Minns ni min krånglande flyttfirma?

Jag har skickat krav med spec på mina utlägg, mellanskillnaden i förhållande till deras offert och faktura på den slutsumman till dem. Fick detta som enda svar:

"Du hade meddelat transportledare att du hitta anna lösning".

Alltså, hur kan de ens försöka komma med så dumma jävla lögner? Hela vår dialog finns ju skriftligt?

Det kommer garanterat inte komma några pengar på förfallodagen 🙄

Skatteverket - men sen funderar jag på transportmyndigheten. Hur ser det ut med yrkestrafiktillstånd, ykb för anställda transportledare mm.

• Gilla
Reactions: Sar
Skatteverket - men sen funderar jag på transportmyndigheten. Hur ser det ut med yrkestrafiktillstånd, ykb för anställda transportledare mm.
Om jag fattat det rätt så anställer de inget fotfolk alls, allt sköts via dotterbolag/inhyrda företag som i sin tur har personal. Skatteverket är nog en bra start.

• Gilla
Reactions: Sar
Uppdateringsdags!

ARN har nu fattat beslut och de rekommenderar flyttkillarna att ersätta mig för mina extrautgifter i samband med deras strul. Tyvärr är det ju noll konsekvenser om de skiter i att betala, så jag räknar inte med att få några pengar...

Det tror jag inte. ARN skriver att nästa steg är domstol, och det har jag inte råd med. Skulden är på lite drygt 11.000:-
När jag hade en verkstad som krånglade efter en misslyckad reparation av min bil där ARN dömde till min fördel skickade jag brev att om de inte betalade skulle jag överlämna det till KFM och att den kostnaden skulle läggas till övriga kostnader. Om de fortfarande vägrade skulle jag driva det vidare till tingsrätten. Efter en massa gnäll där de inte vill ersätta mig för hyrbil medan märkesverkstaden reparerade bilen gav de till sist upp och ersatte mig för både reparation och hyrbil.

Du har inget att förlora på att klämma dem på pulsen och se hur de reagerar. Förmodligen har de dock varit med förut men det kostar inte mer än ett rek att testa.

Det tror jag inte. ARN skriver att nästa steg är domstol, och det har jag inte råd med. Skulden är på lite drygt 11.000:-

Tvist om 11000 kronor går som ett småmål i domstolen eftersom det är ett tvistemål. Du behöver betala ansökningsavgift på 900 kronor sen skickar du med alla underlag till domstol. Du behöver inte ha något ombud själv Har du betalat till kronofogden först så betalar du bara mellanskillnaden mellan kronofogdens ansökningsavgift och de 900 kronorna.

Även om ARN skrivit domstol kan du gå till kronofogden, du har ett skriftligt avtal och krav på pengar. Skicka med all dokumentation som kopior.

När jag hade en verkstad som krånglade efter en misslyckad reparation av min bil där ARN dömde till min fördel skickade jag brev att om de inte betalade skulle jag överlämna det till KFM och att den kostnaden skulle läggas till övriga kostnader. Om de fortfarande vägrade skulle jag driva det vidare till tingsrätten. Efter en massa gnäll där de inte vill ersätta mig för hyrbil medan märkesverkstaden reparerade bilen gav de till sist upp och ersatte mig för både reparation och hyrbil.

Du har inget att förlora på att klämma dem på pulsen och se hur de reagerar. Förmodligen har de dock varit med förut men det kostar inte mer än ett rek att testa.
Detta skulle jag också säga är en bra första åtgärd. Visa att du har koll på vad som gäller för att gå vidare.

Är de smarta och bekväma så betalar de för att slippa frågan. Vill de av princip tjafsa med dig för att djävlas gör de det inte och struntar i att det kommer kosta dem tid och pengar.

Lägg med betalningsanvisningar såsom kontonummer. Och meddela ett (rimligt) sista datum då du vill ha pengarna på kontot.

Detta skulle jag också säga är en bra första åtgärd. Visa att du har koll på vad som gäller för att gå vidare.

Är de smarta och bekväma så betalar de för att slippa frågan. Vill de av princip tjafsa med dig för att djävlas gör de det inte och struntar i att det kommer kosta dem tid och pengar.

Lägg med betalningsanvisningar såsom kontonummer. Och meddela ett (rimligt) sista datum då du vill ha pengarna på kontot.
Kan jag göra detta även som utflyttad, ej längre skriven i sverige?

1. Det blir ett småmål, dvs. en begränsad avgift som aldrig kan bli mer.
2. Det är god till mycket god chans att få rätt när du redan har ett ARN-beslut med dig.
3. Du behöver inte göra något avancerat eller ta hjälp. Det borde gå att komma långt bara med att skicka in alla handlingar och underlag från ARN. I alla fall så behöver du inte göra något mer innan de svarar med någon egen argumentation efter du gjort det som första steg (om de alls gör det, gjorde de det i ARN?)

Kan jag göra detta även som utflyttad, ej längre skriven i sverige?
Du menar skriva ett norskt kontonummer? Skulden som sådan påverkas ju inte av var du bor.
Ja, varför inte? Kanske försvinner något i växlingsavgift från banken. Kanske säger de att de vill ha ett svenskt konto att betala till istället. Vem vet innan du provat...

Uppdateringen idag är ARNs beslut. Alla bevis är inskickade, de beslutade att flyttkillarna ska betala mig. Tyvärr är det ju bara en rekommendation.
Om du har fått beslut från ARN så är det väl att ta saken genom kronofogden då? Tänker man inte har något att förlora på det.

Du menar skriva ett norskt kontonummer? Skulden som sådan påverkas ju inte av var du bor.
Ja, varför inte? Kanske försvinner något i växlingsavgift från banken. Kanske säger de att de vill ha ett svenskt konto att betala till istället. Vem vet innan du provat...
Jag har kvar ett svenskt konto, men byråkratin runt att göra saker som utskriven är... tungrodd. Ska skriva till flyttkillarna och meddela att jag går till kronofogden om inte fakturan är betalad om 30 dagar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 496
Senast: ameo
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 850
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka