Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, tyvärr känns det meningslöst att försöka spela med i deras krav. Viktigare då att omdömet ligger uppe så det kan rädda någon annan från att ha med dem att göra.Satte mig och läste igenom deras omdömen och alltså Hur i Hela Friden är firman fortfarande igång?!
Jag tror tyvärr att det kan bli väldigt besvärligt att få någon ersättning från dem.
Så, vart vänder man sig för att få hjälp? Vi pratar om i runda slängar 20.000:- i ökade utgifter som deras slarv kostade mig. Och självklart har jag klagat till dem innan jag skrev på Trustpilot, men bemötandet var ungefär lika produktivt då som det är nu. Det närmsta "ersättning" de nämnde då var att de kunde köra flyttlasset 6 veckor efter avtalad tid.
Håller med om detta. Om du inte har gjort det ännu så ska du framställa ett krav om xxx kronor. @MigoNär jag var i liknande sits (inte lika mycket pengar och det gällde reklamation av en vara) skrev jag så här:
Subject: Begäran om ersättning för faktiska kostnader till följd av reklamationsärende
Ersättningen begärs i enlighet med konsumentköplagen (1990:932) 30 och 32 §§, ersättning för faktiska kostnader till följd av fel i vara. Varan (XXX) reklamerades skriftligen den 2 maj i enlighet med KKL 23§. Inköp var den 5 december 2021 och därför är KKL från 1990 tillämplig och inte den från år 2022. Konsumentköplagen är tvingande och går inte att avtala bort till konsumentens nackdel.
Er reklamationsavdelning kontaktade mig den 17 maj med reklamationsblankett där det framgår att ni bekostar reparationen. Ni har även ombesörjt fraktsedel, men när jag efterfrågade emballage och kartong ville ni inte stå för det. Den 26 maj fick jag e-post från er där ni skriver att min reklamation är åtgärdad (XXX lagad) och tillbakaskickad. Varan är uthämtad från posten, den är lagad och fungerar fint igen.
Faktiska kostnader som jag åberopar ersättning för
- Hyra av [motsvarande vara] perioden xx-xx 2023, XXXX kr (se bifogat kvitto, bilaga 1)
- Kostnader för emballage för att skicka den reklamerade varan till er (frigolit, bubbelplast och wellpapp). Kartongen hade jag själv och behövde inte köpa in. XXX kr (se bifogade kvitton, bilaga 2).
Totalt: XXXX kronor.
Ersättningen för mina faktiska kostnader som uppstått till följd av fel i varan ska betalas in till mitt personkonto hos Xbank, kontonummer XXXX senast den 30 juni 2023.
Hälsningar VLMF
Så mitt tips är, sluta skriv så mycket om vad de vill ha för underlag. Skicka ett mail med allt underlag och kvitton du har som en PDF-bilaga. Foton osv kan också duga. Var tydlig med sista datum för att få in pengarna. Jag fick mina pengar dagen efter trots flera mail från dem innan om att de inte tänkte stå för några ersättningar alls
Men jösses håller de där fortfarande på. Min mamma anlitade dessa för många år sedan. På flyttdagen dök de aldrig upp och svarade inte trots att hon försökte ringa många gånger. När jag ringde från mitt nummer (som de inte hade) svarade de direkt. Jag frågade vart de tagit vägen, sa att min mamma står ju och väntar på er. Fick bara luddiga svar om att de haft problem med sitt system och inte kom åt några telefonnummer (troligt... De lät ju bli att svara på mammas upprepade samtal så de visste exakt att det var hon som ringde). Fick inte ens nåt svar på om de tänkte dyka upp eller inte innan han la på luren och sen hörde de aldrig mer av sig.Mitt omdöme på Trustpilot. De ljuger förövrigt i sitt svar där, telefonsvararen deklarerade tydligt att de INTE svarar på det numret.
Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråkaMen jösses håller de där fortfarande på. Min mamma anlitade dessa för många år sedan. På flyttdagen dök de aldrig upp och svarade inte trots att hon försökte ringa många gånger. När jag ringde från mitt nummer (som de inte hade) svarade de direkt. Jag frågade vart de tagit vägen, sa att min mamma står ju och väntar på er. Fick bara luddiga svar om att de haft problem med sitt system och inte kom åt några telefonnummer (troligt... De lät ju bli att svara på mammas upprepade samtal så de visste exakt att det var hon som ringde). Fick inte ens nåt svar på om de tänkte dyka upp eller inte innan han la på luren och sen hörde de aldrig mer av sig.
Men vad är det för skum firma? Hur tjänar de pengar om de inte faktiskt genomför flyttarna de bokar?
Jag säger som flera andra, det räcker med en skriftlig redogörelse för vilka kostnader du haft som en direkt följd av deras icke tjänst, och underlag till det. Du kan inte hänvisa till någon konsumentköp/tjänstlag på samma tjusiga vis eftersom det inte finns nån tillämplig, men i övrigt så var det ett utmärkt exempel du fick!Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråka
Jag kan säga att de tre sista mailen från dem idag blir värre och värre. Och allt är mitt fel, jag borde i varje steg agerat annorlunda så hade de ju minsann övervägt att vara hjälpsamma
Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.Jag antar att de överlever genom att vara så vidriga att folk inte orkar bråka
Jag kan säga att de tre sista mailen från dem idag blir värre och värre. Och allt är mitt fel, jag borde i varje steg agerat annorlunda så hade de ju minsann övervägt att vara hjälpsamma
Jag har inte heller betalat dem, som tur är. Och med tanke på vad som skrivs om dem, så var det en jäkla tur att de aldrig dök upp med tanke på hur de eftersaltar fakturan, är vårdslösa med grejer osv.Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.
Jag googlade efteråt och redan då var de ökända och hittade massor av folk där de gjort samma sak: bokat in flytt och sen aldrig dykt upp. Har ju hört om dåliga flyttfirmor som bara är allmänt trassliga och vårdslösa med sakerna men detta är ju nåt helt annat att i många år ständigt boka in flyttar som de inte genomför
Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?Men kräver de förskottsbetalning? Mamma betalade ingenting i förskott så de tjänade ju inte en krona. Så fattar inte hur det går runt då.
Jag googlade efteråt och redan då var de ökända och hittade massor av folk där de gjort samma sak: bokat in flytt och sen aldrig dykt upp. Har ju hört om dåliga flyttfirmor som bara är allmänt trassliga och vårdslösa med sakerna men detta är ju nåt helt annat att i många år ständigt boka in flyttar som de inte genomför
Verkar vara underleverantörer till underleverantörer. Med all sannolikhet en jäkla massa fuffens i olika led, och pengatvätt låter inte alls otroligt med tanke på det fullständigt vidriga bemötandet jag fått vid samtliga tillfällen.Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?
När jag tog in anbud tidigare i år för ett takbyte var det ett företag som hörde av sig, det hade funnits i kanske fem år? 0 kr i omsättning samtliga år! Jag anlitade ett annat företag istället.
Aha, helt sjukt att det pågått i så många år vad de nu gör eller inte gör. Kan man inte tipsa skatteverket eller nåt?Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?
När jag tog in anbud tidigare i år för ett takbyte var det ett företag som hörde av sig, det hade funnits i kanske fem år? 0 kr i omsättning samtliga år! Jag anlitade ett annat företag istället.
Ja! Hjälper ju inte dig men den den där firman borde ju granskas ordentligtVerkar vara underleverantörer till underleverantörer. Med all sannolikhet en jäkla massa fuffens i olika led, och pengatvätt låter inte alls otroligt med tanke på det fullständigt vidriga bemötandet jag fått vid samtliga tillfällen.
Kanske skulle man anmäla till skatteverket på nått sätt också
Varför inte hänvisa till en ”tjusig paragraf” som passar? Konsumenttjänstlagen 9§ till exempel. Om du menar att Ktjl inte är direkt tillämpbar på flyttjänster så har ju ARN ändå tillämpat den vid tvister om flyttjänster.Jag säger som flera andra, det räcker med en skriftlig redogörelse för vilka kostnader du haft som en direkt följd av deras icke tjänst, och underlag till det. Du kan inte hänvisa till någon konsumentköp/tjänstlag på samma tjusiga vis eftersom det inte finns nån tillämplig, men i övrigt så var det ett utmärkt exempel du fick!
Ursäkta min skrattsmily men det är ju bara så infantilt.De har nu skrivit att de vägrar hantera reklamationen så länge omdömet står kvar på Trustpilot.
Ja det kan nog absolut funka med en analog tillämpning, och jag tror vi kan anta att flyttfirman förmodligen inte är superinsatta i de finare detaljerna i avtalsrätt ändåVarför inte hänvisa till en ”tjusig paragraf” som passar? Konsumenttjänstlagen 9§ till exempel. Om du menar att Ktjl inte är direkt tillämpbar på flyttjänster så har ju ARN ändå tillämpat den vid tvister om flyttjänster.
Jag fick samma tanke. Något är ju rejält skumt om man år efter år kan bete sig på det sättet utan att kånka.Antagligen så är det som det redan hintats om i tråden, ett sätt att tvätta pengar? Har de ens en årsomsättning och några anställda?