jag har en BMW som är super!
Ett dyrt men bra tips jenkar-suv:ar, stora V8
r i! Men då måste man ha BE-kort för att få köra häst.
Undvik framhjulsdrivna bilar (volvo,saab,audi mm...) och bensinbilar med turbo (slukar bra med soppa). En bra dragbil är tung, bakhjulsdriven och har en stor kraftfull motor som orkar dra tyngre lass utan att sluka mer bränsle än normalt.
Och så motivering till ovanstående:
Framhjulsdrift - vid acceleration förflyttas tyngdpunten på bilen bakåt, vilket gör att trycket på framdäcken (de drivande) minskar och därmed även drivkraften som kan förmedlas till backen. Samma fenomen händer då man hänger på ett släp i bak på en framhjulsdriven bil, desstom ökar däckslitaget på drivhjulen samt att bilen blir understyrd = svänger dåligt, jämför med vinterkörning då en framhjulsdriven bil helst går rakt fram i en kurva medan en bakhjulsdriven svänger tills den tappar greppet på bakhjulen (inte så stor risk vid körning sommartid). En bakhjulsdriven bil blir det tvärtom, med släp i bak ökar trycket på drivhjulen och däckslitage minskar, bilen blir lätt överstyrd = svänger VÄLDIGT bra.
Turbo - Turbons uppgift är att tvinga in mer luft i motorn än vad motorn normalt sett suger i sig av sig självt. För att bibehålla rätta blandningen av luft/bränsle så måste även extra bränsle sprutas in = betydligt högre förbrukning. Jämför med en stor motor utan turbo som redan från start har ordentligt med kraft och inte behöver en turbo för att generera extrakraften, så har den stora motorn bra dragkraft redan från låga varvtal till skillnad från en turbobil som måste ha lite högre varv för att generera tillräckligt luftflöde för att mata in extraluften och högre varvtal drar mer bränsle.
Sen beror det på hur mycket du ska köra med släp, hur din ekonomi ser ut och hur du kör till vardags (utan släp).