Bila genom Europa

Svårt att veta var ni har varit bara ;-). Hur gamla är/bli barnen och har ni några speciella intressen? Hur långt planerar ni att åka?
Som jag skrev i trådstarten är vi väldigt flexibla med vart vi vill åka men vill gärna ha tips i Tyskland, Schweiz och Frankrike. Eller nån annanstans om man vill det. Det är en inspotråd 😊. Vet ej exakt när vi åker och vi vill ha mysiga stopp, nån fin liten stad etc. Dvs vi är öppna för det mesta.

Vi behöver inte tips om storstäder (Berlin, Paris) eftersom vi varit i många. Mindre städer är mer intressant! 😊
 
En bra sak som vi gjorde i år var att använda google maps och plotta ut allt som vi tyckte var intressant. Det kunde vara en fin stad, en ridsportbutik, ett naturområde, en upplevelse och så vidare. Sen planerade vi våra dagsetapper utifrån kartan, där vi försökte hitta en bra rutt och få en bra mix med aktiviteter och sevärdheter - utifrån väder och vad vi var sugna på just då. Varje kväll planerade vi nästa dag och bokade nästa kvälls boende. Vi vill ha några planerade saker, men inte så tighta dagar att det inte finns utrymme för improvisation och impulser.
 
Svårt att veta var ni har varit bara ;-). Hur gamla är/bli barnen och har ni några speciella intressen? Hur långt planerar ni att åka?
  • "Sagovägen" i Tyskland som jag skrev om är ett tips. Förr var den markerad i kartböckerna, vet inte hur det är nu med gps/google, men går i princip mellan Bremen och Hanau. Charmiga gamla städer med kopplingar till olika sagor. Annars är det generellt lite trist transportsträcka från Hamburg till Kassel.
  • Stralsund var en väldigt fin stad efter murens öppnande, men vet inte hur det är nu
  • Både Berlin och Paris har mycket kul för barn om man gillar storstäder.
  • Venedig är fullt av turister, men ett bra resmål ändå som barnen har uppskattat. Ta båten dit från Fusina söder om Marghera.
  • Rothenburg ob der Tauber är en fin liten stad i södra Tyskland
  • Om man ska ner mot (östra) Italien kan jag tipsa om att ta vägen Munchen-Garmish-Innsbruck istället för motorvägen och från Innsbruck småvägar fram till Eurobrücke. Trevligare och man slipper motorvägsvignetten för Österrike. På andra sidan gränsen finns det häftiga alpvägar med höga pass och chans att se frigående hästar om man åker småvägarna väster om motorvägen ner till Bolzano, eller hela vägen mot Trento. Men det blir ganska mycket (kurvig) bilåkning och kan vara långt mellan byarna. På somrarna har en del hotell på skidorterna öppet och kan vara bra övernattningsalternativ med möjlighet till lite alpvandring.
  • Om man ska ner mot Frankrike så har vägen väster om gränsen mellan Mulhouse-Strasbourg visat sig var en hit jämfört med köerna på den parallella motorvägen på den Tyska sidan
Ohh, började läsa den här tråden och kom att tänka på en stad vi stannade i när jag och min familj var ute och bilade i Europa för många, många år sedan. Sen dyker den upp i din text - Rothenburg! Vi åkte nog i juni tror jag och då hade dom någon typ av medeltidskarneval med en massa utklädda människor, mängder med hästar och gamla vagnar osv. Eftersom jag minns allt nästan 50 år senare måste det ha varit något alldeles speciellt. Staden var väldigt gammal och vacker också, helt klart värd ett besök.
 
Vi har bilat väldigt mycket i Frankrike. I år åkte vi ner till Perigueux i Perigord-regionen. Väldigt trevlig stad och en vacker region. På vägen ner stannade vi till i Jurabergen som var fantastiskt vackra (dock bör man undvika vissa vägar om man har höjdskräck samt det gula vinet som är en lokal specialitet 😆).
Vi gillar oxå Dordogne- floden, framförallt längst västerut där den sliingrar sig fram i vackra meanderbågar. Vi har vandrat längs med floden samt paddlat och badat i i den.
Jura är fint!
 
Jag kan rekommendera en avstickare till Fränkische Schweiz när ni åker genom Tyskland. Otroligt häftigt landskap, vackra små byar som stod modell för Disneys Snövit och grottorna i Teufelshöle som säkert kan vara spännande för såväl stora som små.

1722698277033.png


Apropå Disney, Törnrosaslottet Neuschwanstein är väl nästan obligatoriskt? :up:
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 861
Senast: Otherside
·
Fritid Vi ska ut och köra en sväng med siktet mot Italien. Har ni tips på sevärdigheter på vägen ner och kring norra Italien? Typ max ner till...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn Jag, maken och våra två barn ska ta bilen genom Europa ner till Rivieran. Barnen är åtta och ett år gamla så planen är att ta gott om...
2
Svar
23
· Visningar
2 901
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp