Bettfunderingar.

Sorbe

Trådstartare
Lite nyfiken bara på om ni har några regler när det gäller bett vid tävling i körning?

Hästen jag hjälper till att köra med går på liverpoolstång eller vad det heter, men reagerar kraftigt vid förhållningar (eller vad det heter på 'körspråk' (jag är hoppryttare om någon undrar)) och tycker det blir för mycket. Kom och tänka på kimblweick kanske fungerar om man har tömmen i stora ringen eller understa hålet, kanske inte blir så mycket då, men är det godkänt?

Sv: Bettfunderingar.

Om inte handen är för hård så...
Kan man ju sätta en gummigrej på kindkedjan, om den är rätt spännd. Sätta tömmen i ringen på liverpoolstången...?
Kimblewick/jaktkandar tycker jag funkar presis likadant, likaså postkandar...
Men mundelen kan vara olika utformad!
Vet inte hur det är med körregler:angel:

Läs mer om bett här...:angel::cool:
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Jag har koll på hur betten fungerar, jag är bara nyfiken på vilka som är tillåtna om det är något sånt.

På tävling får du ha i stort sett vad som helst förutom bettlöst. Många verkar ha fått lite om bakfoten men kan faktiskt gärna köra med tränsbett också. Det bett som hästen trivs med vid ridning funkar oftast vid körning också.

Aha, men hur tänker du då?
För jag har nog mindre koll på vad som skilljer ett liverpool med tömmen i ringen från ett jaktkandar med tömmen i ringen?:)

Men det kan ju som sagt va mundelen som skilljer, är det så du menar?:)

Liverpool e ju oftast raka... jaktkandar har ofta port...

Jaja bara nyfiken;)

Alltså, jag frågade efter om det finns speciella bettbestämmelser i körningen, eftersom i hoppningen får du bara rida med vissa bett med ponny och vilka som helst med häst.

Jag har jäkligt bra koll om jag får säga det själv hur bett fungerar. ;)

Aha jojo visst, men inget du tänker tala om i skrift ang körbetten bara, för det hör inte till tråden (mina påståenden:angel:):grin: :)

Senast ändrad:

jag har nog mindre koll på vad som skilljer ett liverpool med tömmen i ringen från ett jaktkandar med tömmen i ringen?:)

Men det kan ju som sagt va mundelen som skilljer

Liverpool e ju oftast raka... jaktkandar har ofta port...

Jaja bara nyfiken;)

Skilladen mellan rid och körbett är ofta att körbetten är kraftigare. Alla hästar är inte så förtjusta o de tunga körbetten o då kan de reagera kraftigare än på ett liknande bett som egentligen är ett ridbett. Det är nättare på nåt sätt o vissa hästar gillar det bättre...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 913
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 808
Senast: Nepenthe
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 848
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka