Bildbevis....

Tror du inte att Crazy har blandat ihop det hela lite och tänker på en seminspilta? Betäckningsspilta har jag heller inte hört talas om, hur skulle det gå till? :confused:
Jag håller med om att eran betäckning verkar gå alldeles proffsigt till, precis som det ska vara! :)

Trevligt att se en hingst som betäcker i grimma. Många är ju såpass skogstokiga/slarvigt hanterade att de inte ens går att leda förbi stohagen utan stigbett :crazy:

Martha har en extremt välhanterad hingst tycker vi.
Han har massor med egen vilja utan att bli odräglig.
Och han är väldresserad utan att ha blivit hjärndöd.

Det är A och O för oss som sedan skall använda sådana för betäckning.

En eloge till henne eftersom Nutte har ett öra fram mot stoet som skall betäckas och det andra mot min gubbe.. -Får jag hoppa upp nu?????

Aldrig skall man bestraffa en hingst i betäckningsögonblicket.
Före måhända men inte när han står där med näsan i rumpan på märra...

AM

Ja...man behöver inte gå kurs för att få trevliga hästar :angel: :D

Denna bilden går han förbi stohagen...han kollar på dom, men se på det slaka grimskaftet....

http://www.overberga.com/diverse/nutte/nutteut.jpg

Men en klok o förståndig häst VET när det är läge att föra sig...Hemma är han faktiskt lite kaxigare( mot mig då :D) Men vi känner varandra utan o innan så för mig är det inget problem...fort vi åker bort nånstans så blir han så väluppfostrad så han vet inte till sig :rofl: :rofl:

Nafa frågade faktiskt om han haft kedja, men det har han aldrig haft...egentligen ville jag inte att han skulle ha det men jag vill ju heller inte äventyra andras hälsa...eftersom jag aldrig betäckt med hingst så vet jag inte "hur" det kan snurra till i pallet...valet låg på dom , och jag blev glad när jag såg att han betäckte i bara grimman...och stolt :) också förståss....det bevisar ju att han är lika klok som jag alltid hävdat :bow: :bow:

Det är ju så olika på hingstar också.
Nutte kan ha bara grimma.

Wibrantus har kedja men inte i munnen utan som vanligt grimskaft. Detta för vi har lärt honom att:
Vanligt grimskaft= vara som vanlig häst
Kedja= Nu skall det betäckas...ut med snopp och fräs :D

Pine Lane Yatzee var en jättegris.
Kedjan i mun och hör sen!! Han var en riktig stridsvagn som gick på bakbenen och slog med frambenen...livsfarligt.

Think Tank hade kedjan över näsan så han kunde hållas nere innan han hade fräs.
Annars hoppade han upp utan att få något vettigt utfört.

Quick Somolli hade också bara grimma.
Där var det hans sto som fick ha träns eftersom hon var många hjärnceller fattigare.. :devil:

Nordsvenskarna och ardennrarna hade oftast bara grimmor på sig.
Hur dom blev upplärda att betäcka vill vi nog inte veta.
Det gäller att vara smartare än ett ton pilsk hingst, eller hur??? :D :D

AM

Nja det var inget illa menat så.Bara att jag själv tycker att betäckningsspiltorna är tryggare för bägge parter...speciellt om man har sto plus föl...men det har ju inte du i detta fallet. ;)

Har man en betäckningsspilta låter man hingsten bara nosa på stoet utifrån sidoväggarna på spiltan...för att testa stoets vilja lite närmare. ;)

Inte förräns stoet ställer sej och är helt redo låter man hingsten gå runt i såfall. ;)

Risken för att få hingsten sparkad är därmed ganska liten, samtidigt som stoet inte känner sej trängd då all hälsning sker från sidan sett och inte bakifrån ur ögonvrån.På dessa spiltor finns oftast ett litet utrymme längst fram där fölet kan stå helt skyddat.Ja det var bara en beskrivning av en betäckningssplita... ;)

Men jag antar att hingsten och stoet stått i boxarna intill varandra innan kanske istället?Så att man har kunnat se att det är en ordentlig brunst på gång? ;)

Du antar alldeles rätt.
Nutte och hans fru står mitt emot varann.
Innan vi över huvud taget betäcker så får stoet gå fram till Nutte. Vi har halvboxdörrar och rejält trävirke. ;)
Om stoet står när Nutte brummar och donar med hennes huvud. så vänder vi på henne och backar upp mot honom.
Nutte får då smånafsa och kolla baken på henne.
Ston mogna för betäckning brukar då inta en lätt hukande ställning med bakbenen.
Man ser även på stoets ögon om det verkar ok.
Är dom gränsfall så visar dom tydligt att dom kollar bak på vad hingsten gör. Dom höjer huvudet och kan spänna bogarna för att i nästa ögonblick slå först framåt och sedan bakåt.
Svansen ligger heller inte fint åt sidan utan den slår irriterat.

Men man får inte stå där hur länge som helst.
Ston är otåliga.
Nuttes fru var mer "pang och på och kliv av" typen.

Vi skulle ju naturligtvis aldrig "provbetäcka" utan att testat henne grundligt med sparkskydd för hingsten.

Min gubbe står inne hos Nutte och håller honom så att inte Nutte få för sig att klätta ut "fönstervägen"

I vanliga fall har vi sto och hingst brevid varann men Martha kom med sina "turturduvor" mitt i fölsäsongen och dom blev direkt hänvisade till isoleringsavdelningen.
Tyvärr så är där boxarna mitt emot varann och inte brevid.

Men jag fattar ändå inte det där med betäckningsspilta.
Stoet begränsas kraftigt då.
Hur skall hon balansera upp hingsten?

Han i sin tur måste ju utsättas för stor risk att fastna med frambenen.

CK, Cesam och övriga med hingstar...
Använder ni sånt??

AM

Nej, vi har ju så högt i tak och så bred stallgång att vi alltid betäckte inne i stallet. Först provades stona hos hingsten, och verkade de stå för hingsten så fick stoet stå i kedjorna, och en person stod vid huvudet hos henne.
Våra hingstar vi haft här har alltid varit så lätthanterliga, (även Express Gaxe!) att vi utan problem kunnat både kunnat vända om och dessutom kunnat ta ner dom från stoet om hon ångrade sig i sista stund.
Vill dessutom förklara, innan nån ojar sig, att det enbart rört sig om travston, skulle inte ge mig på denna variant med vare sig araber eller halvblod.
På detta vis har vi fram tills för några år sen, då vi gick över på semin, betäckt upp till 100 ston om året, utan incidenter.
Jag som för det mesta stod hos stona tog i överläppen (typ brems)när hingsten var på väg fram. Var hon avslappnad i överläppen stod hon för hingsten, stramade hon emot stod hon inte. :idea:
Det räckte att nypa till en sekund i läppen för att veta om hon skulle stå eller ej.

Du, det där med läppen var ju fyndigt!!
Vi ska testa på lördag em.

Men du har nog rätt angående halvblodsston.
VAr med på den tiden när Cortez, Romeo och Lenski betäckte naturligt.
Hej och hå... :angel:

Men araberna har väl mer tradition på fribetäckning, eller??

AM

Ja testa, det är hur bra som helst, sa jag till min gubbe att "fan, hon kommer inte att stå", så kunde han ju bromsa upp hingsten.
Angående araber så skulle jag INTE vilja lämna mina ston på fribetäckning, när jag letar hingst till mina ston får man även välja hingst efter hingsthållare/ägare, det finns många blåbär inom rasen...

:rofl: :rofl: Än en gång måste jag berätta om Hbl hingsten som jag såg....(har bara sett en enda...men det räckte :angel:) Det började med att dom skulle ta ut honom ur stallet för betäckning...han hoppade på närmsta 245:a och gav den ett skjut...när dom fått honom av bilen fortsatten han i ångloks stuket framåt, och nästa offer var en rundbal halm :rofl: :rofl:

JAG skulle iallafall vända om med mitt sto om jag sett eländet :rofl: :rofl:
Han var helt galen den hingsten...noll koll...Huuua....och det var en avelsvärderad en.....

Jag tror mer på en farmar jeep.....en liten jeep man kan ha halm på..... :devil: :devil:

..eller en 545:a :angel: tror han hette nåt med det på slutet :cool:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 476
Senast: Harmomini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar