sorry, läste ditt inlägg för fort.

Men det kan vara intressant för de som inte har råd med ny bil att veta att man kan få tag på begagnade kvalitetsbilar med bakhjulsdrift.

V40 T4 har 1400 i släpvikt (iaf de två jag har/haft i min min närhet), men då är det ju en rejäl motor i, frågan är vad man får dra med en standardmotor.

Volvo med bakhjulsdrift är mitt bud! När jag inte kan få bakhjulsdrift längre kommer jag att köpa 4WD, fast jag hoppas att nuvarande 945 -95 klarar sig länge till.

Har en volvo v40 2.0t och är väldigt nöjd med den, har aldrig varit några problem med den alls och den har gått långt vid det här laget... Har dock inte dragkrok på den så jag har aldrig testat att dra transport med den, men så himla liten är den ju inte så ett enkelaxlat släp med en häst i borde inte vara något som helst problem.

Min favorit att dra hästtransport med är annars Volvo S60 AWD, den är stark, stabil och inte så stor och tung så att du inte får dra ett något tyngre släp utan BE-kort.

Har för mig att även min lätttrycksturbo (v40 2.0t) får dra 1400 kg. Men det är klart det är ju också en ganska stor motor om man jämför med t ex 1.8i och liknande...

Nej, och inte Peugeot 405 heller, den är helt kass!! :crazy:

Jag ska nog stjäla killkompisens bil, en Mercedes ML 400 CDI.... :love: Vill ha!!!!

fastän det är olika hur turbon drar. tex våran turbo hjälper till betydligt mer på låga varv och farter än vad den gör om du axar i högre farter så det är inte helt sant.

Våran bil (volvo 2,4T) drar mindre med turbo eftersom turbon hjälper till med kraft, och den kraften är ju lufttryck..=gratis. så den är billigare i bensin än vad våran förra 850 utan turbo var i bensinkostnad. Sen har det ju även med att göra att vi har en större motor på denna.

Volvo V70 Cross Country (fyrhjulsdrift) med automatlåda är helt ok. Både vintertid och sommartid.

Det är sant att det finns olika turbos, jag ville inte gräva ner mig alltför mycket i tekniska detaljer men,

En liten turbo har en liten roterande massa = mindre tryck krävs för att kunna driva runt den, samtidigt genererar en liten turbo lite tryck. Effekten blir att turbon startar vid lägre varv och därför ger mer kraft precis i början för att sedan inte ge något på högre varv.

En stor turbo har en stor roterande massa = mer tryck krävs för att kunna driva runt den, den genererar ingen effekt vid låga varv men kommer igång på högre varv.

Det är pga dessa egenskaper som vissa bilar har dubbelturbo dvs. en liten som kickar in tidigt och där den slutar tar en stor turbo vid.

Det finns även en tredje variant, som sitter på min BMW 530 Diesel och det är en turbo med variabla turbinblad vilka ändrar vinkel beroende på varvtal och därigenom ändrar motståndet på insugssidan av turboaggregatet (jämför med en fartygspropeller som kan ändra vikel för att variera hastighet på fartyget).

Kraften i en turbo kommer ifrån lufttrycket ja, men som jag skrev i ovanstående inlägg så för att motorn skall behålla sin effiktivitet måste mer luft kompenseras med mer bränsle annars kommer bränsle/luftblandningen att bli för mager och motorn kommer att dö.

himla tur det! :)

fast det är inte jag som är biltokig utan sambon. Han fick skriva eftersom han stod brevid och försökte förklara för mig...

Kan tipsa om Mitsubishi L200 champ. Har en stor V-vagn, GDL, funkar jättebra. Vinter som sommar. Fyrhjulsdriven. Haft Volvo V70, funkade oxå jättebra. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 715
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
841
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar