bett m tyngre bettringar

maja_70

Trådstartare
Jag skulle vala ha tag på ett vanligt bett men med extra tjocka (tunga) ringar på .Nån somvet vem som säljer dom jag vet inte vad d kallas heller.
Och e d någon som rider med ett sånt o vad tycker ni i såfall.

Sv: bett m tyngre bettringar

jag har hittat snaffle med lite tjockare ringar än ett vanligt sen hittade jag en sida med ännu tjockare ringar . Få se vad jag får hem i lådan.. ska prova o se ..:)

varför ska man ha tunga bettringar? vad är syftet/vad ska hända?

Jag antar att d e som med tyngre tyglar att hästen blir känsligare alltså ge mindre hjälp med tygel . Jag vet inte låter d va osagt kan mycke möjligt va fel .

men tyngre bettringar (på ett snaffle) blir väl bara tungt i hästens nacke då det "hänger" där istället för i bettet eller är jag helt fel ute?

Annars kan du ju köpa tunga tyglar, jag har ett par från lils westernstore och de är toppenbra!

Jag skulle vala ha tag på ett vanligt bett men med extra tjocka (tunga) ringar på .Nån somvet vem som säljer dom jag vet inte vad d kallas heller.
Och e d någon som rider med ett sånt o vad tycker ni i såfall.
Vad skulle detta tjäna till???
Extra vikt i bettet skapar obehag i munnen o det förefaller väldigt dumt!! Glöm det!
Prova istället med kedjor mellan bettet o tygeln ( slobber chains) som man brukar ha till romaltygel, så ska du se skillnad i kommunikation. Du behöver bara lyfta tygeln med slak kedja för att du börjar kommunicera, o du får en väldigt snabb eftergift. Köp två kedjehalsband till hund o testa, billigt o bra!

Senast ändrad av en moderator:

Befogad fråga! det finns nog inget bra svar på det, mer än att dom är tyngre, o vad det nu skulle tjäna till !:confused:

Bara en nyfiken fråga: Vad är syftet med att ha ett bett med tyngre bettringar?

Kände på ett par som säljs på Börjes (bruna lite blingbling-betonade) och jag vill inte ha dom...:cool:

...får känslan av att man vill "tynga" ner huvudet eller nåt...:crazy:

kanske hästen blir stabilare med huvet, d blir ju inte såå tungt. Man måste prova vet du ,somliga gillar dom o somliga inte som d e med en massa saker, men man kan testa tänkte jag........
Min ena häst har nyligen fått ett sånt fast hon är hos en tränare o d funkade bra år henne tydligen.

Tack, det räckte med att jag höll i det, inget jag kommer att lägga pengar på. Vad är nyttan? Hästen ska vara fin med vilket bett du än använder.:cool:

kanske hästen blir stabilare med huvet, d blir ju inte såå tungt. Man måste prova vet du ,somliga gillar dom o somliga inte som d e med en massa saker, men man kan testa tänkte jag........
Min ena häst har nyligen fått ett sånt fast hon är hos en tränare o d funkade bra år henne tydligen.

Jag är hemsk - förlåt.

Det är HANDEN som gör bettet - och din skalle som gör hästen. Någon extra vikt hit eller dit gör ingen skillnad i slutänden förutom att du kanske ställer till det för din häst.. Låter ungefär som filosofin med att sätta vikter på hästars ben för att lära dom knälyft. Kan inte DU få dom att göra det utan extra hjälp behöver DU träna mer.

Känner till folk, i synnerhet en amerikansk tränare, som aldrig tar ett synligt tygeltag i samlande syfte - och hans pållar går som små kanonkulor. Runda, fina, bärande och OTROLIGT känsliga, trevliga och positiva hästar... allt han använder är tränsbett (fullständigt normalt sådant) billie allen, bosal och så småning om skänkelbett.. Hans 90 dagar tränade så objekt går snyggare än många tävlingshästar där ute..

samt.. vad en tränare gör som ev "problemlösning" är sällan något som vi vanliga hobbyister ens bör tänka tanken på att göra...

Förlåt om jag låter otrevlig.. det där med ordval är jag lite halvdålig på..

/Fia, som nu är i full gång igen. Åhejåhå, visst har ni saknat mig? >.<

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård