Det är sant att det finns olika turbos, jag ville inte gräva ner mig alltför mycket i tekniska detaljer men,
En liten turbo har en liten roterande massa = mindre tryck krävs för att kunna driva runt den, samtidigt genererar en liten turbo lite tryck. Effekten blir att turbon startar vid lägre varv och därför ger mer kraft precis i början för att sedan inte ge något på högre varv.
En stor turbo har en stor roterande massa = mer tryck krävs för att kunna driva runt den, den genererar ingen effekt vid låga varv men kommer igång på högre varv.
Det är pga dessa egenskaper som vissa bilar har dubbelturbo dvs. en liten som kickar in tidigt och där den slutar tar en stor turbo vid.
Det finns även en tredje variant, som sitter på min BMW 530 Diesel och det är en turbo med variabla turbinblad vilka ändrar vinkel beroende på varvtal och därigenom ändrar motståndet på insugssidan av turboaggregatet (jämför med en fartygspropeller som kan ändra vikel för att variera hastighet på fartyget).
Kraften i en turbo kommer ifrån lufttrycket ja, men som jag skrev i ovanstående inlägg så för att motorn skall behålla sin effiktivitet måste mer luft kompenseras med mer bränsle annars kommer bränsle/luftblandningen att bli för mager och motorn kommer att dö.