Minns ni min krånglande flyttfirma?

Ta bort omdömet.
Mejla in dina krav

Om de betalar ut lägger du in ett nytt omdöme hur de har hanterat alltihopa
Om de inte betalar blir där ett ännu trevligare omdöme + ARN
 
Satte mig och läste igenom deras omdömen och alltså Hur i Hela Friden är firman fortfarande igång?!
Jag tror tyvärr att det kan bli väldigt besvärligt att få någon ersättning från dem. :(
Ja, tyvärr känns det meningslöst att försöka spela med i deras krav. Viktigare då att omdömet ligger uppe så det kan rädda någon annan från att ha med dem att göra.

Jag räknar kallt med att behöva dra det till högre instanser, om det ens hjälper.
 
Så, vart vänder man sig för att få hjälp? Vi pratar om i runda slängar 20.000:- i ökade utgifter som deras slarv kostade mig. Och självklart har jag klagat till dem innan jag skrev på Trustpilot, men bemötandet var ungefär lika produktivt då som det är nu. Det närmsta "ersättning" de nämnde då var att de kunde köra flyttlasset 6 veckor efter avtalad tid.

När jag var i liknande sits (inte lika mycket pengar och det gällde reklamation av en vara) skrev jag så här:

Subject: Begäran om ersättning för faktiska kostnader till följd av reklamationsärende

Ersättningen begärs i enlighet med konsumentköplagen (1990:932) 30 och 32 §§, ersättning för faktiska kostnader till följd av fel i vara. Varan (XXX) reklamerades skriftligen den 2 maj i enlighet med KKL 23§. Inköp var den 5 december 2021 och därför är KKL från 1990 tillämplig och inte den från år 2022. Konsumentköplagen är tvingande och går inte att avtala bort till konsumentens nackdel.

Er reklamationsavdelning kontaktade mig den 17 maj med reklamationsblankett där det framgår att ni bekostar reparationen. Ni har även ombesörjt fraktsedel, men när jag efterfrågade emballage och kartong ville ni inte stå för det. Den 26 maj fick jag e-post från er där ni skriver att min reklamation är åtgärdad (XXX lagad) och tillbakaskickad. Varan är uthämtad från posten, den är lagad och fungerar fint igen.

Faktiska kostnader som jag åberopar ersättning för

- Hyra av [motsvarande vara] perioden xx-xx 2023, XXXX kr (se bifogat kvitto, bilaga 1)

- Kostnader för emballage för att skicka den reklamerade varan till er (frigolit, bubbelplast och wellpapp). Kartongen hade jag själv och behövde inte köpa in. XXX kr (se bifogade kvitton, bilaga 2).

Totalt: XXXX kronor.

Ersättningen för mina faktiska kostnader som uppstått till följd av fel i varan ska betalas in till mitt personkonto hos Xbank, kontonummer XXXX senast den 30 juni 2023.

Hälsningar VLMF



Så mitt tips är, sluta skriv så mycket om vad de vill ha för underlag. Skicka ett mail med allt underlag och kvitton du har som en PDF-bilaga. Foton osv kan också duga. Var tydlig med sista datum för att få in pengarna. Jag fick mina pengar dagen efter trots flera mail från dem innan om att de inte tänkte stå för några ersättningar alls :)
 
När jag var i liknande sits (inte lika mycket pengar och det gällde reklamation av en vara) skrev jag så här:

Subject: Begäran om ersättning för faktiska kostnader till följd av reklamationsärende

Ersättningen begärs i enlighet med konsumentköplagen (1990:932) 30 och 32 §§, ersättning för faktiska kostnader till följd av fel i vara. Varan (XXX) reklamerades skriftligen den 2 maj i enlighet med KKL 23§. Inköp var den 5 december 2021 och därför är KKL från 1990 tillämplig och inte den från år 2022. Konsumentköplagen är tvingande och går inte att avtala bort till konsumentens nackdel.

Er reklamationsavdelning kontaktade mig den 17 maj med reklamationsblankett där det framgår att ni bekostar reparationen. Ni har även ombesörjt fraktsedel, men när jag efterfrågade emballage och kartong ville ni inte stå för det. Den 26 maj fick jag e-post från er där ni skriver att min reklamation är åtgärdad (XXX lagad) och tillbakaskickad. Varan är uthämtad från posten, den är lagad och fungerar fint igen.

Faktiska kostnader som jag åberopar ersättning för

- Hyra av [motsvarande vara] perioden xx-xx 2023, XXXX kr (se bifogat kvitto, bilaga 1)

- Kostnader för emballage för att skicka den reklamerade varan till er (frigolit, bubbelplast och wellpapp). Kartongen hade jag själv och behövde inte köpa in. XXX kr (se bifogade kvitton, bilaga 2).

Totalt: XXXX kronor.

Ersättningen för mina faktiska kostnader som uppstått till följd av fel i varan ska betalas in till mitt personkonto hos Xbank, kontonummer XXXX senast den 30 juni 2023.

Hälsningar VLMF



Så mitt tips är, sluta skriv så mycket om vad de vill ha för underlag. Skicka ett mail med allt underlag och kvitton du har som en PDF-bilaga. Foton osv kan också duga. Var tydlig med sista datum för att få in pengarna. Jag fick mina pengar dagen efter trots flera mail från dem innan om att de inte tänkte stå för några ersättningar alls :)
Håller med om detta. Om du inte har gjort det ännu så ska du framställa ett krav om xxx kronor. @Migo

Det specar du som du tycker det är rimligt och det blir deras sak att reagera dvs. betala, begära mer underlag eller motsätta sig. Får du inte pengarna på utsatt datum så går du till ARN - och om de inte följer beslutet därifrån till TR och KFM.
 
Mitt omdöme på Trustpilot. De ljuger förövrigt i sitt svar där, telefonsvararen deklarerade tydligt att de INTE svarar på det numret.
Men jösses håller de där fortfarande på. Min mamma anlitade dessa för många år sedan. På flyttdagen dök de aldrig upp och svarade inte trots att hon försökte ringa många gånger. När jag ringde från mitt nummer (som de inte hade) svarade de direkt. Jag frågade vart de tagit vägen, sa att min mamma står ju och väntar på er. Fick bara luddiga svar om att de haft problem med sitt system och inte kom åt några telefonnummer (troligt... De lät ju bli att svara på mammas upprepade samtal så de visste exakt att det var hon som ringde). Fick inte ens nåt svar på om de tänkte dyka upp eller inte innan han la på luren och sen hörde de aldrig mer av sig.

Men vad är det för skum firma? Hur tjänar de pengar om de inte faktiskt genomför flyttarna de bokar?
 
Men jösses håller de där fortfarande på. Min mamma anlitade dessa för många år sedan. På flyttdagen dök de aldrig upp och svarade inte trots att hon försökte ringa många gånger. När jag ringde från mitt nummer (som de inte hade) svarade de direkt. Jag frågade vart de tagit vägen, sa att min mamma står ju och väntar på er. Fick bara luddiga svar om att de haft problem med sitt system och inte kom åt några telefonnummer (troligt... De lät ju bli att svara på mammas upprepade samtal så de visste exakt att det var hon som ringde). Fick inte ens nåt svar på om de tänkte dyka upp eller inte innan han la på luren och sen hörde de aldrig mer av sig.

Men vad är det för skum firma? Hur tjänar de pengar om de inte faktiskt genomför flyttarna de bokar?
Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråka 🤷‍♀️

Jag kan säga att de tre sista mailen från dem idag blir värre och värre. Och allt är mitt fel, jag borde i varje steg agerat annorlunda så hade de ju minsann övervägt att vara hjälpsamma 🤔🙃🤪
 
Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråka 🤷‍♀️

Jag kan säga att de tre sista mailen från dem idag blir värre och värre. Och allt är mitt fel, jag borde i varje steg agerat annorlunda så hade de ju minsann övervägt att vara hjälpsamma 🤔🙃🤪
Jag säger som flera andra, det räcker med en skriftlig redogörelse för vilka kostnader du haft som en direkt följd av deras icke tjänst, och underlag till det. Du kan inte hänvisa till någon konsumentköp/tjänstlag på samma tjusiga vis eftersom det inte finns nån tillämplig, men i övrigt så var det ett utmärkt exempel du fick!
 
Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråka 🤷‍♀️

Jag kan säga att de tre sista mailen från dem idag blir värre och värre. Och allt är mitt fel, jag borde i varje steg agerat annorlunda så hade de ju minsann övervägt att vara hjälpsamma 🤔🙃🤪
Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.

Jag googlade efteråt och redan då var de ökända och hittade massor av folk där de gjort samma sak: bokat in flytt och sen aldrig dykt upp. Har ju hört om dåliga flyttfirmor som bara är allmänt trassliga och vårdslösa med sakerna men detta är ju nåt helt annat att i många år ständigt boka in flyttar som de inte genomför :confused:
 
Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.

Jag googlade efteråt och redan då var de ökända och hittade massor av folk där de gjort samma sak: bokat in flytt och sen aldrig dykt upp. Har ju hört om dåliga flyttfirmor som bara är allmänt trassliga och vårdslösa med sakerna men detta är ju nåt helt annat att i många år ständigt boka in flyttar som de inte genomför :confused:
Jag har inte heller betalat dem, som tur är. Och med tanke på vad som skrivs om dem, så var det en jäkla tur att de aldrig dök upp med tanke på hur de eftersaltar fakturan, är vårdslösa med grejer osv.

Tyvärr är det väl inte olagligt att vara en rövhatt mot folk :arghh:
 
Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.

Jag googlade efteråt och redan då var de ökända och hittade massor av folk där de gjort samma sak: bokat in flytt och sen aldrig dykt upp. Har ju hört om dåliga flyttfirmor som bara är allmänt trassliga och vårdslösa med sakerna men detta är ju nåt helt annat att i många år ständigt boka in flyttar som de inte genomför :confused:
Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?

När jag tog in anbud tidigare i år för ett takbyte var det ett företag som hörde av sig, det hade funnits i kanske fem år? 0 kr i omsättning samtliga år! Jag anlitade ett annat företag istället.
 
Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?

När jag tog in anbud tidigare i år för ett takbyte var det ett företag som hörde av sig, det hade funnits i kanske fem år? 0 kr i omsättning samtliga år! Jag anlitade ett annat företag istället.
Verkar vara underleverantörer till underleverantörer. Med all sannolikhet en jäkla massa fuffens i olika led, och pengatvätt låter inte alls otroligt med tanke på det fullständigt vidriga bemötandet jag fått vid samtliga tillfällen.

Kanske skulle man anmäla till skatteverket på nått sätt också ;)
 
Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?

När jag tog in anbud tidigare i år för ett takbyte var det ett företag som hörde av sig, det hade funnits i kanske fem år? 0 kr i omsättning samtliga år! Jag anlitade ett annat företag istället.
Aha, helt sjukt att det pågått i så många år vad de nu gör eller inte gör. Kan man inte tipsa skatteverket eller nåt?
 
Verkar vara underleverantörer till underleverantörer. Med all sannolikhet en jäkla massa fuffens i olika led, och pengatvätt låter inte alls otroligt med tanke på det fullständigt vidriga bemötandet jag fått vid samtliga tillfällen.

Kanske skulle man anmäla till skatteverket på nått sätt också ;)
Ja! Hjälper ju inte dig men den den där firman borde ju granskas ordentligt 🤬
 
Jag har inte använt dessa men ett företag från Kalmartrakten när jag skulle flytta. Också riktiga lurendrejare. De kom inte i tid, hörde inte av sig o där stod man med ett flyttlass färdigt och ett jobb som skulle startas i den nya staden på måndagen. Jag fick åka ner o bo på hotell för jag var ju tvungen att vara på mitt nya jobb. När de väl dök upp så var de så otrevligt bara.
 
Oj vad jag blev förvånad när jag såg vilka det var, dom har ju funnits en evighetens tid den firman. Förstår inte hur dom kan fortsätta när det är så många missnöjda kunder.
 
Jag säger som flera andra, det räcker med en skriftlig redogörelse för vilka kostnader du haft som en direkt följd av deras icke tjänst, och underlag till det. Du kan inte hänvisa till någon konsumentköp/tjänstlag på samma tjusiga vis eftersom det inte finns nån tillämplig, men i övrigt så var det ett utmärkt exempel du fick!
Varför inte hänvisa till en ”tjusig paragraf” som passar? Konsumenttjänstlagen 9§ till exempel. Om du menar att Ktjl inte är direkt tillämpbar på flyttjänster så har ju ARN ändå tillämpat den vid tvister om flyttjänster.
 
Varför inte hänvisa till en ”tjusig paragraf” som passar? Konsumenttjänstlagen 9§ till exempel. Om du menar att Ktjl inte är direkt tillämpbar på flyttjänster så har ju ARN ändå tillämpat den vid tvister om flyttjänster.
Ja det kan nog absolut funka med en analog tillämpning, och jag tror vi kan anta att flyttfirman förmodligen inte är superinsatta i de finare detaljerna i avtalsrätt ändå 😆
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 638
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 420
Senast: ameo
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 748
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp