Det blir nog ingen faktura som sådan. Skulle tro att det kan bli en form av reklamation där du begär ersättning, kanske?Hur ställer man ut en sån faktura som privatperson?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir nog ingen faktura som sådan. Skulle tro att det kan bli en form av reklamation där du begär ersättning, kanske?Hur ställer man ut en sån faktura som privatperson?
Före RUT handlar det om ca 20.000:-, så det är värt att bråka en del. Jag får nog ringa konsumentombudet i gamla komunen och rådfråga!Det blir nog ingen faktura som sådan. Skulle tro att det kan bli en form av reklamation där du begär ersättning, kanske?
varför skulle det inte bli en faktura?Det blir nog ingen faktura som sådan. Skulle tro att det kan bli en form av reklamation där du begär ersättning, kanske?
Det finns gratis fakturamallar på nätet som du kan använda dig av. Skicka även med kvittokopior på de merutgifter du fått så att mottagaren har fullt underlag till fakturan.Hur ställer man ut en sån faktura som privatperson?
Vad en faktura gör är i princip att säga "Jag anser att denna skulden finns, vad den omfattar och varför. Nu förväntar jag mig att du ska göra denna betalning till mig innan deadline". Inga direkt formkrav hur det ska se ut, fokusera på att få med relevanta uppgifter, ta ledning av vad för info som brukar vara med i vanliga fakturor.Hur ställer man ut en sån faktura som privatperson?
Rent krasst, vilka extrautgifter skulle ni ta upp? Vi har massor av mat och hundmat i flyttlasset, som vi nu fått köpa extra. Kläder för en dryg tusenlapp för att kunna byta till rent utan att tvätta varje dag. Ersättning till min gamla hyresvärd för tiden han får lägga ner+ hyra för lagerhållningen. Mellanskillnaden i flyttpriset.Det finns gratis fakturamallar på nätet som du kan använda dig av. Skicka även med kvittokopior på de merutgifter du fått så att mottagaren har fullt underlag till fakturan.
Funderade på att hyra en bil själva, men man får inte köra hyrbilarna över riksgränsenMen vafan?!
Blir sugen på att sno en lastbil o köra sakerna åt dig
Tack! När datorn kommer (med flyttlasset ) så blir det till att skicka faktura till första firman!Vad en faktura gör är i princip att säga "Jag anser att denna skulden finns, vad den omfattar och varför. Nu förväntar jag mig att du ska göra denna betalning till mig innan deadline". Inga direkt formkrav hur det ska se ut, fokusera på att få med relevanta uppgifter, ta ledning av vad för info som brukar vara med i vanliga fakturor.
Flytt av bohag (detaljer) som bekräftats (datum, refnr. etc) har inte utförts enligt avtal. Eftersom jag fick veta det så kort innan (detaljer) har det inneburit betydande merkostnader som faktureras er. Speca vilka poster och deras resp. storlek (ev. detaljer typ var en övernattning skett, vilken flyttfirma som kört saker osv.) Summa XXX betalas till konto YYY senast datum ZZZ. Och tydliga uppgifter om mottagarens namn, adress (org.nr?) samt din. Ungefär...
Precis mitt intryck också.Flyttfirmor verkar vara en djungel att ta sig igenom. Det verkar vara oerhört svårt att hitta en seriös aktör i den stora inblandningen av oseriösa, amatörer, lurifaxer och grovt kriminella.
Firma nr 2 har massor av goda omdömen och lång tid i branschen. Firma 1 verkar som att de borde fått yrkesförbud för många år sedan. De gjorde samma sak mot en person som skulle flytta Schweitz-Sverige som de gjorde mot mig...Precis mitt intryck också.
Jag har bokat med "det stora bolaget", inte någon bokningstjänst.Var det så att du bokade flytten med en person från "det stora bolaget" och att de i sin tur sedan lägger ut jobbet på något annat bolag? Eller tvärtom, att den du bokade flytten med visade sig vara en fristående förmedlare, till "det stora bolaget" som utför flytten?
Jag ser litet olika förutsättningar för kompensation beroende på variant ovan. I det första fallet är det tydligt att din avtalspart är "det stora bolaget" och du kan rikta dina krav till dem. I det andra fallet kan det ju vara vilken enskild halvstolle som helst som mer eller mindre sanktionerat och formaliserat förmedlar flyttjobb - och i så fall kanske ansvarsfrågan inte är lika given, åtminstone landar det ju inte lika självklart på "det stora bolaget".
Rent krasst, vilka extrautgifter skulle ni ta upp? Vi har massor av mat och hundmat i flyttlasset, som vi nu fått köpa extra. Kläder för en dryg tusenlapp för att kunna byta till rent utan att tvätta varje dag. Ersättning till min gamla hyresvärd för tiden han får lägga ner+ hyra för lagerhållningen. Mellanskillnaden i flyttpriset.
Jag förstår. Om inget är uttryckligen sagt om att du behöver avvakta slutlig bekräftelse så ska ju inte du behöva bekymra dig över hur "det stora bolaget" hanterar din bokning, om de utför den själva eller lägger ut den. På nån som lägger ut den på nån som lägger ut den...Jag har bokat med "det stora bolaget", inte någon bokningstjänst.
Ja, det finns kvitton på allt!Alla merkostnader och mellanskillnaden mellan kostnaderna för de två bolagen. Är de inte villiga att göra det så får de väl bestrida fakturan då. Hinta med ARN också.
Jag utgår ifrån att du har kvitton på allt så du kan visa på att dina krav är högst rimliga.
Nej jag har fått en slutgiltig boknkngsbekräftelse med alla detaljer. Jag har ett extremt kontrollbehov och noja så det trippelkollade jag noga typ varannan dag från bokning till flyttJag förstår. Om inget är uttryckligen sagt om att du behöver avvakta slutlig bekräftelse så ska ju inte du behöva bekymra dig över hur "det stora bolaget" hanterar din bokning, om de utför den själva eller lägger ut den. På nån som lägger ut den på nån som lägger ut den...
Hade tagit upp ALLT som det finns kvitton på (det måste vara en faktiskt kostnad enligt lagtexten. Ersättning för din tid går exempelvis inte att få ersättning för). Då kan du (om du vill) jämka lite senare istället för att få ett snabbt avslut med ersättning. Går det till ARN kommer de avgöra vad du får ersättning för. Man vill också vara över vissa summor för att ARN ens ska ta upp det (tror du är det med råge dock).Rent krasst, vilka extrautgifter skulle ni ta upp? Vi har massor av mat och hundmat i flyttlasset, som vi nu fått köpa extra. Kläder för en dryg tusenlapp för att kunna byta till rent utan att tvätta varje dag. Ersättning till min gamla hyresvärd för tiden han får lägga ner+ hyra för lagerhållningen. Mellanskillnaden i flyttpriset.
Alla kostnader som tillkommit pga att det första företaget inte gjorde sitt jobb.Rent krasst, vilka extrautgifter skulle ni ta upp? Vi har massor av mat och hundmat i flyttlasset, som vi nu fått köpa extra. Kläder för en dryg tusenlapp för att kunna byta till rent utan att tvätta varje dag. Ersättning till min gamla hyresvärd för tiden han får lägga ner+ hyra för lagerhållningen. Mellanskillnaden i flyttpriset.