Bichon Frisé och Springer spaniel

Mirre

Trådstartare
Någon som har dessa raser och kan berätta lite?

Börjar med Bichonen:D

Hur aktiva är dem?

Hur är det med pälsvård?

Rassjukdomar?

Arbetsvilja?

Spanieln: (tänker då på både eng och welsh)

Hur aktiva är dem?

Hur är det med pälsvård?

Rassjukdomar?

Arbetsvilja?

Hur mycket skiljer sig den eng från welshen?

Sv: Bichon Frisé och Springer spaniel

Börjar med Bichonen:D

Hur aktiva är dem?

Hur är det med pälsvård?

Rassjukdomar?

Arbetsvilja?

Alla bichonerna är urtrevliga sällskapshundar. Det är egentligen bara vilken färg och storlek man föredrar, annars är bichonraserna ganska lika. Jag har en löwchen som är den största bichonrasen (max 32 cm). Bichonerna är generellt ganska friska och brukar leva länge. Min fyller snart 14 år. De har avelsprogram för klassiska småhundsproblem som patellaluxation, och man ögonlyser för PRA.

En bichon är en mycket trevlig och lättsam, intelligent och social hund. Du kan träna med den om du vill och de brukar gilla trix och problemlösning. Långa promenader är inget problem och de är skapligt lättfostrade och följsamma. Min löwchen går fortfarande vid 14 års ålder gärna ut i ett par timmar men nöjer sig också med kortare om vädret är dåligt eller orken klen hos matte.

Pälsvården får du räkna med att lägga ned tid på om du vill hålla hunden i utställningspäls, oavsett vilken av bichonraserna du fastnar för. Jag har min pojke nedklippt och då är pälsen mycket lättskött och fäller inte. Kamma och bada någon gång ibland, bara.

svärmor har en bichon frisé (hade en till tidigare, men hon fick avlivas för något år sedan), och svägerskan äger dottern till svärmors hund. jag och min sambo är ofta hundvakt åt dessa hundar, så till viss del kan jag en del om dem.

"Hur aktiva är dem?"
inte speciellt som vuxna. går någon promenad om dan (självklart rastning med tätare intervall) och spenderar en hel del tid med att kika ut genom fönstret :). svärmors vovva är pensionär (13 år tror jag hon är nu), och svägerskans är 7år, så de har som passerat stadiet med ungdomlig överenergi.

"Hur är det med pälsvård?"
ryser bara jag tänker på det. svägerskan håller sin snygg jämt, vilket med den hundens päls betyder klippning någon gång i månaden, och kamning osv efter behov, någon gång i veckan så vitt jag uppfattat det. svärmor valpklipper sin var tredje månad ungefär, reder ut tovor vid behov.

"Rassjukdomar?"
Dålig koll, men patella och ögonlysning är väl obligatoriskt för valphänvisning från rasklubben.

"Arbetsvilja?"
jo, den finns (eller iaf fanns) där. jag, som har rätt lyhörda vovvar, upplever det som att bichonerna antingen har ludd i öronen, eller är selektivt döva :D med rätt belöning fungerar det dock, svägerskans kan gå lös i stan på promenader, och är cab-prydnad varje gång vi åker på bilutställning, då hon ligger och solar i den nerfällda caben :)

Puttar upp tråden.

Ni med springer spaniel får gärna svara också:)

Hur aktiva är dem?
Aktiva :angel: perfa som agilityhund eller liknande.

Hur är det med pälsvård?
Beror på vilken pälslängd hunden har (no shit :p) är de av det korthårigare slaget så ingen pälsvård alls förutom om det blir tovor och dylikt. Är det av den långhårigare typen så krävs mer borstning. Dock fäller de ju rätt mycket, men har man en furminator så löser det sig ju.

Rassjukdomar?
Dålig koll på det, men höftledsfel är vanligt. Cancer (eller i alla fall tumörer) av olika slag är rätt vanligt med. Men mina två har fått sina tumörer först på senare år (båda är över/runt 10år) och de har gått att operera bort. Öronproblem förekommer eftersom öronen är så långa och det inte blir fri luft cirkulation inne i öronen.

Arbetsvilja?
Hög, men på en lagom nivå (alltså inget i BC väg). Även om de(/ägaren) kan lida av selektiv hörsel ibland. Beror förmodligen också på linjer och sådant.

Hur mycket skiljer sig den eng från welshen?
Jag vet inte riktigt, har bara träffat på en welsh en gång... Men jag upplever welshen som mer jaktig och mer reserverad.

Hehe lite kul att du skriver att även ägarna har selektiv hörsel:D

Dum fråga men vad är en furminator?

Sambon och jag är ute efter en aktiv hund eftersom vi är så aktiva själva.
Tanken är även att det ska bli häst/ar så småningom och då ska hunden gärna kunna följa med på ridturer i alla gångarter.

Jag vill även kunna tävla lite i lydnad/rallylydnad osv.
Agillity och Freestyle verkar ju himla kul också:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka