Centaur

Trådstartare
Vilka bilar är bra att dra hästtransport med? Förutom 4WD såklart. Tänker på "vanliga" bilar, t.ex. Volvo, Mercedes, Audi, BMW. Nån som är riktigt dåliga och som man bör undvika om man tänker dra hästsläp då och då? Ska bara köra med en häst.

Föredrar bakhjulsdrift då det ger bättre fäste vid halt underlag (t ex leriga parkeringar eller vinterföre). Har själv en Volvo 940. Det är lite lurigt att få tag i bakhjulsdrivna bilar nu, de flesta har framhjulsdrift.
BMW och Mercedes har bakhjulsdrift på nya bilar, någon annan kan säkert skriva om det finns fler märken. Dyra bilar tyvärr!

Vi har en Opel Omega, dom är bakhjulsdrivna. Helt ok att köra transport med! Nästa bil blir dock en fyrhjulsdriven Passat, har hört att dom ska vara kanon även när det är riktigt halt..
Omegan tillverkas ju inte nu längre, men tom 03 tror jag dom gjordes, dom ligger väldigt bra i pris, mest pga att alla tycker att dom är så rostbenägna, men sköter man bara om dom är det absolut inga problem. Våran är en 96:a, gått 25000 mil & har nästan inte nån rost alls..

Dyra ja, jag bor ju i Norge och här kostar alla bilar minst det DUBBLA av vad dom gör i Sverige. :crazy:

jag har nog kört det mesta med hästtrasnport påkopplad.. men bilen vi har idag en audi a4, dieselmotor med 115 hk, funkar utmärkt.. Har bra dragkraft, och drar utan problem en häst.. :)
Men mina absoluta favoriter att dra hästtrasnport med är Jeep grand cherokee (oj, hade jag en transport därbak...) och Audi a6 2,8 turbo quattro, (hrm, drog ifrån en husbil i uppförsbacke... :angel:)
jag har även kört minibuss med hästtransport (vadå olagligt?) :angel:
Men som sagt audi (min absoluta favorit) är nog det bästa..

Jag har en Volvo 245:a, 91 års modell, och den är jättebra att dra hästtransporten med. Den får dra 1450 kg på B-kort och 1600 på BE-kort.

Immer

Har en Volvo Cross country funkar alldels utmärkt :)
Fyrhjulsdriven .

Ska du bara ha en häst i så duger ju en vanlig personbil bra, jag har en Volvo 855 GT (ingen turbo alltså) den fungerar kanon.
Har lånat pappas mercedes 230 med v6 några gånger, den fungerar också bra men det var en automat låda och det sliter mycket på bilen i ex uppförsbackar så vill du ha automat så se till att du kan växla på den.

Pappa bytte bort mercedesen mot en BMW x5 och den är kanon att dra med, dock får man bara dra 800kg på B-kort och sen kostar den multum i bensin :(

Jag kör ju framhjulsdrivet nu med volvon ända nackdelen med det är att bilen har en tendens till att ibland gå rakt fram i kurvorna om det är halt

Har en Audi avant 1,8 att dra med. Funkar men skulle gärna ha en lite kraftigare.Kollar nu på en volvo v40 2.0 tror det kan vara bra. Någon som har efarenhet av en sån? Skulle gärna ha en Passat oxå men har hört att de krånglar väldigt mycket i framvagnen.

jag har en BMW som är super!

Ett dyrt men bra tips jenkar-suv:ar, stora V8:or i! Men då måste man ha BE-kort för att få köra häst.

Undvik framhjulsdrivna bilar (volvo,saab,audi mm...) och bensinbilar med turbo (slukar bra med soppa). En bra dragbil är tung, bakhjulsdriven och har en stor kraftfull motor som orkar dra tyngre lass utan att sluka mer bränsle än normalt.

Och så motivering till ovanstående:

Framhjulsdrift - vid acceleration förflyttas tyngdpunten på bilen bakåt, vilket gör att trycket på framdäcken (de drivande) minskar och därmed även drivkraften som kan förmedlas till backen. Samma fenomen händer då man hänger på ett släp i bak på en framhjulsdriven bil, desstom ökar däckslitaget på drivhjulen samt att bilen blir understyrd = svänger dåligt, jämför med vinterkörning då en framhjulsdriven bil helst går rakt fram i en kurva medan en bakhjulsdriven svänger tills den tappar greppet på bakhjulen (inte så stor risk vid körning sommartid). En bakhjulsdriven bil blir det tvärtom, med släp i bak ökar trycket på drivhjulen och däckslitage minskar, bilen blir lätt överstyrd = svänger VÄLDIGT bra.

Turbo - Turbons uppgift är att tvinga in mer luft i motorn än vad motorn normalt sett suger i sig av sig självt. För att bibehålla rätta blandningen av luft/bränsle så måste även extra bränsle sprutas in = betydligt högre förbrukning. Jämför med en stor motor utan turbo som redan från start har ordentligt med kraft och inte behöver en turbo för att generera extrakraften, så har den stora motorn bra dragkraft redan från låga varvtal till skillnad från en turbobil som måste ha lite högre varv för att generera tillräckligt luftflöde för att mata in extraluften och högre varvtal drar mer bränsle.

Sen beror det på hur mycket du ska köra med släp, hur din ekonomi ser ut och hur du kör till vardags (utan släp).

Jag undrar om V4o:an är så tung? Beror givetvis på vilken typ av släp du har, men det är en ganska liten bil.

Min kompis som är bilbärgare säger att han ofta ser volvo S/V40. Det är dessutom mitsubishimotor i dem och inte volvoorginal.

Jag syftade inte till att de hade skaffat det på senare tid utan att på nytillverkade bilar så har bl a BMW och Merc bakhjulsdrift. Det vet nog de flesta...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 715
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
841
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V