Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du?Hur kan man testa draget till bilen? Vad är enklast om man åker en bit för probkörning? Tänker framförallt kring elen.
Finns såna här att användaHur kan man testa draget till bilen? Vad är enklast om man åker en bit för probkörning? Tänker framförallt kring elen.
Jag tycker Impreza är förskräcklig att dra med, då väljer jag alla gånger hellre en Legacy eller Outback. Om man nu vill ha Subaru, det vill inte jag men jag har lite större valfrihet i form av BE.Så är det ju.
Men jag vet ingen lika bra dragbil för B-körkort än Subaru Impreza.
Hög vikt på släp där och 4-hjulsdrift och lågväxel löser det mesta.
Ja så är det ju absolut.Jag tycker Impreza är förskräcklig att dra med, då väljer jag alla gånger hellre en Legacy eller Outback. Om man nu vill ha Subaru, det vill inte jag men jag har lite större valfrihet i form av BE.
Har man bara B så skulle jag ändå inte välja Impreza utan hellre Legacy isf.Ja så är det ju absolut.
Men då så är det ju varken bränslesnålt eller B-körkortsanpassat längre
Kompromisser är sällan riktigt bra.
Jag har en Audi Quattro med V6 motor på 2,8 liter i att dra med.
Den har en totalvikt på över 2 ton så den får bara dra 1310 kg med B-körkort.
Och så dricker den runt litern per mil, men den mullrar fint.
Impreza är en rolig bil som det är möjligt att dra med och den är inte särskilt törstig.
Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)Har man bara B så skulle jag ändå inte välja Impreza utan hellre Legacy isf.
Min Tiguan får bara dra 1170 på B, dvs bara ett litet flak.
Min är ju automat och får dra 2500 - ett medvetet köp för mig.Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)
Hästarna mår bättre när de åker med automatlåda.Min ”Tiguan” (som är en Ateca) får dra 1300 kg på B men då är det också en lagom stor diesel med manuell växel - och på 1300 kilo är mitt släp också invägt sedan tidernas begynnelse. (Automaten eller större motor lägger på tiotals kilo och då missas 1300-gränsen….)
Mitt också, är så glad över att ha hittat en riktigt växlad bil. Men vet också att jag är i minoritet som vill slippa både vikt, funktion och underhåll för DSG-lådan.Min är ju automat och får dra 2500 - ett medvetet köp för mig.
Den lådan är inte rolig.Mitt också, är så glad över att ha hittat en riktigt växlad bil. Men vet också att jag är i minoritet som vill slippa både vikt, funktion och underhåll för DSG-lådan.
Tack! Precis det jag var ute efter för en bra pengFinns såna här att använda
https://www.jula.se/catalog/bil-och...n/kontakter-och-kablar/testinstrument-628281/
Edit:
Denna var bättre
https://www.mekonomen.se/kontakttestare-for-slapvagnsuttag-7-13-pol-promeister-14356049
Annars kan man också koppla på ett släp man vet fungerar och testa det som behövs.
Ett sätt att veta att elen i dragkontakten är OK och inte har tex jordfel som är hyfsat vanligt.Vad menar du?
Vi köpte en sån från Jula men lämnade tillbaka den för den funkade inte. Kan ha varit just det exemplaret bara men det är den lilla erfarenhet jag har av dem.Tack! Precis det jag var ute efter för en bra peng
Julas ska enl resensioner inte ta jordfel, kanske det som spökade för dig? Ska se om jag kan hitta något om Mekonomens om jordfel…Vi köpte en sån från Jula men lämnade tillbaka den för den funkade inte. Kan ha varit just det exemplaret bara men det är den lilla erfarenhet jag har av dem.
Vi hade både bilen och släpet och testade på båda, på bilen sa den att vissa av kontakterna inte fungerade men när man kopplade släpet till bilen så fungerade alla.