annat så för min egen skull.
Skitkul att få se hur ni alla har det i era lösdrifter!

Om det är någon mer som har bilder så får ni gääärna visa dom... :)

Ja nu ska jag bombardera Buke med bilder! :D

Vi har inte ligghallen större för att det står lite maskiner, ensilagebalar mm i resten också. Men den är jättestor, ettåringen tar t.o.m. en liten galopprunda där inne ibland.

Ja det är så sött med fåren och hästarna tillsammans! De trivs faktiskt väldigt bra ihop, står och äter tillsammans och sover i en enda röra, hästar och får om vartannat. Det är en särskild tacka som har fattat tycke för mitt ettåriga sto, hon hänger efter henne vart hon än går. Tar man ut hästarna ur hagen försöker hon smita med, och blir sur när hon måste stanna kvar. De två kan vara helt ensamma inne i lösdriften ibland medan alla andra är ute, och så ligger de två och sover tillsammans, tätt intill. Hur gulligt som helst!!

Jag vill då aldrig byta tillbaka till boxhållning nu när man ser hur bra hästarna har det i lösdriften. Och så är det bekvämt att slippa tidiga morgonutsläpp mm.

knapplån!

jag bara undrar en sak, vi har tänkt att bygga en lösdrift.
vi har tänkt oss en del, ca 5-6mx6-7m med tre väggar och i sidan på den så ska det vara en ingång till en 7-8mx5-6m stor box som liksom ska vara stängd med fönster som går att öppna, förutom halva väggen som leder ut till den öppna delen, om ni förstår? (en vägg ska självklart vara öppningsbar i form av skjutdörr)
(en bild för att förtydliga)
det bruna är den stängda delen, det lila är öppningen emellan och det gråa är delen med tre väggar( neråt ska det vara öppet)
ligghall.jpg

tror ni att det blir bra så? räcker utrymmet till 2 storhästar och en ponny?
i den öppna delen, kan man ha jordgolv och torv och i den stängda spån blandat med halm?

tintilar skrev:
Fick med våran lite grann idag på bild innan kameran dog.

På avstånd... Den del som inte är halmfylld.
http://image52.webshots.com/152/6/37/72/2413637720072498317zyaRmN_ph.jpg

Här är andra sidan. Dum vinkel, den ser riktigt liten ut här. ;)
http://image61.webshots.com/161/1/49/3/2475149030072498317LGGZhW_ph.jpg

Här ser man hur stor den är egentligen. Skäcken är straxt över ponnymått tror jag.
http://image61.webshots.com/61/4/5/48/2934405480072498317QhYJFU_ph.jpg

Här under byggandet.
http://image50.webshots.com/50/2/62/59/2502262590072498317KcazyK_ph.jpg

Gillade din lösdrift, såg ut ungefär exakt som vad jag tänkt mig!
Berätta mer, hur sköter ni mockningen, lastar ni i dyngan själva eller använder ni traktor för att köra bort allt?
Använder hästarna lösdriften mycket? Har du varit med och byggt den själv, har du någon uppfattning över totalkostnaden?

Nä men guud så gulligt med hästen och tackan! :love:
Vilka kompisar. Hihi, det har jag aldrig hört förut att en häst och ett får har blivit sånna kompisar när de faktiskt har massor av kompisar av sin egna art.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 358
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar