Sv: Bikini?

men hatten var ju ursöt:love:
Tyvärr tror jag inte Jonas 9½ månad vill ha den:o

Bestämmer Jonas redan sånt själv? ;)
Vår 8månaders har ingen egen åsikt i klädfrågan ännu. Så han får helt sonika ha det som mamma och pappa gillar! Det vill säga: vill jag köpa en blommig hatt så gör jag det!

:angel: Jag har tre, numera 18 (kille) 16 och 8 (tjejer) och ja.. de har haft bikini resp badbyxor precis som de själva velat.

Eftersom alla själva har så fort de kunnat valt sina egna badkläder så har tjejerna valt snuttegulliga bikinis medans sonen valt coola badbrallor/shorts.

Men nu handlade det om storlek 62 - det är knappast så att ett barn i den storlekskategorin själv önskat sig/valt vare sig badkläder eller andra kläder. Det handlar alltså i det läget inte om vad barnet velat utan vad mamma/pappa velat.

Jag har mailat Ellos med min åsikt. Att jag tycker det är trist att de väljer att sälja detta. Och att jag rent generellt önskade att uppdelningen "pojk-" och "flick" kunde skippas helt när det gäller katalogen.

Men nu handlade det om storlek 62 - det är knappast så att ett barn i den storlekskategorin själv önskat sig/valt vare sig badkläder eller andra kläder. Det handlar alltså i det läget inte om vad barnet velat utan vad mamma/pappa velat.

Men nu var Snuffsans fråga:
Om du har två små barn. En flicka och en pojke. Skulle du klä pojken i badbyxor och flickan i byxor + bikinibh då? Ska hon behöva ha överdel medan han slipper?

För det är knappast praktiskt eller skönt för barnet att ha på en bikinibh.
så det var det jag svarade på och där stod inget om 62cl.

Och.. förresten så spelar det ingen roll för jag lägger inte samma värderingar som ni gör i en liten bikini.

Mina barn har fått på sig det jag tyckte var fint/tufft/gulligt/coolt när de var riktigt små.

Alltså, min första tanke när jag ser bilden

ellos-babybikini_692116w.jpg

är "VAD FULT!".
Nästa tanke är "Vad opraktiskt det där känns." för att sen utvecklas till "Vad ska man med den till?".

Det tar lååång tid i mitt huvud innan det utvecklas till tankar om sexualitet eller pedofili. För det ÄR ett litet barn på bilden som lika gärna hade kunnat vara en kille, eftersom man inte ser könet.

Ungen är jättesöt, men bikiniöverdelen opraktisk.

(Jag såg artikeln imorse, men reagerade inte, eftersom jag inte håller med om det skandalösa i det hela. Att det skulle vara annat än opraktiska klädesplagg är nåt som ploppar upp i våra hjärnor. Designern har väl helt enkelt tänkt ett sött plagg till våra minsta barn, precis som rosettband till håret, minivarianter av kavajer eller liknande. Och för att elda på diskussionen lite; bikini till småbarnen, prinsessklänningar till knähundarna.)

Ja det är klart att flickornas icke existerande bröst måste skylas eller göras söta. De FINNS ju inte ens. Det är ingen skillnad på pojkar och flickor annat än där nere i den åldern. Herregud de kan väl vara nakna i den ålder om man nu ändå inte tänker skydda dem mot solen.

Ja bäbisar tycker jag ska betydligt mer på kroppen (tänker på solen).

Men säg att en 12åring har fått bröst då, är det då okej att ha en bikini som framhäver mer (tänk trekantsbikini), eller ska man "dölja" brösten?

Sånt här är intressant! :laugh:

Det är nog upp till varje 12 åring i bestämma själv i samråd med sina föräldrar.

Men småbarn bryr sig ju sig sällan om att de är nakna, snarare är det så att de flesta småbarn jag träffat HELLRE vill vara nakna.

*kl*

Det finns baddräkter till småflickor.
Varför vållar inte dessa häftiga reaktioner?

Själv tyckte jag att bikinin var söt men har tyvärr ingen möjlighet att köpa den då era mail har stoppat försäljningen.;)

När jag ser någonting i klädväg som jag inte tycker om låter jag bara bli att köpa det..

Dagens I-landsproblem signerat Ellos

//En fascinerad Trygg

*kl*

Det finns baddräkter till småflickor.
Varför vållar inte dessa häftiga reaktioner?

Själv tyckte jag att bikinin var söt men har tyvärr ingen möjlighet att köpa den då era mail har stoppat försäljningen.;)

När jag ser någonting i klädväg som jag inte tycker om låter jag bara bli att köpa det..

Dagens I-landsproblem signerat Ellos

//En fascinerad Trygg

Såg det precis i vår tidning :angel:

http://www.bt.se/nyheter/boras/ellos-stoppar-bikininbr-efter-massiv-kritik(759154).gm

Några av kommentarerna till artikeln är ganska vettiga om man nu ska ta upp det där med pedofili.

Senast ändrad:

Är inte insatt i hur pedofilerna tänker men är inte en baddräkt eller ett blottande av barnens kön i så fall lika upphetsande än just en bikini?

Är inte insatt i hur pedofilerna tänker men är inte en baddräkt eller ett blottande av barnens kön i så fall lika upphetsande än just en bikini?

ja, jag har ingen aning men jag slängde med kommentaren bara för att det var uppe i tråden tidigare.

Jag lägger som sagt ingen värdering i vad barn stora som små har på såg så länge det är helt o rent. ;)

Men alltså helt seriöst.. bikini till bäbisar har funnits i en herrans massa år så det är väl inget att hänga upp sig på nu?????
Jag hade en trekantsbikini när jag var i fyra-fem-årsåldern. Jag hade ärvt den av min syster, som väl hade den när hon var i ungefär den åldern (början av 80-talet). Dock användes den inte, trekantsöverdelar sitter lite dåligt när man inte har något att stoppa i.

Därmed inte sagt att jag tycker att sådana saker är rätt till så små barn, det var mest ett konstaterande att bikini till bäbisar inte är något nytt.

Jag tycker att hel baddräkt eller enbart underdel är mer passande till barn i den åldern.

:D

Det är bara så fascinerande att vi tolkar in så olika saker i ett stycke tyg!

"Ska barn i 3-årsålder börja jämföra BH-kupa nu" jämrar sig signaturer Arg.

"Vi vill inte ha den kroppsfixeringen" skriver Upprörd

Sedan går de hem och bannlyser tårta på förskolan, sätter lås på sockerprodukterna, kallar granntjejen för utmanande när hon solar topless på tomten och pratar med sina vänninor om Atkins v.s Viktväktarna..

;)

Bestämmer Jonas redan sånt själv? ;)
Vår 8månaders har ingen egen åsikt i klädfrågan ännu. Så han får helt sonika ha det som mamma och pappa gillar! Det vill säga: vill jag köpa en blommig hatt så gör jag det!

Om Jonas själv får bestämma så ska det inte vara något på huvudet över huvudtaget, inga blåa hattar, inga mössor.
Det enda han möjligtvis vill ha på huvudet är lite matkladd i håret, det kan förgylla dagen;)

Just det, denna kan han tänka sig. Dock är mammas (min) åsikt att den för årstiden nog är lite väl varm på de ställen den täcker:D

Jag hade en trekantsbikini när jag var i fyra-fem-årsåldern. Jag hade ärvt den av min syster, som väl hade den när hon var i ungefär den åldern (början av 80-talet). Dock användes den inte, trekantsöverdelar sitter lite dåligt när man inte har något att stoppa i.

Därmed inte sagt att jag tycker att sådana saker är rätt till så små barn, det var mest ett konstaterande att bikini till bäbisar inte är något nytt.

Jag tycker att hel baddräkt eller enbart underdel är mer passande till barn i den åldern.

4-5åringar klassas väl inte som bäbisar:confused:

Underförstått: Fanns det bikinisar som passade barn i den åldern fanns det nog ännu mindre storlekar också.

Men ja, jag kan ha uttryckt mig klumpigt, man gör det ibland när man är trött.

:D

Det är bara så fascinerande att vi tolkar in så olika saker i ett stycke tyg!

"Ska barn i 3-årsålder börja jämföra BH-kupa nu" jämrar sig signaturer Arg.

"Vi vill inte ha den kroppsfixeringen" skriver Upprörd

Det som jag kan fundera på är om inte våra egna fördomar är de som ställer till det i sådana här fall, när jag såg bilden på bäbisen i bikini första gången i dag så tänkte jag enbart.. men gud va gulligt.. onödigt kanske men väldigt gulligt.

Alla andra kommentarer som man sett svepa förbi under dagen både här o där känns främmande för mig eftersom jag inte tolkar in så mycket mer än gulligt i bilden.

Jag må vara en konstig morsa för mina tjejer har haft både badtrosor med ankstjärt och bikinis/baddräkter som bäbisar men de verkar iallafall inte ha tagit någon skada av det... tvärtom.

Jag signerar nog med Upprörd då, men jag bannlyser INTE tårta på förskolan, sätter INTE lås på sockerprodukterna, kallar INTE granntjejen för utmanande när hon solar topless på tomten och pratar INTE med sina vänninor om Atkins v.s Viktväktarna..

;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 615
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV